آموزش ساخت سایت و راهنمای 7 روش کسب درآمد از سایت
شاید برای بسیاری که آشنایی زیادی در مورد کسب و کار آنلاین و مدیریت وب سایت ندارند، این سوال پیش بیاید که آیا یک وب سایت درآمد دارد؟ اگر راه اندازی وب سایت درامد دارد، درآمدش چقدر است و چگونه میتوانم از این طریق درآمد کسب کنم؟ در این مقاله قصد داریم تا نیم نگاهی به مفهوم وب سایت و همچنین انواع وب سایت ها و روش صحیح طراحی وب سایت بپردازیم و در ادامه نیز می خواهیم شما را با راه و روش کسب درآمد از وب سایت در ایران آشنا کنیم و راه های کسب درآمد از آن را معرفی می کنیم، همچنین در این زمینه بهترین و پرمخاطب ترین آموزش های فرادرس را به شما معرفی خواهیم کرد :
راهنمای مطالعه :
وب سایت چیست؟
آشنایی با طراحی وب
انواع وب سایت ها
روش های کسب درآمد از وب سایت
آموزش آنلاین طراحی وب سایت
وب سایت چیست؟
آشنایی با طراحی وب
انواع وب سایت ها
روش های کسب درآمد از وب سایت
آموزش آنلاین طراحی وب سایت
وب سایت چیست؟
وب سایت اصطلاحا به محل یا آدرس اینترنتی میشود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. هریک از صفحات آن نیز دارای محتوا و اطلاعات مختلفی اعم از متن، تصویر، فیلم، فایل های صوتی و… وجود دارد. هر سایتی در دنیای وب، دارای یک آدرس یا URL است که از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.
وب سایتها نیز به مانند ما انسانها دارای اسم یکتا یا دامین منحصر به فرد هستند که در انگلیسی به آن domain name گفته میشود. هر سایتی دارای یک دامین و یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP میباشد تا از باقی صفحات متمایز شود. همچنین پس از هر دامنهی منحصر به فرد، آدرس سایت دارای یک پسوند میباشد که با آن به اتمام میرسد. در ایران رایجترین این پسوندها com، ir، org و… میباشند.
صفحات وب عموما با HTML نوشته میشوند و در حقیقت کدهای HTML، سنگ بنای هر صفحه اینترنتی میباشند که با استفاده از پروتکلهای PHP میتوان به آن دسترسی پیدا کرد. در واقع وظیفه این پروتکل گرفتن و انتقال دادن اطلاعات از سرور سایت به مرورگر جهت نمایش آن به کاربر میباشد.
آشنایی با طراحی وب
دیزاین یا طراحی وب به مهارت ساخت و راهاندازی صفحات وب گفته میشود. در آغاز، وب سایتها با کُدهای ساده HTML نوشته میشدند، گونهای از زبان نشانهگذاری که ساختار سادهای به وب گاهها میداد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به آدرسهای دیگر از طریق ابرپیوند. در مقایسه با روشهای دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی میتوانستند با یک مرورگر، صفحههای پیوند خورده را باز کنند.
با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُدنویسی اش، اَبَرمتن یا اچ تی امال، پیچیدهتر و پرانعطاف تر شد. ابزاری مانند جدولها که بیشتر برای نمایش نمودارهای دادهای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمانهای پنهان در صفحههای وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدولهای پنهان در صفحه از گردونه خارج، و به جای آن استفاده مناسب از زبان کمکی «CSS» جایگزین شد.
فناوریهای یکپارچهسازی پایگاه داده (Database)، مانند زبانهای کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI،ruby،node js،Python، PHP، ASP. NET، ASP، JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار وب سایتها را باز هم تغییر داده و آن را پیشرفته تر کردهاند. سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد.
همچنین با آمدن مالتی مدیا و فناوریهای پویانمایی به صفحهها، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندیهای تازه به سازندگان رسانه و طراحهای وب داده شد.
