ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو – بررسی 6 الگوریتم اصلی گوگل

مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو – بررسی 6 الگوریتم اصلی گوگل

گوگل همواره ادعا می‌کند که الگوریتم‌های خود را چندبن هزار بار در هر سال بروز می‌کند. در اغلب موارد بروزرسانی‌های الگوریتم گوگل بسیار کوچک هستند و بسیاری از سایت‌ها تغییر این بروزرسانی‌ها را متوجه نمی‌شوند ولی هر چند وقت یکبار ما شاهد یک بروزرسانی بزرگ و قدرتمند در الگوریتم های گوگل برای سئو در سایت‌ها هستیم. این بروزرسانی های بزرگ عمدتا تاثیر زیادی روی نتایج کلمات کلیدی مختلف دارند و بارها اتفاق افتاده است که در نتیجه این بروزرسانی‌ها، آمار ورودی‌های یک سایت به شدت کاهش پیدا کرده و یا چند برابر می‌شود.

معرفی الگوریتم های گوگل برای سئو

الگوریتم های گوگل در واقع مجموعه قوانینی هستند که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی کاربران استفاده می کند. در سیستم پیچیده گوگل، ربات‌ها وظیفه پردازش یا در اصطلاح کراول (Crawl) صفحات را بر عهده دارند و از این طریق داده‌های موجود در صفحات مختلف وب را پردازش کرده و بر اساس آخرین الگوریتم‌های موجود در گوگل به صفحات رتبه می‌دهند و بر اساس کیفیت در نتایج کلیدواژه‌های مختلف، آن‌ها را به مخاطبین نشان می‌دهند.

این دقیقا فرآیند عملکرد الگوریتم های گوگل است. به آخزین باری که چیزی را در گوگل جستجو کردین فکر کنید؛ «برای آموزش پایتون از کجا شروع کنم؟» یا «فروشگاه های کفش در شرق تهران» یا هر چیز دیگری که جستجو کرده باشید، گوگل میلیون‌ها نتیجه را برای انتخاب شما در صفحه ظاهر می‌کند و با استفاده از الگوریتم های خود تصمیم می‌گیرد تا با توجه به منطقه زندگی شما، زبان شما و بسیاری عوامل دیگر، کدام مورد را بالاتر از بقیه به شما نمایش دهد. اینکه الگوریتم های گوگل برای ئو چه چیزهایی هستند و روند تغییرات آن دقیقا چه موضوعاتی را شامل می‌شود، چیزی است که در گوگل به عنوان راز از آن یاد می‌شود. اما دلیل آن چیست؟

