مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو – بررسی 6 الگوریتم اصلی گوگل
گوگل همواره ادعا میکند که الگوریتمهای خود را چندبن هزار بار در هر سال بروز میکند. در اغلب موارد بروزرسانیهای الگوریتم گوگل بسیار کوچک هستند و بسیاری از سایتها تغییر این بروزرسانیها را متوجه نمیشوند ولی هر چند وقت یکبار ما شاهد یک بروزرسانی بزرگ و قدرتمند در الگوریتم های گوگل برای سئو در سایتها هستیم. این بروزرسانی های بزرگ عمدتا تاثیر زیادی روی نتایج کلمات کلیدی مختلف دارند و بارها اتفاق افتاده است که در نتیجه این بروزرسانیها، آمار ورودیهای یک سایت به شدت کاهش پیدا کرده و یا چند برابر میشود.معرفی الگوریتم های گوگل برای سئو
این دقیقا فرآیند عملکرد الگوریتم های گوگل است. به آخزین باری که چیزی را در گوگل جستجو کردین فکر کنید؛ «برای آموزش پایتون از کجا شروع کنم؟» یا «فروشگاه های کفش در شرق تهران» یا هر چیز دیگری که جستجو کرده باشید، گوگل میلیونها نتیجه را برای انتخاب شما در صفحه ظاهر میکند و با استفاده از الگوریتم های خود تصمیم میگیرد تا با توجه به منطقه زندگی شما، زبان شما و بسیاری عوامل دیگر، کدام مورد را بالاتر از بقیه به شما نمایش دهد. اینکه الگوریتم های گوگل برای ئو چه چیزهایی هستند و روند تغییرات آن دقیقا چه موضوعاتی را شامل میشود، چیزی است که در گوگل به عنوان راز از آن یاد میشود. اما دلیل آن چیست؟
اگر همه افراد و علی الخصوص طراحان سایت و سئوکاران، از جزئیات آخرین الگوریتم های گوگل برای سئو باخبر باشند، با استفاده از ترفندهایی که روی سایت خود پیاده میکند، تلاش خواهند کرد تا به هر شکلی که شده، الگوریتم های گوگل را دور بزنند و در نتایج گوگل بالاتر بیایند. این موضوع میتواند باعث بالا آمدن برخی مطالب با کیفیت نامطلوب و در نتیجه نارضایتی کاربران از نتایج گوگل شود؛ چیزی که مهمترین عامل موفقیت گوگل در دهههای اخیر بوده است.
اما مواردی که ما از الگوریتم های گوگل برای سئو سایت از آنها یاد میکنیم دقیقاً از کجا مشخص شدهاند؟ همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، گوگل به صورت سالانه هزاران آپدیت را روی الگوریتمهای خود پیاده سازی میکند و متخصصان حوزه سئو به منظور بالاتر بردن رتبه سایتهای زیر نظر خود همواره در حال سعی و خطا برای پی بردن به این اساس و ساختار این الگوریتمها هستند و در اثر این تلاشها بسیاری از حقایق موجود در الگوریتمها را نیز پیدا کردهاند ولی همچنان بسیاری از موارد و جزئیات در الگوریتمهای مختلف گوگل مخفی باقی ماندهاند؛ این قوانین و قواعد ناشناخته را میتوان مهمترین عامل پویایی علم سئو برای متخصصان این حوزه دانست. اگر شما هم علاقهمند به یادگیری در حوزه سئو هستید، پیشنهاد میکنیم آموزش سئو فرادرس را دریافت کنید؛ برای شروع یادگیری سئو کافی است تا روی لینک زیر کلیک کنید:
شاید عملکرد سایت شما در سالهای اخیر تحت تأثیر الگوریتمهای گوگل تغییرات بسیاری داشته است؛ شاید بتوان گفت به بهترین کار برای بررسی این موضوع این است که در Rank Tracker یک حساب کاربری ایجاد کنید و آن را با حساب گوگل آنالیتیکس خود ارتباط دهید؛ به این طریق به بهترین شکل ممکن میتوانید تأثیر الگوریتمهای گوگل را بر نتایج خود در تاریخهای مختلف بررسی کنید و ببینید که آیا تغییرات الگوریتم های گوگل برای سئو در سایت شما همخوان بوده یا خیر. در ادامه ما 6 مورد از مهمترین الگوریتم های گوگل برای سئو را مورد بررسی قرار خواهیم داد و با هم خواهیم دید تا این بهروزرسانیها به چه دلیل انجام شدهاند، چگونه کار میکنند؟ بهترین استراتژی برای تطابق با آنها چگونه خواهد بود؛ بنابراین با ما همراه باشید.
الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا در در ابتدا، اثرات خفیفی روی نتایج داشت ولی از ژانویه 2016 به طور دائم در الگوریتم های گوگل برای سئو سایتها در نظر گرفته شده است. از آن زمان الگوریتم پاندا ضمن ارائه یک رتبه کیفی، امکان ارائه نمره منفی را نیز به سایتها و صفحات مختلف دارد. بهترین راه برای همخوان کردن سایت و محتواهای موجود با الگوریتم پاندا است است که به صورت دائمی محتواهای خود را برای بررسی عدم تکراری بودن با سایر محتواهای موجود در دنیای وب مو. رد بررسی قرار دهید و همچنین کلمات کلیدی موجود در صفحات خود را بهینه گنید. البته ابزارهای مختلفی در این زمینه ایجاد شدهاند تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.
به طور مثال شما میتوانید از خزنده سایت SEO PowerSuite"s Website Auditor استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها شما میتوانید ضمن بررسی محتواهای مختلف سایت خود، از جریمههای احتمالی که توسط الگوریتمهای گوگل ممکن است برای شما پیش بیاید، باخبر شوید. از دیگر کاربردهای ابزارهای پردازش سایت مانند SEO PowerSuite s Website Auditor شما به خوبی میتوانید صفحاتی را ایجاد کنید که در آن از خطر پر کردن کلمات کلیدی نادرست مصون نگه دارید و یا ویرایشگرهای موجود رد صفحات وب سایتهای رقیب خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
همچنین اگر شما قصد دارید تا محتواهای سایت خود را به لحاظ سرقت ادبی و نداشتن کپی نسبت به سایر سایتهای موجود در وب مورد بررسی قرار دهید، باید از یک ابزار مناسب در این حوزه مانند Copyscape استفاده کنید. همچنین از دیگر راههای گرفتن امتیاز بالای کیفی از الگوریتم پاندا، تولید محتواهای متنی با کیفیت در سایت خودمان است. اگر در این زمینه ضعف دارید یا نیاز به یادگیری بیشتر برای نوشتن محتواهای متنی باکیفیت دارید، پیشنهاد میکنیم از آموزش زیر که توسط فرادرس تهیه شده است، استفاده کنید:
الگوریتم پنگوئن
برای در امان بودن از اثرات منفی الگوریتم Google Penguin، بهترین کار این است که میزان رشد بک لینکهای خود را در سطح وب زیر نظر داشته باشید و از لینک سازی بی رویه جلوگیری کنید. برای این کار شما میتوانید از ابزارهایی مانند SEO SpyGlass استفاده کنید و پیوندها و لینکهای خود را در سطح وب بازرسی کنید. در پنل Summary این بزار، یک نمودار پیشرفت برای توسعه بک لینکهای سایت شما وجود دارد که از طریق میتوانید از رشد بی رویه آن جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که ساخته شدن لینکهای زیاد در وب میتواند نتیجه یک عمل تخریب کننده توسط رقیب شما باشد و شما باید از ایجاد این لینکهای مخرب جلوگیری کنید.
همچنین ابزار SEO SpyGlass علاوه بر موارد بالا در فرمولهای خود امکان پنالتی شدن یا گرفتن نمره منفی از الگوریتم پنگوئن را برای شما بررسی میکند. برای این کار کافی است تا وارد تب Penalty Risk شوید و لیست بک لینک خود را از بالاترین خطر به کمترین مرتب کنید. پیوندهایی با ریسک بالای 50 درصد باید بررسی شوند. اگر مشخص شد که مخرب هستند، آنها را به فایل Disavow اضافه کنید. سپس میتوانید آنها را دانلود کرده و به ابزار Disavow Links Google ارسال کنید.
