معرفی کامل شرکت ایران خودرو / از تاریخچه تا فهرست محصولات
ایران خودرو، با نام پیشین ایران ناسیونال (iran khodro company) (یا به اختصار ikco) شرکت خودروسازی ایرانی است، که در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی با سرمایه مالی ۱۰۰ میلیون ریال بنیانگذاری شد.این شرکت مهمترین شرکت خودروسازی ایرانی است، که انواع خودروهای سبک و سنگین را با همکاری شرکای خارجی یا به تنهایی مونتاژ میکند. ایران خودرو سالانه حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید مینماید.
تاریخچه
شرکت ایرانخودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تأسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت ۸۳۵۲ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایرانخودرو مونتاژ میگردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایرانخودرو از سال ۱۳۴۵ تا کنون ارائه میگردد:
در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تأسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهای اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید میگردید. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ شروع و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان تولید گردید.
در سال ۱۳۵۲ هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبنای تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکتهای بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریختهگری تأسیس شد.
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶-۴-۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزی و اقتصادی از جمله نبود واردات، دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ایرانخودرو بود که تا سال ۱۳۶۱ همچنان ادامه داشت.
سال ۱۳۶۲ یکی از سالهای کم مسئله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزی و استراتژی وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم میخورد.
سال ۱۳۶۴ با کاهش درآمدهای ارزی نشانههای بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی آغاز گردید تا آنجا که در سال ۱۳۶۵ کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
در سال ۱۳۶۷ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل مسئله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو ۴۰۵ در مدت ۳ سال، منعقد گردید.
در سال ۱۳۶۸ همزمان با تأکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربری عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روی داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید میکرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروی محرکه و اعلام آمادگی پژو برای عقد قرارداد با شرکت ایرانخودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور ۵۰۴ بر روی پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان۱۸۰۰» تغییر نام داد.
از مهمترین تحولات سال ۱۳۷۰ میتوان به تولید مجدد پیکان و تأسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
در سال ۱۳۷۳ از بزرگترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال را میتوان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۷ ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستای آن اجرای پروژه استقرار استاندارد ایزو۹۰۰۰ و بهرهمندی از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال ۱۳۷۷ بسیاری از واحدهای تولیدی گواهینامه ایزو۹۰۰۲ کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهای تولیدی بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایرانخودرو با سرمایهگذاری بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
در سال ۱۳۸۱ با تدوین برنامه ۱۰ ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوی جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۱۰ ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمعآوری پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیری و دریافت تکنولوژی نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. البته باید به این نکته هم توجه کرد که توقف خط تولید پیکان که در آن زمان به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای ایران خودرو بود باعث کاهش بازار این شرکت شد. از دیگر اهداف بزرگ ایرانخودرو که بطور جدی دنبال شده میتوان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهای مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال ۱۳۸۱ آغازگردید.
در سال ۱۳۸۲ پروژههای پارس سال، سمند سال و پژو ۲۰۶ صندوقدار آغاز گردید.
در سال ۱۳۸۳ سازمان در راستای ارتقای بهرهوری و امکان بهتر برنامهریزی و کنترل فعالی تهای خود اقدام به استفاده از نظام برنامهریزی یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژههای پژو پارس ELX و سمند ال ایکس به بهرهبرداری رسید.
در سال ۱۳۸۴ خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایرانخودرو به عنوان گامی در جهت ارتقای سطح تکنولوژی در داخل سازمان و حرکتی بسوی ارتقای رضایت مشتریان انجام شد و محصولات ۲۰۶ صندوقدار، روا با موتور بهینه OHVو سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ایرانخودرو به بازارهای جهانی وارد گردید.
در سال ۱۳۸۵ خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد و پروژههای تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهرهبرداری رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر۹۰ نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاریهای بینالمللی ایرانخودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
در سال ۸۶ ایرانخودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایتهای تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
در سال ۸۷ دومین خودرو ملی ایرانخودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ایرانخودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
در سال۱۳۸۸، ایرانخودرو نقش چشمگیری در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد ۴۰ درصدی صادرات خودرو ساختهشده از شبکه ایرانخودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوری نانو نیز توسط ایرانخودرو طراحی و نمونه سازی گردید.