اگر همه افراد و علی الخصوص طراحان سایت و سئوکاران، از جزئیات آخرین الگوریتم های گوگل برای سئو باخبر باشند، با استفاده از ترفندهایی که روی سایت خود پیاده می‌کند، تلاش خواهند کرد تا به هر شکلی که شده، الگوریتم های گوگل را دور بزنند و در نتایج گوگل بالاتر بیایند. این موضوع می‌تواند باعث بالا آمدن برخی مطالب با کیفیت نامطلوب و در نتیجه نارضایتی کاربران از نتایج گوگل شود؛ چیزی که مهمترین عامل موفقیت گوگل در دهه‌های اخیر بوده است.
 الگوریتم های گوگل برای سئو
اما مواردی که ما از الگوریتم های گوگل برای سئو سایت از آن‌ها یاد می‌کنیم دقیقاً از کجا مشخص شده‌اند؟ همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، گوگل به صورت سالانه هزاران آپدیت را روی الگوریتم‌های خود پیاده سازی می‌کند و متخصصان حوزه سئو به منظور بالاتر بردن رتبه سایت‌های زیر نظر خود همواره در حال سعی و خطا برای پی بردن به این اساس و ساختار این الگوریتم‌ها هستند و در اثر این تلاش‌ها بسیاری از حقایق موجود در الگوریتم‌ها را نیز پیدا کرده‌اند ولی همچنان بسیاری از موارد و جزئیات در الگوریتم‌های مختلف گوگل مخفی باقی مانده‌اند؛ این قوانین و قواعد ناشناخته را می‌توان مهم‌ترین عامل پویایی علم سئو برای متخصصان این حوزه دانست. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری در حوزه سئو هستید، پیشنهاد می‌کنیم آموزش سئو فرادرس را دریافت کنید؛ برای شروع یادگیری سئو کافی است تا روی لینک زیر کلیک کنید:
شاید عملکرد سایت شما در سال‌های اخیر تحت تأثیر الگوریتم‌های گوگل تغییرات بسیاری داشته است؛ شاید بتوان گفت به بهترین کار برای بررسی این موضوع این است که در Rank Tracker یک حساب کاربری ایجاد کنید و آن را با حساب گوگل آنالیتیکس خود ارتباط دهید؛ به این طریق به بهترین شکل ممکن می‌توانید تأثیر الگوریتم‌های گوگل را بر نتایج خود در تاریخ‌های مختلف بررسی کنید و ببینید که آیا تغییرات الگوریتم های گوگل برای سئو در سایت شما همخوان بوده یا خیر. در ادامه ما 6 مورد از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل برای سئو را مورد بررسی قرار خواهیم داد و با هم خواهیم دید تا این به‌روزرسانی‌ها به چه دلیل انجام شده‌اند، چگونه کار می‌کنند؟ بهترین استراتژی برای تطابق با آن‌ها چگونه خواهد بود؛ بنابراین با ما همراه باشید.
الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا که یکی از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل برای سئو است در تاریخ 24 فوریه سال 2011 معرفی شد و وظیفه آن، پی بردن به محتوای تکراری و سرقت ادبی بوده است. این الگوریتم به خوبی هرزنامه‌های تولید شده توسط کاربران را از مطالب یونیک و مفید تشخیص می‌دهد و موضوع کلمات کلیدی موجود در متن را مورد بررسی قرار می‌دهد. الگوریتم پاندا بر اساس ساختار خود، به صفحات موجود در وب امتیازی تحت عنوان کیفیت می‌دهد و از این امتیاز به عنوان عامل رتبه‌بندی میان صفحات مختلف موجود در وب استفاده می‌کند.
الگوریتم پاندا گوگل
الگوریتم پاندا در در ابتدا، اثرات خفیفی روی نتایج داشت ولی از ژانویه 2016 به طور دائم در الگوریتم های گوگل برای سئو سایت‌ها در نظر گرفته شده است. از آن زمان الگوریتم پاندا ضمن ارائه یک رتبه کیفی، امکان ارائه نمره منفی را نیز به سایت‌ها و صفحات مختلف دارد. بهترین راه برای همخوان کردن سایت و محتواهای موجود با الگوریتم پاندا است است که به صورت دائمی محتواهای خود را برای بررسی عدم تکراری بودن با سایر محتواهای موجود در دنیای وب مو. رد بررسی قرار دهید و همچنین کلمات کلیدی موجود در صفحات خود را بهینه گنید. البته ابزارهای مختلفی در این زمینه ایجاد شده‌اند تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

به طور مثال شما می‌توانید از خزنده سایت SEO PowerSuite"s Website Auditor استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها شما می‌توانید ضمن بررسی محتواهای مختلف سایت خود، از جریمه‌های احتمالی که توسط الگوریتم‌های گوگل ممکن است برای شما پیش بیاید، باخبر شوید. از دیگر کاربردهای ابزارهای پردازش سایت مانند SEO PowerSuite s Website Auditor شما به خوبی می‌توانید صفحاتی را ایجاد کنید که در آن از خطر پر کردن کلمات کلیدی نادرست مصون نگه دارید و یا ویرایشگرهای موجود رد صفحات وب سایت‌های رقیب خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
SEO PowerSuite Website Auditor
همچنین اگر شما قصد دارید تا محتواهای سایت خود را به لحاظ سرقت ادبی و نداشتن کپی نسبت به سایر سایت‌های موجود در وب مورد بررسی قرار دهید، باید از یک ابزار مناسب در این حوزه مانند Copyscape استفاده کنید. همچنین از دیگر راه‌های گرفتن امتیاز بالای کیفی از الگوریتم پاندا، تولید محتواهای متنی با کیفیت در سایت خودمان است. اگر در این زمینه ضعف دارید یا نیاز به یادگیری بیشتر برای نوشتن محتواهای متنی باکیفیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش زیر که توسط فرادرس تهیه شده است، استفاده کنید:

الگوریتم پنگوئن

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل برای سئوالگوریتم پنگوئن است که در تاریخ 24 آوریل 2012 توسط گوگل منتشر شد و توانایی شناسایی لینک‌ها و پیوندهای هرز و غیر مرتبط را دارد. هدف گوگل از ارائه الگوریتم پنگوئن، پایین آوردن رتبه سایت‌هایی است که بک لینک آن‌ها غیر طبیعی به نظر می‌رسد. از این طریق گوگل به خوبی متوجه خواهد شد که چه کسانی برای بالا بردن رتبه سایت خود از خرید لینک در سایت‌های دیگر استفاده می‌کنند و از این طریق به ارزش‌گذاری سایت بر اساس لینک‌های خریداری شده، پایان داد.
الگوریتم Google Penguin
برای در امان بودن از اثرات منفی الگوریتم Google Penguin، بهترین کار این است که میزان رشد بک لینک‌های خود را در سطح وب زیر نظر داشته باشید و از لینک سازی بی رویه جلوگیری کنید. برای این کار شما می‌توانید از ابزارهایی مانند SEO SpyGlass استفاده کنید و پیوندها و لینک‌های خود را در سطح وب بازرسی کنید. در پنل Summary این بزار، یک نمودار پیشرفت برای توسعه بک لینک‌های سایت شما وجود دارد که از طریق می‌توانید از رشد بی رویه آن جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که ساخته شدن لینک‌های زیاد در وب می‌تواند نتیجه یک عمل تخریب کننده توسط رقیب شما باشد و شما باید از ایجاد این لینک‌های مخرب جلوگیری کنید.

همچنین ابزار SEO SpyGlass علاوه بر موارد بالا در فرمول‌های خود امکان پنالتی شدن یا گرفتن نمره منفی از الگوریتم پنگوئن را برای شما بررسی می‌کند. برای این کار کافی است تا وارد تب Penalty Risk شوید و لیست بک لینک خود را از بالاترین خطر به کمترین مرتب کنید. پیوندهایی با ریسک بالای 50 درصد باید بررسی شوند. اگر مشخص شد که مخرب هستند، آنها را به فایل Disavow اضافه کنید. سپس می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و به ابزار Disavow Links Google ارسال کنید.
ابزار SEO SpyGlass

مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار را می‌توان در جمع مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو قرار داد که در تاریخ 22 آگوست 2013 ارائه شد و از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل برای سئو به شمار می‌رود. این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا نتایج جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایج ارائه شده را با هدف مخاطب مطابقت دهد. آیت الگوریتم به صورت ویژه کلمات کلیدی موجود در صفحات را شناسایی می‌کند و به نحوه قرارگیری کلمات کلیدی و ارتباط آن با موضوع صفحه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. در ادامه پس از بررسی کلمات کلیدی، میزان کیفیت آن مطلب را برای نتایج ارائه شده برای آن کلمه کلیدی تعیین کرده و محتوای باکیفیت بالاتر را شناسایی می‌کند. در الگوریتم مرغ مگس خوار، تمامی مترداف‌ها و ارتباطات معنایی نوشته با کلمات کلیدی موجود در متن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از آن‌ها برای نتایج مشابه برای کاربران نمایش داده شود.
مرغ مگس خوار
برای تطابق و همخوانی صفحات سایت خود با این الگوریتم باید به صورت ویژه روی کلمات کلیدی سایت خود کار کنید بر مفاهیم و ارتباطات موجود در بین کلمات کلیدی تمرکز کنید. همچنین جستجوهای مرتبط، مترادف‌ها و اصطلاحات یکسان را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و بر همین اساس یک محتوای با کیفیت را با استفاده از نتایج تحقیقات کلمات کلیدی ایجاد کنید. برای بررسی این موضوع شما می‌توانید از ابزارهای مختلف مانند سمراش، گوگل کیورد پلنر و یا رنک ترکر که بالاتر به آن اشاره شد، استفاده کنید.

