ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

خشم ترامپ از کشته شدن سرباز آمریکایی / گفتگوهای صلح آمریکا با طالبان لغو شد

خشم ترامپ از کشته شدن سرباز آمریکایی / گفتگوهای صلح آمریکا با طالبان لغو شددونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید دیدار با رهبران طالبان و رئیس جمهوری افغانستان در کمپ دیوید را لغو و گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان را متوقف کرده است.

ترامپ عصر شنبه، هفتم سپتامبر در چند توییت متوالی گفت که قرار بوده فردا، یکشنبه، با رهبران طالبان در کمپ دیوید دیدار کند اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است.

او گفته علاوه بر لغو این دیدار دستور به توقف گفتگوها میان آمریکا و طالبان داده چرا که این گروه پذیرفته مسئول حمله‌ای در کابل بوده که به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی هم انجامیده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان پس از اظهارات آقای ترامپ در صفحه توییترش نوشت: دولت افغانستان موقف رسمی خود را در مورد انکشافات اخیر در پروسه صلح با طالبان به زودی اعلام می‌کند.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای گفتگو با طالبان، روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که توافق با طالبان در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.

بخش اصلی این توافق خروج ۵۴۰۰ نیروی آمریکایی ظرف ۲۰ هفته از افغانستان بود. آمریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نیرو در خاک افغانستان دارد.

در برابر، طالبان هم متعهد شده بود که اجازه ندهد شبه نظامیان و گروه‌های جهادی از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و منافع این کشور استفاده کنند.

حمله‌ای که ترامپ با استناد به آن خشمگین شده روز پنجشنبه، پنجم سپتامبر، در کابل روی داد و طی آن انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در پایتخت افغانستان به مرگ ۱۲ نفر انجامید که آقای ترامپ می‌گوید یک سرباز آمریکایی هم در میان آنها بوده است.

بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف جهانی به سرکردگی آمریکا در افغانستان طی ۱۸ سال گذشته و از زمان حمله به این کشور در سال ۲۰۰۱ کشته شده اند که ۲۳۰۰ نفر از آنها نیروهای آمریکایی بوده‌اند.

در چند روز گذشته هم مقام های ارشد آمریکایی از جمله مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پومپئو، وزیرخارجه از نارضایتی خود نسبت به توافق اصولی میان هیات مذاکره کننده تحت رهبری زلمی خلیلزاد و طالبان سخن گفته بودند.

چند روز پیش مجله تایم در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع مطلع در آمریکا، اروپا و افغانستان از عدم تمایل مایک پومپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده به امضای توافق صلح با طالبان خبر داده بود.

به نوشته تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافق نامه وعدم پایبندی طالبان به آن از جمله علت‌های بی‌علاقگی آقای پومپئو به امضای آن است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.