در سال ۱۳۸۹ رکورد تولید ۷۵۵٫۵۵۵ دستگاه خودرو سبک برای اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایرانخودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکتهای برتر ایران، شرکت ایرانخودرو به عنوان «برترین شرکت ایرانی» در شاخصهای ذیل معرفی شد:
کسب رتبه نخست در شاخص فروش
کسب رتبه نخست در شاخص اشتغالزایی
کسب رتبه دوم در شاخص سودآوری
برترین گروه صنعتی در میان گروههای خودروسازی کشور
برگزیده شرکتهای پیشرو در سراسر کشور
همچنین رشد حدود دو برابری ارزش سهام شرکت، بهبود ۴۰ درصدی شاخصهای کیفی ایدرو برای محصولات ایرانخودرو، مدیریت نقدینگی و تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را میتوان برخی از اهم دستاوردها و موفقیتهای ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ دانست. کاهش قیمت ۲ تا ۵درصدی در ۶۵ محصول مختلف تولیدی، همزمان با آغاز فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانهها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگری و احیاء مجدد صادرات بر مبنای منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به صادرات ۴۰ هزار دستگاهی در سال ۱۳۸۹ با تمرکز بر نشان ملی و بازارهای کشورهای اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ایرانخودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به ۳۰ درصد از تولیدات خودرو ملی در سال ۱۳۸۹ صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شدهاست.
«دنا» بهعنوان جدیدترین محصول ایرانخودرو با بهرهگیری از طراحی بهروز جهانی برای اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیدهاست. مراحل طراحی و نمونه سازی دنا در کوتاهترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفتهاست. این خودرو در فروردین سال ۱۳۹۰ رونمایی گردید.
شرکت ایرانخودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تأسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت ۸۳۵۲ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایرانخودرو مونتاژ میگردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایرانخودرو از سال ۱۳۴۵ تا کنون ارائه میگردد:
در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تأسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهای اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید میگردید. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ شروع و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان تولید گردید.
در سال ۱۳۵۲ هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبنای تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکتهای بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریختهگری تأسیس شد.
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶-۴-۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزی و اقتصادی از جمله نبود واردات، دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ایرانخودرو بود که تا سال ۱۳۶۱ همچنان ادامه داشت.
سال ۱۳۶۲ یکی از سالهای کم مسئله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزی و استراتژی وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم میخورد.
سال ۱۳۶۴ با کاهش درآمدهای ارزی نشانههای بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی آغاز گردید تا آنجا که در سال ۱۳۶۵ کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
در سال ۱۳۶۷ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل مسئله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو ۴۰۵ در مدت ۳ سال، منعقد گردید.
در سال ۱۳۶۸ همزمان با تأکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربری عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روی داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تولید میکرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروی محرکه و اعلام آمادگی پژو برای عقد قرارداد با شرکت ایرانخودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور ۵۰۴ بر روی پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان۱۸۰۰» تغییر نام داد.
از مهمترین تحولات سال ۱۳۷۰ میتوان به تولید مجدد پیکان و تأسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
در سال ۱۳۷۳ از بزرگترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در سال را میتوان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۷ ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستای آن اجرای پروژه استقرار استاندارد ایزو۹۰۰۰ و بهرهمندی از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال ۱۳۷۷ بسیاری از واحدهای تولیدی گواهینامه ایزو۹۰۰۲ کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهای تولیدی بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایرانخودرو با سرمایهگذاری بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
در سال ۱۳۸۱ با تدوین برنامه ۱۰ ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوی جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه ۱۰ ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمعآوری پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیری و دریافت تکنولوژی نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. البته باید به این نکته هم توجه کرد که توقف خط تولید پیکان که در آن زمان به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای ایران خودرو بود باعث کاهش بازار این شرکت شد. از دیگر اهداف بزرگ ایرانخودرو که بطور جدی دنبال شده میتوان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهای مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال ۱۳۸۱ آغازگردید.
در سال ۱۳۸۲ پروژههای پارس سال، سمند سال و پژو ۲۰۶ صندوقدار آغاز گردید.
در سال ۱۳۸۳ سازمان در راستای ارتقای بهرهوری و امکان بهتر برنامهریزی و کنترل فعالی تهای خود اقدام به استفاده از نظام برنامهریزی یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژههای پژو پارس ELX و سمند ال ایکس به بهرهبرداری رسید.
در سال ۱۳۸۴ خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایرانخودرو به عنوان گامی در جهت ارتقای سطح تکنولوژی در داخل سازمان و حرکتی بسوی ارتقای رضایت مشتریان انجام شد و محصولات ۲۰۶ صندوقدار، روا با موتور بهینه OHVو سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ایرانخودرو به بازارهای جهانی وارد گردید.