الگوریتم بررسی نسخه موبایل

در تاریخ 21 آوریل سال 2015 بود که گوگل موضوع نمایش صفحات وب در موبایل را در دست بررسی قرار داد و بررسی آن را به الگوریتم خود اضافه کرد. در این بررسی‌ها دیده می‌شود که آیا صفحات وبسایت‌‎های مختلف دارای نمایش در حالت موبایل ویو هستند یا خیر؟ همچنین نوع نمایش در حالت موبایل نیز در این بررسی ها اهمیت ویژه‌ای دارد و مهم است که نمایش در حالت موبایل ویو به درستی انجام شود.
الگوریتم بررسی نسخه موبایل
این به‌روزرسانی در الگوریتم‌های گوگل آن‌قدر مهم بود که امروزه گوگل تمامی وب‌سایت‌ها را بر اساس سرعت و کاربرپسند بودن نسخه موبایل آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند. برای رعایت این الگوریتم باید روی نمایش سایت خود در حالت موبایل تمرکز کنیم و روی سرعت و بهینه بودن نمایش اطلاعات و رسپانسیو بودن صفحات مختلف خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم. تست‌های سرعت صفحه موبایل وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا ببینید کدام بخش‌های صفحات شما نیاز به بهبود دارند. این تست‌ها را می‌توانید در ابزاری مانند WebSite Auditor انجام دهید و بهینه‌سازی موبایل صفحات خود را به عنوان بخشی از ممیزی کلی وب‌سایت خود بررسی کنید.
الگوریتم گوگل برای سئو RankBrain

الگوریتم گوگل برای سئو RankBrain

این الگوریتم را می‌توانیم یکی از تأثیرگذارترین الگوریتم های گوگل برای سئو بدانیم که در تاریخ 26 اکتبر سال 2015 منتشر شد را می‌توانیم بخشی از الگوریتم مرغ مگش خوار بدانیم که کوگل آن را منتشر کرده است. این الگوریتم با جمع بندی و بررسی الگوریتم‌های مختلف گوگل سعی می‌کند تا مناسب‌ترین نتایج را با توجه به جستجوی انجام شده توسط هر کاربر، به آن نمایش دهد. تا به اینجا الگوریتم‌های گوگل تنها موضوع صفحه و نوع کلمه کلیدی موجود در آن توجه داشتند و این موضوع باث شده بود تا طراحان سایت و فعالان حوزه سئو تنها به این موضوع توجه کنند که در نوشته‌های خود چند بار از کلمات کلیدی استفاده کنند و از این جهت نمره قبولی را از گوگل بگیرند و این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده بود. با پیدایش این الگوریتم دیگر پر کردن صفحه با کلمات کلیدی ارزش خود را از دست داد و موضوع مفهوم صفحه و ارتباط معنایی آن با کلمه کلیدی ارزش بیشتری پیدا کرد.

به این ترتیب با انجام جستجو توسط کاربران، مفهوم کلمه جستجو شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و نزدیک‌ترین صفحات به آن مفهوم از بالا به پایین برای کاربران نمایش داده می‌شود. بهترین عملکرد برای رعایت این الگوریتم در سایتمان این است که صفحات خودمان را به لحاظ مفید بودن نوشته‌ها بهینه کنیم و مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در نوشته‌های خود را با سایر وب‌سایت‌های رقیب مقایسه کنیم. یکی از ابزارهایی که در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند، ابزار TF-IDF است. این ابزار لیست کاملی از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط را که توسط تعداد رقبای ما به کار رفته است، پیدا کرده و برای ما نمایش می‌دهد.
ابزار TF-IDF

