آموزش abaqus + مفاهیم اولیۀ آباکوس
نرمافزار آباکوس (abaqus)، نرمافزاری برای مدلسازی، تحلیل و شبیهسازی است. این نرمافزار هم در محیطهای آکادمیک و هم در صنعت کاربرد فراوان دارد. در محیطهای آکادمیک از آباکوس برای حل مسائل علمی استفاده میکنند و در محیطهای صنعتی نیز برای شبیهسازی کاربرد فراوان دارد. اساس این نرمافزار مبتنی بر روش اجزاء محدود (Finite Element Method) است. این روش برای حل مسائل مهندسی به شیوۀ عددی کاربرد دارد. طبق این روش معادلات دیفرانسیل سادهسازی میشوند تا با روشهایی عددی همچون روش اویلر قابلحل باشند. در صنعت به تجربه دریافتهاند که این روش، علیرغم عدم دقت بالا در تمامی دامنه، بسیار پاسخگو است و ازاینرو نرمافزارهایی همچون abaqus مبتنی بر این روش طراحی شدهاند. البته آباکوس تنها نرمافزار ممکن مبتنی بر روش اجزاء محدود نیست و محصولات دیگری همچون انسیس (Ansys)، کامسول (Comsol)، دایانا (DIANA) و ... نیز با این روش طراحی شدهاند. بههرحال موضوع مقالۀ امروز ما آموزش abaqus است و بر روی آن تمرکز خواهیم نمود. خوب است بدانید که نام abaqus به معنای چرتکه است و در حال حاضر مالک و توسعهدهندهٔ این نرمافزار شرکتی فرانسوی با نام داسو سیستمز است. اگر دانشآموختهٔ رشتۀ مهندسی مکانیک باشید، و مخصوصاً اگر گرایش شما طراحی جامدات باشد، مسلماً نام آباکوس را از اساتیدتان شنیدهاید. اگر به دنبال جایی برای ارتقاء مهارتهایتان در ارتباط با آباکوس هستید، مجموعه آموزش آباکوس (ABAQUS) در فرادرس را به شما پیشنهاد میکنم.آموزش abaqus- محیط کاربری نرمافزار abaqus
در زیر نوار منو، نوارابزارهایی قرار دارد که دستورات پرمصرف را در خود جایداده اند. تمامی دستورات موجود در این نوارابزارها را در نوار منو نیز میتوانید بیابید.
در زیر ناحیۀ نوارابزار، نوار کانتکست (Context bar) قرار دارد. در نوار کانتکست، یک کادر انتخاب باز شدنی با عنوان Module قرار دارد که ماژولهای مختلفی را در خودش جایداده است. هرکدام از این ماژولها شما را قادر میسازند تا بر روی جنبۀ مختلفی از کار تمرکز کنید. سایر گزینههای موجود در نوار کانتکست، بسته به ماژولی که انتخاب کردهاید تغییر میکنند و کارکردهای بیشتری را که خاص آن ماژول هستند، در اختیار شما قرار میدهند.
در سمت چپ محیط اصلی برنامه درختوارهای از مدلها (Model Tree) را مشاهده میکنید. این درختواره مدلها، یک نمای گرافیکی تودرتو از اشیایی که در مدل شما قرار دارند را به شما نشان میدهد. علاوهبرآن یک بخش مرکزی و منسجم و منظم و ساده برای پیمایش اشیاء مختلف پروژه و مدیریت آنها را به شما هدیه میکند.
در سمت راست پنل درختوارهٔ مدلها، ناحیۀ جعبه ابزار (Toolbox area) را دارید که از آن بهوفور استفاده خواهید کرد. هنگامی که ماژولی را انتخاب میکنید، ناحیۀ جعبه ابزار، ابزارهایی متناسب با آن ماژول را به شما نشان میدهد. این جعبه ابزار شما را قادر میسازد که به کارکردهای آن ماژول دسترسی سریع داشته باشید. البته در نظر داشته باشید که این دستورات علاوه بر این ناحیه، در نوار منو نیز در دسترس شما خواهند بود.
