تاریخچه کیا (سایپا) پراید
پراید خودرویی است که تولید آن در کره جنوبی آغاز شد. از سال ۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد؛ که در کره جنوبی در مدلهای DM و FS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفته میشد تولید میشده است. پراید ابتدا توسط کمپانی فورد و بعداً توسط کمپانی کیا ساخته شده است. البته نام خودروی تولیدی پراید نبوده و تفاوتهای اساسی ای نیز دارند.پراید در جمهوری اسلامی ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل های مختلف تولید شد.
تاریخچه
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.
این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.
شرکت سایپا با ایجاد زنجیرهای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.
در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نامهای جدید:سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید میکند.
طبق گفته وزرات صنعت، تولید پراید در سال ۱۳۹۷ موقف خواهد شد. [۲]و در این راستا، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد.
مدلها
صبا (پراید سدان)
نسیم (پراید هاچبک)
سایپا ۱۴۱
پراید ۱۴۱ یکی از محصولات سایپا است. این خودرو همان پراید تغییریافته است. این مدل در واقع مدل لیفت بک سایپا ۱۳۱ یا در واقع همان سایپا صبا میباشد. این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدلهای عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات زیادی در زمینه ۱۴۱ به راه انداخت اما شکل ظاهری نا مأنوس و مشکلات کیفی ناشی از این تغییرات باعث شد این مدل هیچگاه نتواند به خودرویی موفق تبدیل شود و هموازه کم تیراژترین مدل در خانواده محصولت پراید بود به گونهای که با وجود طرح متفاوت نسبت به مدلهای سدان، همواره با قیمت پایینتر عرضه میشد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند.
سایپا ۱۴۱ در کشور ونزوئلا تحت نام تورپیال (به معنی یک پرنده زیبا) فروخته میشود.
سایپا ۱۵۱
سایپا ۱۵۱ یک ماشین تولید شده توسط سایپا در ایراناست. این وانت کوچک ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بر اساس پراید (همان مزدا ۱۲۱ و فورد Festiva)ساخته شده است. سایپا این خودرو رابا قیمت مقرون به صرفهای (نسبت به دیگر خودروهای ایرانی) عرضه میکند.
سایپا ۱۱۱
سایپا ۱۱۱ یک خودرو هاچبک از محصولات سایپا است که از سال ۲۰۱۰ توسط سایپاساخته میشود. این خودرو در اصل مدل هاچبک سایپا ۱۳۲ است که آن هم از محصولات سایپا است. سایپا با راه اندازی تشکیلات جدید تولید خودرو در کاشان مدل هاچ بک پراید را با تغییرات اندکی در چراغهای جلو و عقب و تغییر فرم شیشه عقب به بازار میفرستد. برای این خودرو نام مروارید انتخاب شده که همانند مینیاتور چندان مرتبط به نظر نمیرسد.
این خودرو همانند سایر انواع پراید به موتوری با حجم ۱۳۲۳ سی سی و توان ۶۲ اسب بخار مجهز است. گفته میشود که تغییراتی در موتور صورت گرفته تا مصرف بنزین آن کاهش بیابد و بدین ترتیب مروارید با مصرف ۶٫۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، پنجمین خودرو کم مصرف تولید داخل است.
سایپا ۱۳۲
پراید 132 نسخه سدان پراید 111 است و تفاوتش با پراید 131 که زودتر از این خودرو معرفی شده همرنگ بودن سپر و زه های بدنه است. تنها مزیت پراید 132 نسبت به پراید 111 صندوق عقب جادارتر آن است و از لحاظ فنی مانند سایر پراید ها از همان موتور و گیربکس بهره می برد .
سایپا ۱۳۱
رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.»[۶]آیت الله مکارم شیرازی هم با اشاره به اینکه «گفته میشود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است» گفت: باید فکری در این خصوص کرد و این خودرو به خودروی مناسبی تبدیل شود. از سوی دیگر اینکه علیرغم اینکه میگویند این خودرو ارزان است باید گفت که با تلفاتی که به بار میآورد اصلاً به صرفه نیست.
در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده میکنند و اجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیتترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید تنها مزیتهای پراید را بتوان سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن آن دانست.