در سال ۱۳۸۵ خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد و پروژههای تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهرهبرداری رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر۹۰ نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاریهای بینالمللی ایرانخودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
در سال ۸۶ ایرانخودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایتهای تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
در سال ۸۷ دومین خودرو ملی ایرانخودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ایرانخودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
در سال۱۳۸۸، ایرانخودرو نقش چشمگیری در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد ۴۰ درصدی صادرات خودرو ساختهشده از شبکه ایرانخودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوری نانو نیز توسط ایرانخودرو طراحی و نمونه سازی گردید.
در سال ۱۳۸۹ رکورد تولید ۷۵۵٫۵۵۵ دستگاه خودرو سبک برای اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایرانخودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکتهای برتر ایران، شرکت ایرانخودرو به عنوان «برترین شرکت ایرانی» در شاخصهای ذیل معرفی شد:
کسب رتبه نخست در شاخص فروش
کسب رتبه نخست در شاخص اشتغالزایی
کسب رتبه دوم در شاخص سودآوری
برترین گروه صنعتی در میان گروههای خودروسازی کشور
برگزیده شرکتهای پیشرو در سراسر کشور
همچنین رشد حدود دو برابری ارزش سهام شرکت، بهبود ۴۰ درصدی شاخصهای کیفی ایدرو برای محصولات ایرانخودرو، مدیریت نقدینگی و تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را میتوان برخی از اهم دستاوردها و موفقیتهای ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ دانست. کاهش قیمت ۲ تا ۵درصدی در ۶۵ محصول مختلف تولیدی، همزمان با آغاز فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانهها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگری و احیاء مجدد صادرات بر مبنای منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به صادرات ۴۰ هزار دستگاهی در سال ۱۳۸۹ با تمرکز بر نشان ملی و بازارهای کشورهای اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ایرانخودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به ۳۰ درصد از تولیدات خودرو ملی در سال ۱۳۸۹ صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شدهاست.
«دنا» بهعنوان جدیدترین محصول ایرانخودرو با بهرهگیری از طراحی بهروز جهانی برای اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیدهاست. مراحل طراحی و نمونه سازی دنا در کوتاهترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفتهاست. این خودرو در فروردین سال ۱۳۹۰ رونمایی گردید.
گاهشمار شرکت
۱۳۴۶:آغاز تولید سواری پیکان در مدلهای دو لوکس، کار لوکس، جوانان و تاکسی با حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ و ۱۸۰۰ سی سی
۱۳۴۸:آغاز تولید وانت پیکان با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی
۱۳۵۷:تولید هیلمن دو در
۱۳۶۹:آغاز تولید سواری پژو ۴۰۵ در مدلهای GL و GLX با حجم موتور ۱۵۸۰ سی سی
۱۳۷۴:تولید سواری پژو ۴۰۵ در دو مدل دندهای و اتوماتیک با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی، سواری پژو ۲۰۵ مدل GR با حجم موتور ۱۳۶۰ سی سی
۱۳۷۶:تولید سواری پژو RD با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و سپس RDiو RDX
۱۳۷۸:تولید پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و سپس پارس ۲۰۰۰ سی سی و پارس ELX و سفارشی
۱۳۷۹:تولید آزمایشی سمند X7 با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و سیستم انژکتوری و سپس سمند، سمند LX و سفارشی
۱۳۸۰:تولید پژو ۲۰۶ باحجم موتور ۱۴۰۰ سی سی (تیپهای ۲و۳و۵و۶) و سفارشی، افتتاح خط تولید سمند با حضور رئیس جمهور
۱۳۸۴:تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۶۰۰ سی سی، تیپهای ۳ و ۴ و۵
۱۳۸۵:تولید پژو آردی جدید با نام «روآ» و سوزوکی گراند ویتارا ۲۴۰۰ سی سی
۱۳۸۶:تولید رنو تندر ۹۰ با موتور ۱۶۰۰ سی سی، سورن، تندر ۹۰ سفری
۱۳۸۷:واردات پژو ۴۰۷
۱۳۸۹:تولید پژو ۲۰۷ آی با موتور TU5
۱۳۹۰:سوزوکی کیزاشی (کلاس D)
۱۳۹۱:تولید رانا
۱۳۹۳:تولید وانت آریسان و تندر پیکاپ و دنا
همکاری با پژو
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید. در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود. در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریمهای علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد.