اچ تی ام ال چیست؟
اولین قدم برای شروع طراحی یک وب سایت آشنایی با زبان نشانه گذاری HTML است.زبان نشانهگذاری ابرمتنی، (HyperText Markup Language) زبان توصیف ساختار صفحههای وب است. زبانی است برای نشانهگذاری ابرمتن (فرامتن) که برای تدوین قالب و طراحی صفحههای وب به کار میبرند.
دستورالعملهای این زبان، برچسب (Tag) نام دارند که محتوای یک صفحهٔ وب با آنها، نشانهگذاری شده و بدینترتیب، نحوهٔ نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب، توصیف میشود. تاکنون ۵ نسخه از اچتیامال عرضه شدهاست.
هر یک از برچسبهای اچتیامال، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا میگذارند؛ مثلاً برچسبهایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در اچتیامال تعریف شدهاند.
یک سند اچتیامال، یک پروندهٔ مبتنی بر متن (Text–based) است که معمولاً با پسوند .htm یا .html نامگذاری شده و محتویات آن از برچسبهای اچتیامال تشکیل میشود. مرورگرهای وب، که قادر به درک و تفسیر برچسبهای اچتیامال هستند، تکتک آنها را از داخل سند اچتیامال خوانده و سپس محتوای آن صفحه را نمایانسازی (Render) میکنند.
اچتیامال در واقع یک زبان برنامهنویسی نیست، بلکه زبانی برای نشانهگذاری ابرمتن است و اساساً برای ساختمند کردن اطلاعات و جدایش اجزای منطقی یک نوشتار (نظیر عناوین، تصاویر، فهرستها، بندها و جداول) به کار میرود. از سوی دیگر، اچتیامال را نباید به عنوان زبانی برای صفحهآرایی یا نقاشی صفحات وب به کار بُرد؛ این وظیفه اکنون بر دوش فناوریهای دیگری همچون سیاساس است.
زبان CSS چیست؟
CSS یا Cascading Style Sheets زبان برنامه نویسی می باشد که کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب یا W3C برای غلبه بر مشکلاتی که در طی زمان با استفاده از HTML بوجود آمده است پیشنهاد داده است. عملا این زبان برنامه نویسی، مکملی بر زبان باستانی HTML است و سعی در پر کردن نقاط ضعف و خلاء های آن دارد.هدف CSS جداسازی طراحی بدنه ی یک فایل html از شیوه ی نمایش آن فایل html هست . با CSS شما می توانید تعیین کنید که هر تگ html به چه شکلی نمایش داده بشود . مثلا رنگ ، اندازه و نوع فونت متن درون تگ را مشخص کنید . یا اینکه پس زمینه و ویژگی های دیگه ی تگ رو تعیین کنید .
CSS زبانی است که توسط آن قادر خواهید بود تا استیل طراحی صفحات وب سایت تان را یکبار تعریف و به صفحات مورد نیازتان اعمال نمایید. با CSS می توانید زیبا سازی و صفحه آرایی صفحات وب را داشته باشید. آموزش زبان CSS در وب سایت فرادرس
انواع مختلف وب سایت ها
سایتها بر اساس کاربرد و نوع برنامهنویسی به چند دسته تقسیم میشوند که عبارت است از:
سایتهای ثابت (Static Website)
این سایتها یکبار طراحی میشوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آنها قرار میگیرد و پس از آن برای تغییر در آنها نیاز به یک طراح حرفهای یا نیمه حرفهای سایت است. زبان برنامهنویسی اینگونه از سایتها غالباً HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته میشود. این نوع دسته از وب سایتها به صورت HTML ساده طراحی میشوند.از آنجا که حجم کمتری از کد در طراحی سایتهای ثابت استفاده میشود سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارند. علاوه بر این کاهش حجم کدها که باعث خوانایی بشتر سایت توسط رباتهای جستجوگر میشود از یک سو و کاهش زمان بارگذاری از سوی دیگر سبب بهتر شدن وضعیت آنها از لحاظ امتیاز دهی موتورهای جستجو یا همان «رنکینگ» میشود. سایتهای ثابت قیمت طراحی پایینتری را نیز عمدتاً نسبت به سایر سایتها دارند.