ناحیۀ آبیرنگ محلی است که در آن طراحی و مدلسازی گرافیکی را صورت میدهید. در پایین صفحه نیز پیامهای مختلف برنامه را مشاهده خواهید نمود. خوب است بدانید در همین ناحیهای که پیامهای برنامه به شما نشان داده میشوند، امکان تایپ دستوراتی را نیز دارید. نرمافزار abaqus از زبان برنامهنویسی پایتون پشتیبانی میکند و شما میتوانید به کمک این زبان، دستوراتی را بنویسید که عبارات ریاضی را برای شما ارزیابی کند.
در داخل abaqus یک مترجم پایتون جاسازی شده است که این امر را برای شما شدنی میسازد. در حالت پیشفرض ناحیۀ تایپ دستورات مخفی است و باید بر روی دکمۀ زردرنگی که علامت سه فلش رو به سمت راست (>>>) روی آن قرار دارد کلیک کنید تا امکان تایپ دستورات فراهم شود.
آموزش abaqus- آشنایی با ماژولها در نرمافزار abaqus
برای مثال ماژول مِش (Mesh module) صرفاً شامل ابزارهای موردنیاز برای ایجاد اجزاء محدود مشها است. بهعنوانمثالی دیگر ماژول جاب (Job module) فقط شامل ابزارهایی است که برای ایجاد، ویرایش، ارسال و پایش جاب است. در ماژول جاب شما میتوانید یک جاب (بهتر است بگوییم وظیفه) برای abaqus تعریف کنید و در آن مشخص سازید که چه میزان از ظرفیت سختافزارها را که عمدتاً شامل پردازنده و حافظه هستند به آن وظیفۀ خاص تخصیص دهد. تصویر زیر کادر باز شدنی انتخاب ماژول را به شما نشان میدهد. در ادامه بهاختصار توضیحاتی را در مورد برخی از این ماژولها ارائه میدهیم.
ماژول پارت (Part) به شما این امکان را میدهد که قطعات مجزایی را طراحی کنید. این طراحی میتواند مستقیماً توسط هندسۀ آن شکل صورت پذیرد یا اینکه هندسههایی را که پیشتر در سایر برنامههای مدلسازی هندسی ایجاد کردهاید، وارد abaqus نمایید. به این کار اصطلاحاً ایمپورت (Import) گفته میشود. البته در مورد اینکه دقیقاً چه فرمتهایی از چه نرمافزارهایی قابل ایمپورت کردن هستند، باید به مستندات آباکوس مراجعه شود. این فرمتها در طول زمان و با ارائه بروز رسانیهای جدید این نرمافزار امکان بیشتر شدن نیز دارند.
ماژول پراپرتی (Property) شامل اطلاعاتی دربارۀ ویژگیهای هر قطعه است. از جملۀ این ویژگیها میتوان به مواد مرتبط با یک ناحیه و هندسۀ مرتبط با سطح مقطع آن اشاره کرد. در ماژول پراپرتی، شما یک بخش را ایجاد میکنید و مواد آن را معرفی میکنید و آن را به ناحیههایی از قطعات منتسب میسازید.
ماژول مونتاژ (Assembly)، همانطور که از نامش برمیآید مسئول سرهمبندی قطعات است. هنگامی که قطعهای را در آباکوس میسازید، در صفحۀ مختصات مرتبط با خودش، و مستقل از سایر قطعات آن ماژول وجود دارد. شما از ماژول مونتاژ استفاده میکنید تا از قطعات نمونهگیری (instances) کنید و سپس این نمونهها را که در واقع اشیایی ساخته شده ازروی اشیاء قطعات هستند، نسبت به یکدیگر در یک صفحۀ مختصات دیگر جانمایی کنید. برای درک بهتر موضوع کلمۀ نمونهگیری (Instance) را در ذهنتان اینگونه تصور کنید که قطعات اصلی که ساختهاید همچون قالبی هستند و نمونهها همچون قطعهای که در آن قالب ایجاد شدهاند.