در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال) که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.
محصولات
سواری
پیکان (از رده تولید خارج شدهاست)
پژو ۴۰۷ (واردات محدود)
سمند
سمند الایکس
سمند سریر
سمند سورن
سمند اس ای
رانا
دنا
دنا+
تندر ۹۰ (درحال حاضر بطور مشترک در دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید میشود)
پژو ۲۰۵ (از رده تولید خارج شدهاست)
پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ اس دی
پژو ۲۰۷آی
پژو ۲۰۷آی صندوقدار
پژو آردی (از رده تولید خارج شدهاست)
روآ (از رده تولید خارج شدهاست)
پژو ۴۰۵
پژو پارس
مرسدس بنز دبلیو۲۱۱(از رده تولید خارج شدهاست)
سوزوکی گرند ویتارا
سوزوکی کیزاشی (از رده تولید خارج شدهاست)
هایماs7
دانگ فنگ H30 Cross
رنو کپچر
پژو 508
پژو2008
پژو301
وانتبار
باردو (خودرو): نام تجاری پیکان وانت است که تولید آن متوقف شدهاست
آریسان :تغیر چهره یافته و به روز شده پژو روآ که در مدل وانت تولید میشود
تندر پیکاپ: مدل وانت تندر ۹۰
کامیون
بنز اکسور
بنز اکتروس
کشنده هوو
کامیونت هیوندایی Mighty
کامیونهای قدیمی L-LK۱۹۲۴
کامیونهای قدیمی L-LK2624
اتوبوس
مگاترنس
O۴۵۷
SC۴۵۷
(MAN (CNG
C457
مینی بوس - ون
هیوندایی کروز
آمبولانس Sprinter ۳۱۴
ون غزال (GAZelle)
شعبههای داخلی
شرکت ایران خودرو خراسان (سهامی خاص) اولین و بزرگترین مجموعه خودروسازی پس از انقلاب است که به دست متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو ساخته شده و بیش از ۸۰ درصد ماشینآلات و تجهیزات آن ساخت صنعتگران ایرانی است. این شرکت در تاریخ پنجم دی ماه ۷۹ تأسیس و در مورخه ششم دی ماه ۷۹ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مشهد با هدف استفاده از پتانسیلهای اقتصادی و صنعتی منطقه شرق کشور در زمینه صنعت خودرو در مساحتی به وسعت ۷۶۰ هکتار در کیلومتر ۵۵ جاده مشهد- نیشابور و در مجاورت شهر جدید بینالود و در شهرک صنعتی بینالود به منظور تولید انواع خودرو سواری و تجاری نظیر سدان، suv، ون، وانت وکامیونت به ثبت رسیده و براساس پروانه بهرهبرداری شماره ۱۲۲۷۰ تاریخ پنجم خرداد ماه ۸۴ شروع به تولید کردهاست. فعالیت اجرایی احداث کارخانه، مشتمل بر خطوط تولید بدنه، رنگ، تزئینات و تکمیلکاری در سال ۸۲ با هدف تولید ۱۵۰هزار دستگاه خودرو سواری درسال آغاز شده، سالن تزئینات در سال ۱۳۸۴ و سالنهای رنگ و بدنه در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به بهرهبرداری رسیدهاند.
ایران خودرو خراسان یکی از موفقترین طرحهای تمرکز زدایی است که درفضایی به وسعت ۷۳۰ هکتار و در مسیر خطوط انتقال برق، بزرگ راههای ترانزیتی و شاهراههای اطلاعاتی کشور احداث شده و بزرگترین پروژه صنعتی اجرا شده در استان خراسان رضوی است که در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری رسیدهاست. مجموع سرمایهگذاری این پروژه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال است. ظرفیت نهایی تولید خودرو سواری در ایران خودرو خراسان سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه و فروش تقریبی آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است که سهم عمدهای را در اشتغال زایی، توسعه و رونق اقتصادی منطقه بینالود و نیز شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد. ایران خودرو خراسان در احداث سایتهای خارج از کشور الگویی برای انتقال فناوری به سایر کشورها بوده و دانش کسب شده از این راه، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود.
ایرانخودرو تبریز
هم اکنون وانت آریسان و سمند سال و سمند EF7 , سمند سورن در ایران خودرو تبریز تولید میشود.
ایرانخودرو سمنان
با تصویب هیئت دولت در جلسه استانی خود در سمنان کارخانهٔ ایران خودرو سمنان در ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ باحضور رئیس جمهور افتتاح شد.