صبا (پراید سدان)
نسیم (پراید هاچبک)
سایپا ۱۴۱
پراید ۱۴۱ یکی از محصولات سایپا است. این خودرو همان پراید تغییریافته است. این مدل در واقع مدل لیفت بک سایپا ۱۳۱ یا در واقع همان سایپا صبا میباشد. این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدلهای عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات زیادی در زمینه ۱۴۱ به راه انداخت اما شکل ظاهری نا مأنوس و مشکلات کیفی ناشی از این تغییرات باعث شد این مدل هیچگاه نتواند به خودرویی موفق تبدیل شود و هموازه کم تیراژترین مدل در خانواده محصولت پراید بود به گونهای که با وجود طرح متفاوت نسبت به مدلهای سدان، همواره با قیمت پایینتر عرضه میشد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند.
سایپا ۱۴۱ در کشور ونزوئلا تحت نام تورپیال (به معنی یک پرنده زیبا) فروخته میشود.
سایپا ۱۵۱
سایپا ۱۵۱ یک ماشین تولید شده توسط سایپا در ایراناست. این وانت کوچک ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بر اساس پراید (همان مزدا ۱۲۱ و فورد Festiva)ساخته شده است. سایپا این خودرو رابا قیمت مقرون به صرفهای (نسبت به دیگر خودروهای ایرانی) عرضه میکند.
سایپا ۱۱۱
سایپا ۱۱۱ یک خودرو هاچبک از محصولات سایپا است که از سال ۲۰۱۰ توسط سایپاساخته میشود. این خودرو در اصل مدل هاچبک سایپا ۱۳۲ است که آن هم از محصولات سایپا است. سایپا با راه اندازی تشکیلات جدید تولید خودرو در کاشان مدل هاچ بک پراید را با تغییرات اندکی در چراغهای جلو و عقب و تغییر فرم شیشه عقب به بازار میفرستد. برای این خودرو نام مروارید انتخاب شده که همانند مینیاتور چندان مرتبط به نظر نمیرسد.
این خودرو همانند سایر انواع پراید به موتوری با حجم ۱۳۲۳ سی سی و توان ۶۲ اسب بخار مجهز است. گفته میشود که تغییراتی در موتور صورت گرفته تا مصرف بنزین آن کاهش بیابد و بدین ترتیب مروارید با مصرف ۶٫۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، پنجمین خودرو کم مصرف تولید داخل است.
سایپا ۱۳۲
پراید 132 نسخه سدان پراید 111 است و تفاوتش با پراید 131 که زودتر از این خودرو معرفی شده همرنگ بودن سپر و زه های بدنه است. تنها مزیت پراید 132 نسبت به پراید 111 صندوق عقب جادارتر آن است و از لحاظ فنی مانند سایر پراید ها از همان موتور و گیربکس بهره می برد .
سایپا ۱۳۱
رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.»[۶]آیت الله مکارم شیرازی هم با اشاره به اینکه «گفته میشود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است» گفت: باید فکری در این خصوص کرد و این خودرو به خودروی مناسبی تبدیل شود. از سوی دیگر اینکه علیرغم اینکه میگویند این خودرو ارزان است باید گفت که با تلفاتی که به بار میآورد اصلاً به صرفه نیست.
در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده میکنند و اجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیتترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید تنها مزیتهای پراید را بتوان سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن آن دانست.
PRIDE
he Kia Pride is a subcompact car sold by the South Korean automobile manufacturer Kia Motors between March 1987 and January 2000, and again since September 2011. Between April 2005 and September 2011 the Kia New Pride had been sold.
Original models derived from the Ford Festiva and sold in South Korea and some export markets. Between 2005 and 2011, the New Pride was the South Korean market name for the Kia Rio JB sold in export markets. The Pride sold since 2011 is also based on the Rio—this time the UB series.
Original models derived from the Ford Festiva and sold in South Korea and some export markets. Between 2005 and 2011, the New Pride was the South Korean market name for the Kia Rio JB sold in export markets. The Pride sold since 2011 is also based on the Rio—this time the UB series.