عدم امکان ایجاد تغییر در این نوع از سایتها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا میشود چرا که همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه میتوان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.
اما از طرفی نیز عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی سبب میشود تا امکان بروزرسانی سایت توسط صاحبان و مدیران سایت صلب شود.
نکته: سایتهای ثابت (Static) برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در محتوای سایت هستند.
سایتهای پویا (Dynamic Website)
محتوای سایتهای داینامیک بعد از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامهنویسی وبسایتهای پویا میتواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتاً از زبانهای ASP، ASP.Net و Php استفاده میشود و از زبانهای کمکی CSS و Silver light یا Ajax برای ایجاد قابلیتهای ویژه نیز بهره گرفته میشود.در اینگونه از سایتها ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد میشود و سپس محتوا توسط مدیران سایتها تغییر میکند مانند فرم قراردادی که یکبار توسط فردی ایجاد میشود و توسط افراد دیگری بارها تکمیل میشود، از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعداً توسط مدیران سایتها تغییر میکند اطلاع ندارد بنابراین چارهای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب میشود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.
یکی از مزیتهای سایتهای داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر و صفحات و غیره وجود ندارد.
با توجه به اینکه در سایتهای پویا از زبانهای برنامهنویسی پیشرفته استفاده میشود امکانات زیادی در آنها قابل ایجاد است مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرمها و جستجوهای پیچیده.
استفاده زیاد از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو میشود.
نکته: سایتهای پویا برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که بیش از دو بار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت را دارند.
پرتالها (Portal)
پرتالها سایتهای پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال میکنند به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفتهاند را میتوان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری میتواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و … را در اختیار مدیران آن قرار دهد.تمام ویژگیهای یک سایت پویا میتواند در یک پرتال نیز صدق کند.
قابل ذکر است که معمولاً پرتالها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری میشوند. به دلیل نیاز به بروزرسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems)
سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفهای یا شرکتهای طراحی حرفهای ایجاد میشوند.تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق میکند.
البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMSها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.
از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایتهای داینامیک میتوان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از ۳ روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
طراحی سایتهای CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونههای محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد مؤثر میکند.
با توجه به مزیتهای آنها به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایتهای داینامیک را دارند توصیه میشود تا ابتدا به دنبال سیستمهای مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایتهای پویا روی بیاورند.
روش های کسب درآمد از وب سایت
1- تبلیغات کلیکی
در صورتی که سایت شما سئو (SEO) خوب داشته باشد، بازدیدکنندگان زیادی را از طریق گوگل به خود جذب می کند و با استفاده از این ترافیک بالا می توانید از طریق تبلیغات کلیکی کسب درآمد کنید. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یک استراتژی محبوب برای سایتهایی است که بازدید کنندگان بالایی دارند.در این روش معمولا براساس هر کلیک بر تبلیغاتِ تبلیغدهنده به شما به عنوان ناشر آن تبلیغات پرداخت میشود. همچنین وب سایت های بزرگی مانند کاپریلا، هم اکنون مشغول به ارائه این نوع خدمات تبلیغاتی در بازار آنلاین کشورمان می باشند.
2- تبلیغات همسان یا Native
تبلیغات همسان اغلب به طور یکپارچه با محتوای خود آن وبسایت متناسب است و این باعث ایجاد اعتماد بیشتر به آن نوع تبلیغات و در نتیجه بالا رفتن نرخ کلیک و بهبود کیفیت تبلیغ میشود.3- تبلیغات ویدئویی
تبلیغات ویدئویی نوعی جذاب از تبلیغات است که بازدیدکنندگان را درگیر سایت شما می کند.مدیر وب سایت همانطور که میتوانند مطالب تبلیغات همسان که شامل یک تصویر و متن است را در سایت خود قرار دهند میتوانند فیلمها و تیزرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع خود را در وبسایت خود قرار دهند.