ایرانخودرو آذربایجان
این کارخانه دومین کارخانه ایران خودرو در استان آذربایجان شرقی محسوب میشود. این کارخانه در ۴ فاز احداث خواهد شد که فاز اول این کارخانه به تنهایی بزرگترین کارخانه خودرو سازی خاورمیانه محسوب میشود. در فاز اول این کارخانه خودروهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تولید خواهند شد. فاز اول این کارخانه تا آخر سال ۹۰ افتتاح و در فاز اول برای ۲۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. ایران خودرو آذربایجان در بخش ممقان ودر سه کیلومتری ایران خودرو تبریز قرار دارد.
ایران خودرو آذربایجان با مشارکت ۶۰٪ بخش خصوصی (علی منافلویان و حسین نقدی) و ۴۰٪ شرکت ایران خودرو، مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشت که به دلیل اختلافات مالی بین شرکای بخش خصوصی تا کنون به بهرهبرداری نرسیده؛ که در بهار ۱۳۹۱ علی منافلویان ۳۰٪ سهام خود را با امضای مصالحه نامهای به حسین نقدی واگذار کرد.
شعبههای خارجی
دفاتر شرکت ایران خودرو در کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، امارات متحده عربی، چین و ترکیه دایر هستند. ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، روسیه سفید، عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کردهاست که عمده این سایت های تولید یا به مرحله تولید نرسیده اند و یا بدلیل عدم امکان رقابت در بازارهای جهانی به پروژه های شکست خورده تبدیل شده اند.. شایان ذکر است علاوه بر سایتهای تولیدی شرکت ایران خودرو در خارج از کشور، این شرکت از طریق شبکه نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش خود در جهان سالانه بیش از ۱۰ درصد از تولیدات خود را به حدود ۴۰ کشور خارجی صادر مینماید. میزان صادرات شرکت ایران خودرو که از اوایل دهه ۸۰ رشد چشمگیری یافت در سال ۱۳۸۷ از مرز یک صد هزار دستگاه گذشت. در بهمن ماه ۱۳۹۴ ایرانخودرو برای مشارکت در تولید محصولاتش با کشور عمّان به توافقی رسید که به موجب آن ایران خودرو با مشارکت غیر نقدی و ارایهٔ خدمات فنی مهندسی به بخش خصوصی و دولت عمّان اقدام به راه اندازی خطوط تولید محصولات ایرانخودرو در این کشور نماید.
ناکارآمدی در بازارهای جهانی
با توجه به سابقه طولانی ایران خودرو به عنوان اولین تولید کننده خودرو در ایران، این شرکت تا بحال نتوانسته موفقیت چشمگیری در بازارهای خارج از ایران کسب کند. سرمایه گذاری های متعدد شکست خورده این شرکت در کشورهای گوناگون جهت احداث سایت های تولید خودرو طی سال های گذشته یکی پس از دیگری سندی بر سیاسی کاری و نبود برنامه ای مدون، علمی و عملی در صادرات شعاری این شرکت است. عمده دلیل شکست این پروژه ها را می توان در حمایت های غیر اصولی دولت و ناکارآمدی این شرکت در بازار داخلی جستجو کرد. شرکت های بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو بلطف حمایت های بی دریغ دولت های پس از انقلاب از این شرکت ها و تضییع حقوق مصرف کنندگان داخلی امکان ادامه حیات یافته اند. رقابت در بازارهای جهانی نیازمند مقدمات و توانایی هایی است که تولید کنندگان داخلی از آنها بی بهره اند. روند دامپینگ مستمر ایران خودرو بعنوان بزرگترین شرکت سازنده و صادر کننده خودرو در ایران برای حفظ جایگاه ظاهری در صادرات حاصلی جز افزایش هزینه های سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش قیمت و افت کیفیت بیشتر محصولات عرضه شده در بازار داخلی نداشته.
شایعه ورشکستگی ایران خودرو
در سالهای پایانی اولین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شایعاتی در فضای رسانه ای مبنی بر ورشکستگی این شرکت منتشر شد که بدلیل عدم شفافیت در اطلاعات مالی این شرکت ها امکان تایید و یا رد آن ممکن نشد. این شایعات تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۲نیز ادامه داشت.
