نیروی برآر چیست؟
هر سیالی که از سطح جسمی عبور کند بر آن نیرو وارد میکند. نیروی بَرآر یا لیفت (در برخی متون: بَرا) (به انگلیسی: lift) مولفه ای از این نیرو است که در جهت عمود به جهت حرکت سیال وارد میشود. تفاوت آن با نیروی پسار در این است که نیروی پسار در جهت موازی با حرکت سیال وارد میشود. معمولا نیروی لیفت در جهت بالا و برای مقابله با نیروی گرانش عمل میکند اما میتواند در هر جهتی عمود به جهت حرکت سیال نیز عمل کند.اگر سیالی که جسم را احاطه کرده هوا باشد، به نیروی اعمال شده یک نیروی آیرودینامیکی میگویند. در آب یا سایر مایعات به این نیرو یک نیروی هیدرودینامیکی میگویند.
تعریف
نیرویی که بر اثر برخورد هوا با سطوح فوقانی و تحتانی بال ایجاد و موجب بالا رفتن هواپیما یا ادامهٔ پرواز آن میشود همان نیروی برآر است.
نموداری از بردارهای نیروی وارد شده به یک ایرفویل - لیفت مولفه نیرویی است که در جهت عمود به جریان و درگ مولفه نیرویی است که در جهت موازی با جریان وارد میشود. به مجموع برداری این دو نیرو، نیروی ایرودینامیکی کل میگویند.
برآر نیرویی است که در اثر حرکت ماهیواره (ایرفویل) در شاره (سیال) ایجاد میشود. پرواز هواپیما در اثر نیروی بَراری است که حاصل از شکل مقطع آیرودینامیکی بال آن است، که اصطلاحاً مقطع ایرفویل دارند، نیروی برآر بال هواپیما به عواملی مانند سرعت هواپیما، مساحت بال، چگالی هوا، شکل ماهیوارهٔ بال و زاویه حمله بستگی دارد و مطابق با فرمول زیر محاسبه میشود:
که در این فرمول
L نیروی لیفت هواپیما،
ρ چگالی هوا،
V سرعت پرواز هواپیما،
S مساحت بال،
C L ضریب لیفت است.
نیرویی که بر اثر برخورد هوا با سطوح فوقانی و تحتانی بال ایجاد و موجب بالا رفتن هواپیما یا ادامهٔ پرواز آن میشود همان نیروی برآر است.
نموداری از بردارهای نیروی وارد شده به یک ایرفویل - لیفت مولفه نیرویی است که در جهت عمود به جریان و درگ مولفه نیرویی است که در جهت موازی با جریان وارد میشود. به مجموع برداری این دو نیرو، نیروی ایرودینامیکی کل میگویند.
برآر نیرویی است که در اثر حرکت ماهیواره (ایرفویل) در شاره (سیال) ایجاد میشود. پرواز هواپیما در اثر نیروی بَراری است که حاصل از شکل مقطع آیرودینامیکی بال آن است، که اصطلاحاً مقطع ایرفویل دارند، نیروی برآر بال هواپیما به عواملی مانند سرعت هواپیما، مساحت بال، چگالی هوا، شکل ماهیوارهٔ بال و زاویه حمله بستگی دارد و مطابق با فرمول زیر محاسبه میشود:
که در این فرمول
L نیروی لیفت هواپیما،
ρ چگالی هوا،
V سرعت پرواز هواپیما،
S مساحت بال،
C L ضریب لیفت است.
اصطلاحات مرتبط
مؤلفهٔ برآیند نیروها در راستای محور برآر را برآر کل میگویند. نسبت برآر کل به پَسار کل که معیار اصلی بازده هواگَرد است، نسبت برآر به پَسار [نسبت لیفت به درگ] (L/D) یا بازده آئرودینامیکی نامیده میشود. در حملونقل هوایی به هواگَردی با بال کوچک که بدنهٔ آن همه یا بخش اعظم نیروی بَرار را تولید میکند، پیکرهٔ بَرآرزا (lifting body) گفته میشود.
برآرافزا ـ پایاسیری (lift-lift/cruise) ویژگی هواپیمایی است که همزمان مجهز به موتور جت برآری و موتوری با امکان تغییر جهت رانش است. موتور برآری ـ پایاسیری (lift/cruise engine) موتور توربین پروانهای یا توربینجت است با امکان تغییر جهت رانش برای ایجاد نیروی برآر یا نیروی رانش.
سطح متحرک یا لولاشده به بخش بالایی عقب بال که وقتی باز میشود بَرآر را کاهش و معمولاً پَسار را افزایش میدهد، بَرارگیر (spoiler) نام دارد.
مؤلفهٔ برآیند نیروها در راستای محور برآر را برآر کل میگویند. نسبت برآر کل به پَسار کل که معیار اصلی بازده هواگَرد است، نسبت برآر به پَسار [نسبت لیفت به درگ] (L/D) یا بازده آئرودینامیکی نامیده میشود. در حملونقل هوایی به هواگَردی با بال کوچک که بدنهٔ آن همه یا بخش اعظم نیروی بَرار را تولید میکند، پیکرهٔ بَرآرزا (lifting body) گفته میشود.
برآرافزا ـ پایاسیری (lift-lift/cruise) ویژگی هواپیمایی است که همزمان مجهز به موتور جت برآری و موتوری با امکان تغییر جهت رانش است. موتور برآری ـ پایاسیری (lift/cruise engine) موتور توربین پروانهای یا توربینجت است با امکان تغییر جهت رانش برای ایجاد نیروی برآر یا نیروی رانش.
سطح متحرک یا لولاشده به بخش بالایی عقب بال که وقتی باز میشود بَرآر را کاهش و معمولاً پَسار را افزایش میدهد، بَرارگیر (spoiler) نام دارد.
A fluid flowing around the surface of an object exerts a force on it. Lift is the component of this force that is perpendicular to the oncoming flow direction. It contrasts with the drag force, which is the component of the force parallel to the flow direction. Lift conventionally acts in an upward direction in order to counter the force of gravity, but it can act in any direction at right angles to the flow.
If the surrounding fluid is air, the force is called an aerodynamic force. In water or any other liquid, it is called a hydrodynamic force.
Dynamic lift is distinguished from other kinds of lift in fluids. Aerostatic lift or buoyancy, in which an internal fluid is lighter than the surrounding fluid, does not require movement and is used by balloons, blimps, dirigibles, boats, and submarines. Planing lift, in which only the lower portion of the body is immersed in a liquid flow, is used by motorboats, surfboards, and water-skis.
If the surrounding fluid is air, the force is called an aerodynamic force. In water or any other liquid, it is called a hydrodynamic force.
Dynamic lift is distinguished from other kinds of lift in fluids. Aerostatic lift or buoyancy, in which an internal fluid is lighter than the surrounding fluid, does not require movement and is used by balloons, blimps, dirigibles, boats, and submarines. Planing lift, in which only the lower portion of the body is immersed in a liquid flow, is used by motorboats, surfboards, and water-skis.
منبع : fa.wikipedia.org