در مورد ماژولها، گفتنیها زیاد است. هم اینکه ماژولهای دیگری هم داریم که فرصت پرداختن به همۀ آنها در این مقالۀ کوتاه آموزشی نیست و هم اینکه هرکدام از ماژولهایی که اسم بردیم، جزئیات فراوان و قابل تأملی دارند که هرکدامشان میتوانند سرفصل یک جزوه یا کتاب آموزشی باشند.
یکی از بهترین روشهای یادگیری، روش پروژه محور است. در همین راستا آموزش پروژه محور آباکوس ABAQUS را به شما پیشنهاد میکنم.
درختوارهٔ مدل (Model Tree)
هرکدام از آیتمهای موجود در درختوارهٔ مدل، علاوه بر اینکه اسامی متفاوتی دارند، دارای آیکونهای اختصاصی خودشان نیز هستند تا پیمایش این مدل بصری برای چشم کاربر سادهتر و سریعتر باشد. اگر دقت کنید در کنار برخی از آیتمها در داخل یک جفت پرانتز عددی نوشته شده است که در واقع تعداد زیر نودهای آن نود خاص را به شما نشان میدهد.
به هرکدام از این نودها که در زیر مجموعۀ نود Model قرار دارند بهعنوان یک ظرف (container) نگاه کنید و محتویات آنها نیز، محتویات آن ظرف بخصوص هستند. ترتیب قرارگیری نودهای ریشه در زیر نود Model از یک ساختار منطقی تبعیت میکند و معنادار است. بهعنوانمثال آیتم Parts به معنای قطعات در بالا قرار گرفته است و دلیلش این است که ابتدابهساکن باید قطعات را بسازید.
بعد از آن آیتم Materials قرار دارد که مرحلۀ بعدی کار است. اگرچند آیتم پایینتر بروید، Assembly را خواهید دید. طبیعی است که قبل از رسیدن به مونتاژ (Assembly) باید قطعات ساخته شده باشند و یک سریکارهای بر روی آنها صورت پذیرفته باشد.
آموزش abaqus- واحدهای اندازهگیری در abaqus
قطعات (Parts) در آباکوس
خوشبختانه فرمتهای نرمافزارهای مهم و مطرح همچون کتیا و سالید ورکز توسط آباکوس پشتیبانی میشوند. برای ایجاد یک قطعه (part) ابتدا در درختوارهٔ مدل، آیتم Parts را انتخاب کنید. سپس بر روی آن با ماوس دو بار کلیک کنید تا صفحۀ Create a part مشابه تصویر زیر ظاهر شود.
در این سطح از آموزش abaqus کافی است در قسمت Name، نامی را به قطعۀ موردنظرتان تخصیص دهید. مقادیر پیشفرض مرتبط با مدل 3D و نوع Deformable و ... را به همین شکل بپذیرید و بر روی Continue کلیک کنید. در آموزشهای پیشرفتهتر آباکوس با کاربردهای هرکدام از این گزینهها آشنا خواهید شد. با انجام این کار محیط آباکوس به شکل زیر تغییر میکند و صفحه برای شما شطرنجی میشود و آیتمهایی برای پیمایش مختصاتهای x و y و z نمایان میشود.
سادهترین شکل طراحی قطعه استفاده از ابزار ایجاد خط است. در تصویر زیر این ابزار را در حالت انتخاب میبینید. بعدازاینکه این ابزار را انتخاب کردید، کافی است بر روی صفحه به ترتیب با ماوس کلیک کنید تا خطهایی ایجاد شوند و به طور اتوماتیک به یکدیگر متصل شوند. به همین ترتیب خطها را ایجاد کنید تا به نمایی دوبعدی از قطعۀ موردنظر برسید.
البته این تازه شروع کار است و بعدازاین کلی چیزهای بیشتر وجود دارد که باید بیاموزید. در حال حاضر برای شروع کافی است و میتوانید از دورههای آموزشی پیشرفتهتر برای ادامۀ کار استفاده کنید.
نتیجهگیری
در پایان این مقاله مایلم منابع آموزشی زیر از فرادرس را با شما به اشتراک بگذارم.