اطلاعات تماس
آدرس: تهران - کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشگری)، شرکت ایران خودرو
صندوق پستی: ۱۱۱–۱۳۸۹۵
تلفن: ۴۸۹۰۱–۰۲۱
فکس: ۱–۴۴۹۳۴۰۰۰ ۰۲۱
۱۳۴۶:آغاز تولید سواری پیکان در مدلهای دو لوکس، کار لوکس، جوانان و تاکسی با حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ و ۱۸۰۰ سی سی
۱۳۴۸:آغاز تولید وانت پیکان با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی
۱۳۵۷:تولید هیلمن دو در
۱۳۶۹:آغاز تولید سواری پژو ۴۰۵ در مدلهای GL و GLX با حجم موتور ۱۵۸۰ سی سی
۱۳۷۴:تولید سواری پژو ۴۰۵ در دو مدل دندهای و اتوماتیک با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی، سواری پژو ۲۰۵ مدل GR با حجم موتور ۱۳۶۰ سی سی
۱۳۷۶:تولید سواری پژو RD با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی و سپس RDiو RDX
۱۳۷۸:تولید پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و سپس پارس ۲۰۰۰ سی سی و پارس ELX و سفارشی
۱۳۷۹:تولید آزمایشی سمند X7 با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و سیستم انژکتوری و سپس سمند، سمند LX و سفارشی
۱۳۸۰:تولید پژو ۲۰۶ باحجم موتور ۱۴۰۰ سی سی (تیپهای ۲و۳و۵و۶) و سفارشی، افتتاح خط تولید سمند با حضور رئیس جمهور
۱۳۸۴:تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۶۰۰ سی سی، تیپهای ۳ و ۴ و۵
۱۳۸۵:تولید پژو آردی جدید با نام «روآ» و سوزوکی گراند ویتارا ۲۴۰۰ سی سی
۱۳۸۶:تولید رنو تندر ۹۰ با موتور ۱۶۰۰ سی سی، سورن، تندر ۹۰ سفری
۱۳۸۷:واردات پژو ۴۰۷
۱۳۸۹:تولید پژو ۲۰۷ آی با موتور TU5
۱۳۹۰:سوزوکی کیزاشی (کلاس D)
۱۳۹۱:تولید رانا
۱۳۹۳:تولید وانت آریسان و تندر پیکاپ و دنا
همکاری با پژو
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید. در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود. در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریمهای علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد.
در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال) که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.
محصولات
سواری
پیکان (از رده تولید خارج شدهاست)
پژو ۴۰۷ (واردات محدود)
سمند
سمند الایکس
سمند سریر
سمند سورن
سمند اس ای
رانا
دنا
دنا+
تندر ۹۰ (درحال حاضر بطور مشترک در دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید میشود)
پژو ۲۰۵ (از رده تولید خارج شدهاست)
پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ اس دی
پژو ۲۰۷آی
پژو ۲۰۷آی صندوقدار
پژو آردی (از رده تولید خارج شدهاست)
روآ (از رده تولید خارج شدهاست)
پژو ۴۰۵
پژو پارس
مرسدس بنز دبلیو۲۱۱(از رده تولید خارج شدهاست)
سوزوکی گرند ویتارا
سوزوکی کیزاشی (از رده تولید خارج شدهاست)
هایماs7
دانگ فنگ H30 Cross
رنو کپچر
پژو 508
پژو2008
پژو301
وانتبار
باردو (خودرو): نام تجاری پیکان وانت است که تولید آن متوقف شدهاست
آریسان :تغیر چهره یافته و به روز شده پژو روآ که در مدل وانت تولید میشود
تندر پیکاپ: مدل وانت تندر ۹۰
کامیون
بنز اکسور
بنز اکتروس
کشنده هوو
کامیونت هیوندایی Mighty
کامیونهای قدیمی L-LK۱۹۲۴
کامیونهای قدیمی L-LK2624
اتوبوس
مگاترنس
O۴۵۷
SC۴۵۷
(MAN (CNG
C457
مینی بوس - ون
هیوندایی کروز
آمبولانس Sprinter ۳۱۴
ون غزال (GAZelle)
شعبههای داخلی
شرکت ایران خودرو خراسان (سهامی خاص) اولین و بزرگترین مجموعه خودروسازی پس از انقلاب است که به دست متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو ساخته شده و بیش از ۸۰ درصد ماشینآلات و تجهیزات آن ساخت صنعتگران ایرانی است. این شرکت در تاریخ پنجم دی ماه ۷۹ تأسیس و در مورخه ششم دی ماه ۷۹ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مشهد با هدف استفاده از پتانسیلهای اقتصادی و صنعتی منطقه شرق کشور در زمینه صنعت خودرو در مساحتی به وسعت ۷۶۰ هکتار در کیلومتر ۵۵ جاده مشهد- نیشابور و در مجاورت شهر جدید بینالود و در شهرک صنعتی بینالود به منظور تولید انواع خودرو سواری و تجاری نظیر سدان، suv، ون، وانت وکامیونت به ثبت رسیده و براساس پروانه بهرهبرداری شماره ۱۲۲۷۰ تاریخ پنجم خرداد ماه ۸۴ شروع به تولید کردهاست. فعالیت اجرایی احداث کارخانه، مشتمل بر خطوط تولید بدنه، رنگ، تزئینات و تکمیلکاری در سال ۸۲ با هدف تولید ۱۵۰هزار دستگاه خودرو سواری درسال آغاز شده، سالن تزئینات در سال ۱۳۸۴ و سالنهای رنگ و بدنه در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به بهرهبرداری رسیدهاند.