به عنوان مثال حتما تیزرهای تبلیغاتی ویدئویی را که قبل یا هنگام پخش ویدئو اصلی سایت نمایش داده میشوند را دیدهاید. این روش تبلیغاتی بیشتر مناسب وبسایتهایی است که محتواهای ویدئویی تولید میکنند و میتوانند بر اساس پارامترهای مختلف با تبلیغدهندگان کار کنند.
ناشران تبلیغات ویدئویی را براساس هزینه به ازای مشاهده کامل (CPCV) یا هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM) میفروشند. آنها به تبلیغ کنندگان کمک میکنند تا مخاطبان مناسب را با محتوایی جذب کنند که مورد توجه بینندگان آنها قرار گرفته و با رفتارهای آنها همسو باشد.
4- فروش فضای تبلیغاتی
در این روش نمایش دهنده قسمتی از سایت خود را برای مدتی معین به یک کسب و کار اجاره میدهند و در ازای آن اجاره بهایی دریافت میکنند.در این روش طرفین بر سر محتوای نمایشی به صورت بنری یا شبه همسان توافق میکنند. اما رایجترین فروش فضای تبلیغاتی مربوط به فروش جایگاهها به صورت بنری است.
5- همکاری در فروش یا Affiliate Marketing
برخی از نمایش دهندگان به پلتفرمهای Affiliate Marketing یا بازاریابی پورسانتی میپیوندند تا به طور مداوم از طریق بازدید از وبسایتشان در کسب درآمد کنند.افیلیت مارکتینگ در واقعی نوعی از کسب درآمد است که شما به عنوان ناشر در قسمتی از سود تبلیغدهنده شریک میشود. در این روش سایت ناشر با تبلیغ محصولات و خدمات تبلیغدهنده در ازای فروشی که از طریق سایت ناشر انجام میشود پورسانتی را از تبلیغدهنده دریافت میکند.
از معروف ترین وب سایت هایی که خدمات افیلیت مارکتینگ ارائه می دهند می توان به دیجی کالا، چاوش و دیما افیلیت اشاره کرد.
6- فروش اختصاصی محصولات خودتان
تصور کنید وب سایتی با انتشار دستور پخت غذا ، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب کرده است. صاحب این سایت بعد از مدتی تصمیم میگیرد که دستورات پخت خود را در کتابی به نام خودش منتشر کند و این کتاب را در وبسایت خود به فروش برساند.این روش برای وبسایتهایی که پیرامون یک محصول یا موضوع خاص تولید محتوا میکنند میتواند بسیار مفید باشد.
7- رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی مقاله یا مجموعه مقالاتی است که برای معرفی و تبلیغ یک کسب و کار دیگر توسط تبلیغ کننده ایجاد شده است. به این گونه محتواها اغلب رپورتاژ آگهی نیز گفته میشود. وب سایتهای معتبر مختلفی در ایران مشغول به ارائه خدمات رپورتاژ آگهی هستند که وب سایت سرویس و بررسی محصول و رپورتاژ آگهی نشریلا نیز یکی از وب سایتهای معتبر ایران در این زمینه می باشد.آموزش طراحی سایت تا کسب درآمد از آن با فرادرس
سایت فرادرس یکی از برترین سایت های حوزه آموزش آنلاین ایران می باشد که با حضور مدرسان حرفه ای و با داشتن بیش از ۱۳۰۰۰ ساعت آموزش ویدیویی بزرگترین پلتفرم آموزشی کشورمان می باشد و به راحتی می توان آموزش تخصصی طراحی وب سایت را در این سایت معتبر فرا گرفت.
image : .tcscanada.com