ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

برای اولین بار یک زن برنده مهمترین جایزه ریاضی جهان شد

برای اولین بار یک زن برنده مهمترین جایزه ریاضی جهان شدیکی از مهمترین جوایز ریاضی جهان به پروفسور کارن اولنبک از دانشگاه تگزاس در شهر آستین اعطا شده است. پروفسور اولنبک جایزه آبل را برای مطالعاتش در مزینه "سطوح کمینه" مثل حباب صابون دریافت کرد.

اعطای این جایزه 700,000 دلاری /46,900,000,000 تومان (قیمت تبدیل شده) در سال ۲۰۰۲ از سوی آکادمی علوم نروژ در اسلو شروع شد و خانم اولنبک اولین زنی است که آن را دریافت می کند.

هانس مونت-کاس رئیس کمیته اعطاکننده این جایزه گفت که مطالعات خانم اولنبک "باعث تغییر چشمگیر در چشم انداز ریاضیات شده است."

"تئوری های او انقلابی در درک ما از سطوح کمینه (مینمال) پدید آورده، مثلا مسائل کمینه سازی در ابعاد بالاتر."برای اولین بار یک زن برنده مهمترین جایزه ریاضی جهان شد
یکی از مثال های روزمره یک "سطح کمینه" حباب صابون با حجمی ثابت است. اینها از نقطه نظر ریاضیات جالب هستند چون مایع صابون را به شکل یک سطح حداقلی - در این مورد یک کره بی نقص - در می آورند.

نمایش و دستکاری حباب صابون با فرمول های ریاضی به محققان اجازه مدل سازی رفتار پدیده های فیزیکی مثل میدان های الکتریکی را می دهد.

ریاضیات پروفسور اولنبک ابزارهایی در اختیار فیزیکدان ها گذاشته که با آن برای حل بعضی از بزرگترین معماها مثل رفتار ذرات زیراتمی و اتحاد نیروی الکترمغناطیسی و اتمی تلاش می کنند.

به گفته جیم خلیل فیزیکدان در دانشگاه سوری، پروفسور اولنبک علاوه بر دستاوردهای بزرگ در عالم ریاضی، سرمشقی در رشته خود بوده است.

جیم خلیل گفت: "ریاضیدانان جوان نه فقط کارهای او را می شناسند، بلکه از تلاش های جدی او برای تشویق ریاضیات و تشویق زنان جوان برای جذب شدن به این رشته خبر دارند."

پروفسور اولنبک زمانی که دختر جوانی بود می خواست دانشمند شود، اما با شروع دوره لیسانس در دانشگاه میشیگان جذب ریاضیات شد.

نام جایزه آبل از نیلز هنریک آبل ریاضیدان کبیر نروژی و از پایه گذاران جبر مدرن اقتباس شده که از ۱۸۰۲ تا ۱۸۲۹ می زیست.
منبع : BBC - The Cut
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.