ایران خودرو خراسان یکی از موفقترین طرحهای تمرکز زدایی است که درفضایی به وسعت ۷۳۰ هکتار و در مسیر خطوط انتقال برق، بزرگ راههای ترانزیتی و شاهراههای اطلاعاتی کشور احداث شده و بزرگترین پروژه صنعتی اجرا شده در استان خراسان رضوی است که در کوتاهترین زمان ممکن به بهرهبرداری رسیدهاست. مجموع سرمایهگذاری این پروژه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال است. ظرفیت نهایی تولید خودرو سواری در ایران خودرو خراسان سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه و فروش تقریبی آن ۲۲۰۰ میلیارد تومان است که سهم عمدهای را در اشتغال زایی، توسعه و رونق اقتصادی منطقه بینالود و نیز شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد. ایران خودرو خراسان در احداث سایتهای خارج از کشور الگویی برای انتقال فناوری به سایر کشورها بوده و دانش کسب شده از این راه، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود.
ایرانخودرو تبریز
هم اکنون وانت آریسان و سمند سال و سمند EF7 , سمند سورن در ایران خودرو تبریز تولید میشود.
ایرانخودرو سمنان
با تصویب هیئت دولت در جلسه استانی خود در سمنان کارخانهٔ ایران خودرو سمنان در ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ باحضور رئیس جمهور افتتاح شد.
ایرانخودرو آذربایجان
این کارخانه دومین کارخانه ایران خودرو در استان آذربایجان شرقی محسوب میشود. این کارخانه در ۴ فاز احداث خواهد شد که فاز اول این کارخانه به تنهایی بزرگترین کارخانه خودرو سازی خاورمیانه محسوب میشود. در فاز اول این کارخانه خودروهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تولید خواهند شد. فاز اول این کارخانه تا آخر سال ۹۰ افتتاح و در فاز اول برای ۲۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. ایران خودرو آذربایجان در بخش ممقان ودر سه کیلومتری ایران خودرو تبریز قرار دارد.
ایران خودرو آذربایجان با مشارکت ۶۰٪ بخش خصوصی (علی منافلویان و حسین نقدی) و ۴۰٪ شرکت ایران خودرو، مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشت که به دلیل اختلافات مالی بین شرکای بخش خصوصی تا کنون به بهرهبرداری نرسیده؛ که در بهار ۱۳۹۱ علی منافلویان ۳۰٪ سهام خود را با امضای مصالحه نامهای به حسین نقدی واگذار کرد.
شعبههای خارجی
دفاتر شرکت ایران خودرو در کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان، امارات متحده عربی، چین و ترکیه دایر هستند. ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، روسیه سفید، عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کردهاست که عمده این سایت های تولید یا به مرحله تولید نرسیده اند و یا بدلیل عدم امکان رقابت در بازارهای جهانی به پروژه های شکست خورده تبدیل شده اند.. شایان ذکر است علاوه بر سایتهای تولیدی شرکت ایران خودرو در خارج از کشور، این شرکت از طریق شبکه نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش خود در جهان سالانه بیش از ۱۰ درصد از تولیدات خود را به حدود ۴۰ کشور خارجی صادر مینماید. میزان صادرات شرکت ایران خودرو که از اوایل دهه ۸۰ رشد چشمگیری یافت در سال ۱۳۸۷ از مرز یک صد هزار دستگاه گذشت. در بهمن ماه ۱۳۹۴ ایرانخودرو برای مشارکت در تولید محصولاتش با کشور عمّان به توافقی رسید که به موجب آن ایران خودرو با مشارکت غیر نقدی و ارایهٔ خدمات فنی مهندسی به بخش خصوصی و دولت عمّان اقدام به راه اندازی خطوط تولید محصولات ایرانخودرو در این کشور نماید.