پیدایش موضوع YMYL و الگوریتم‌های بررسی EAT

در تاریخ 4 می 2018 بود که موضوعی تحت عنوان YMYL به معنی Your Money Your Life مطرح شد. از این زمان بود که حساب سایت‌هایی که با سلامت یا مسائل مالی اشخاص در ارتباط بودند با سایر سایت‌هایی که در زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کردند، جدا شد. در این به‌روزرسانی گوگل توجه ویژه‌ای را بر روی سایت‌هایی داشت که ممکن بود مطالب موجود در آن تأثیری در سلامت یا دارایی‌های مالی افراد داشته باشد. برای بررسی میزان کیفیت مطالب موجود در این سایت‌ها سه عامل اصلی یعنی تخصص، اعتبار و اعتماد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فرض کنید کاربری عبارت «سگ خانگی» یا «فال روز» را در گوگل جستجو می‌کند؛ نتایجی که در پی این جستجوها پیدا می‌شوند نمی‌توانند روی سلامت یا مسائل مالی افراد تأثیری داشته باشند ولی تصور کنید که مخاطبی «قطره مناسب برای گوش درد» یا «سیگنال خرید سهم پربازده» را جستجو کند؛ نتایجی که در پی این جستجوها برای کاربران نمایش داده می‌شود، به صورت مستقیم روی سلامت و مسائل مالی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و اگر سایتی که اطلاعات غلط را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد در بالاترین جایگاه قرار گیرد، تعداد زیادی از کاربران از مشاهده آن صفحه متضرر شده و در نتیجه از گوگل بایت نمایش سایت غیر معتبر ناراضی خواهند بود.

در این به‌روزرسانی گوگل در وهله اول این سایت‌ها را شناسایی کرده و میزان اعتبار آن‌ها را برای نوشتن مطالب مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که سایت شما در حوزه YMYL فعالیت می‌کند باید روی اعتبار سایت خود و ایجاد بک لینک‌های معتبر در دیگر سایت‌ها به صورتی که همه چیز طبیعی جلوه کند، فعالیت کنید و با گذر زمان به گوگل تخصص خود را دز آن زمینه به اثبات برسانید؛ در صورتی که فعالیت شما درست بوده باشد، به خوبی مشاهده خواهید کرد که در نتایج گوگل بالا خواهید آمد.
الگوریتم EAT

نتیجه گیری در مورد الگوریتم های گوگل برای سئو

برای کسانی که در حوزه طراحی سایت و امور سئو فعالیت می‌کنند، آشنایی با آخرین به‌روزرسانی‌ها و الگوریتم های گوگل برای سئو از نان شب هم واجب‌تر است. با مطالعه روی این زمینه به خوبی می‌توانید نتایج کار متخصصان حوزه سئو را ببینید و از راهکارهایی که برای تطابق سایت و صفحات آن برای شما ارائه می‌دهند استفاده کنید. البته از این موضوع نباید بگذریم که برای استفاده از این تجارب و به کار بردن آن‌ها شما باید اصول بازاریابی دیجیتال را بدانید تا بتوانید به راحتی در تمام جنبه‌ها آن‌ها را رعایت کنید. اگر در این زمینه نیاز به یادگیری و کسب تجربه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های فرادرس حتماً استفاده کنید. در فرادرس آموزش‌های معتبری در این زمینه تهیه شده است و برای شروع یادگیری کافی است تا وارد لینک زیر شوید:
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
پرفروش ترین جاروبرقی ایران در سال 1403 (جدیدترین لیست)
آخرین قیمت قیمت طلا و سکه (کاهش قیمت سکه همچنان ادامه دارد)
قیمت محصولات هایما (سقوط قیمت هایما ۸S مدل 1403)
پیش‌ بینی قیمت سکه (قیمت سکه و طلا کاهش یافت!)
مقایسه گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو پلاس (شیائومی بخریم یا سامسونگ؟)
قیمت مرسدس در دبی (لیست ارزانترین بنزهای دبی را ببینید!)
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه در اردیبهشت (روند کاهش قیمت‌ها در پیش است!)
آخرین قیمت آیفون ۱۳ (جدول قیمت گوشی سامسونگ و اپل)
ارزانترین ماشین دبی به تومان چقدر است؟ (لیست قیمت 2024)
لیست آپارتمان‌های ۵ میلیارد تومانی در تهران (جدول بهار 2024)

ثبت نظر شما