مرغ مگس خوار
برای تطابق و همخوانی صفحات سایت خود با این الگوریتم باید به صورت ویژه روی کلمات کلیدی سایت خود کار کنید بر مفاهیم و ارتباطات موجود در بین کلمات کلیدی تمرکز کنید. همچنین جستجوهای مرتبط، مترادفها و اصطلاحات یکسان را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و بر همین اساس یک محتوای با کیفیت را با استفاده از نتایج تحقیقات کلمات کلیدی ایجاد کنید. برای بررسی این موضوع شما میتوانید از ابزارهای مختلف مانند سمراش، گوگل کیورد پلنر و یا رنک ترکر که بالاتر به آن اشاره شد، استفاده کنید.
الگوریتم بررسی نسخه موبایل
این بهروزرسانی در الگوریتمهای گوگل آنقدر مهم بود که امروزه گوگل تمامی وبسایتها را بر اساس سرعت و کاربرپسند بودن نسخه موبایل آنها رتبهبندی میکند. برای رعایت این الگوریتم باید روی نمایش سایت خود در حالت موبایل تمرکز کنیم و روی سرعت و بهینه بودن نمایش اطلاعات و رسپانسیو بودن صفحات مختلف خود توجه ویژهای داشته باشیم. تستهای سرعت صفحه موبایل وبسایت به شما کمک میکند تا ببینید کدام بخشهای صفحات شما نیاز به بهبود دارند. این تستها را میتوانید در ابزاری مانند WebSite Auditor انجام دهید و بهینهسازی موبایل صفحات خود را به عنوان بخشی از ممیزی کلی وبسایت خود بررسی کنید.
الگوریتم گوگل برای سئو RankBrain
به این ترتیب با انجام جستجو توسط کاربران، مفهوم کلمه جستجو شده مورد بررسی قرار میگیرد و نزدیکترین صفحات به آن مفهوم از بالا به پایین برای کاربران نمایش داده میشود. بهترین عملکرد برای رعایت این الگوریتم در سایتمان این است که صفحات خودمان را به لحاظ مفید بودن نوشتهها بهینه کنیم و مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در نوشتههای خود را با سایر وبسایتهای رقیب مقایسه کنیم. یکی از ابزارهایی که در این زمینه میتواند به ما کمک کند، ابزار TF-IDF است. این ابزار لیست کاملی از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط را که توسط تعداد رقبای ما به کار رفته است، پیدا کرده و برای ما نمایش میدهد.
پیدایش موضوع YMYL و الگوریتمهای بررسی EAT
فرض کنید کاربری عبارت «سگ خانگی» یا «فال روز» را در گوگل جستجو میکند؛ نتایجی که در پی این جستجوها پیدا میشوند نمیتوانند روی سلامت یا مسائل مالی افراد تأثیری داشته باشند ولی تصور کنید که مخاطبی «قطره مناسب برای گوش درد» یا «سیگنال خرید سهم پربازده» را جستجو کند؛ نتایجی که در پی این جستجوها برای کاربران نمایش داده میشود، به صورت مستقیم روی سلامت و مسائل مالی آنها تأثیر میگذارد و اگر سایتی که اطلاعات غلط را در اختیار مخاطبین قرار میدهد در بالاترین جایگاه قرار گیرد، تعداد زیادی از کاربران از مشاهده آن صفحه متضرر شده و در نتیجه از گوگل بایت نمایش سایت غیر معتبر ناراضی خواهند بود.
در این بهروزرسانی گوگل در وهله اول این سایتها را شناسایی کرده و میزان اعتبار آنها را برای نوشتن مطالب مورد بررسی قرار میدهد. در صورتی که سایت شما در حوزه YMYL فعالیت میکند باید روی اعتبار سایت خود و ایجاد بک لینکهای معتبر در دیگر سایتها به صورتی که همه چیز طبیعی جلوه کند، فعالیت کنید و با گذر زمان به گوگل تخصص خود را دز آن زمینه به اثبات برسانید؛ در صورتی که فعالیت شما درست بوده باشد، به خوبی مشاهده خواهید کرد که در نتایج گوگل بالا خواهید آمد.