ناکارآمدی در بازارهای جهانی
با توجه به سابقه طولانی ایران خودرو به عنوان اولین تولید کننده خودرو در ایران، این شرکت تا بحال نتوانسته موفقیت چشمگیری در بازارهای خارج از ایران کسب کند. سرمایه گذاری های متعدد شکست خورده این شرکت در کشورهای گوناگون جهت احداث سایت های تولید خودرو طی سال های گذشته یکی پس از دیگری سندی بر سیاسی کاری و نبود برنامه ای مدون، علمی و عملی در صادرات شعاری این شرکت است. عمده دلیل شکست این پروژه ها را می توان در حمایت های غیر اصولی دولت و ناکارآمدی این شرکت در بازار داخلی جستجو کرد. شرکت های بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو بلطف حمایت های بی دریغ دولت های پس از انقلاب از این شرکت ها و تضییع حقوق مصرف کنندگان داخلی امکان ادامه حیات یافته اند. رقابت در بازارهای جهانی نیازمند مقدمات و توانایی هایی است که تولید کنندگان داخلی از آنها بی بهره اند. روند دامپینگ مستمر ایران خودرو بعنوان بزرگترین شرکت سازنده و صادر کننده خودرو در ایران برای حفظ جایگاه ظاهری در صادرات حاصلی جز افزایش هزینه های سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش قیمت و افت کیفیت بیشتر محصولات عرضه شده در بازار داخلی نداشته.
شایعه ورشکستگی ایران خودرو
در سالهای پایانی اولین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شایعاتی در فضای رسانه ای مبنی بر ورشکستگی این شرکت منتشر شد که بدلیل عدم شفافیت در اطلاعات مالی این شرکت ها امکان تایید و یا رد آن ممکن نشد. این شایعات تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۲نیز ادامه داشت.
اطلاعات تماس
آدرس: تهران - کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشگری)، شرکت ایران خودرو
صندوق پستی: ۱۱۱–۱۳۸۹۵
تلفن: ۴۸۹۰۱–۰۲۱
فکس: ۱–۴۴۹۳۴۰۰۰ ۰۲۱
Iran Khodro (Persian: ایرانخودرو), branded as IKCO, is an Iranian multinational automaker headquartered in Tehran. The company"s original name was Iran National (Persian: ایران ناسیونال). IKCO was founded in 1962 and it produced 688,000 passenger cars in 2009. IKCO manufactures vehicles, including Samand, Peugeot and Renault cars, and trucks, minibuses and buses.
History and development
Founding
Iran Khodro was founded by Ahmad Khayami, with registered in the capital of 100,000,000 Rls, on August 29, 1962 Aliakbar Khayami, Ahmad Khayami, Mahmoud Khayami, Marzieh Khayami and Zahra Seyedy Dashty, in Ekbatan world in Tehran.
Name
The word khodro (خودرو) means "automobile" in Persian, hence Iran Khodro means "Iran Automobile".
Structure
Iran Khodro Industrial Group (IKCOOS) is a public joint stock company with the objective of creation and management of factories to manufacture various types of vehicles and parts as well as selling and exporting them. IKCOOS produces vehicles under 13 brand names.
Size and production
The company has become the largest vehicle manufacturer in the Middle East, Central Asia and North Africa. In Iran, it is the largest vehicle manufacturing company, having an average share of 65 percent of domestic vehicle production.
In 1997, IKCO broke its own production record by producing 111,111 units of various passenger cars and vans. By 2006 Iran Khodro was producing 550,000 vehicles (for the Iranian year 1384, starting on 21 March 2006).
The opening of the country’s largest car assembly plant in Razavi Khorasan in July 2008 is expected to increase capacity with the ability to turn out 100,000 vehicles per annum by late 2009. However, it will not necessarily increase production.
Iran Khodro, the largest car manufacturer in the Middle East, produced 774,965 units of passenger cars and commercial vehicles in 2010 and aims to produce and market 850 thousand cars in 2011.
Certifications
Iran Khodro has qualified for ISO 9001 from RW-TUV, Germany, as well as many other health, safety, and environment certificates including ISO 14001 and OHSAS 18001. The company has also obtained TÜV, TSE, GOST and some other important standard certification for its different productions.