آموزش اصولی و هدفمند تبلیغات اینستاگرام
انجام تبلیغات موفق در اینستاگرام خیلی سخت نیست، زیرا کاربران از قبل آماده خرید از این پلتفرم هستند و این بستر فراهم است. اگر بودجه ای را برای شبکه های اجتماعی اختصاص داده اید، حتما باید بخشی از آن را برای اجرای تبلیغات اینستاگرام صرف کنید. اما چرا تبلیغات اینستاگرام مهم است؟27 درصد از کاربران اظهار می کنند که محصولات و برندهای جدید را از طریق تبلیغات پیدا می کنند. لازم به ذکر است که با تبلیغات اینستاگرام می توانید در معرض دید بیش از 1.2 میلیارد نفر یا 20 درصد از جمعیت بالای 13 سال جهان قرار بگیرید. در این مقاله، مروری کلی بر روی نحوه انجام تبلیغات اینستاگرام خواهیم داشت و راهنمای 5 مرحله ای و آسانی را برای ایجاد اولین تبلیغ خود تنها با چند کلیک، ارائه می کنیم.
راهنمای جامع تبلیغات اینستاگرام
- تبلیغات اینستاگرام چیست؟
- هزینه تبلیغات اینستاگرام چقدر است؟
- انواع تبلیغات اینستاگرام
- نحوه انتخاب بهترین نوع تبلیغات اینستاگرام
- چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟
- نکات کاربردی برای تبلیغات اینستاگرام
1. تبلیغات اینستاگرام چیست؟
برای آشنایی بیشتر و یادگیری مهارت های کسب و کار در اینستاگرام، آموزش های فرادرس می توانند برای شما مفید باشند:
2. هزینه تبلیغات اینستاگرام چقدر است؟
- هدف (اینکه تبلیغات شما در چه دسته بندی موضوعی نمایش داده شود و هدف شما از آن چیست، در هزینه تبلیغات تاثیر گذار است.)
- رقابت پذیری و اندازه کسب و کارها
- زمان انتشار تبلیغات (هزینه ها اغلب در زمان های خرید مانند جمعه سیاه یا روزهای پایان سال افزایش می یابد)
- محل نمایش تبلیغات (هزینه تبلیغات در صفحات و پلتفرم های مختلف، متفاوت است)
توجه داشته باشید که در حالت کلی بهترین روش برای تعیین میزان هزینه وجود ندارد اما شما می توانید با صرف هزینه اندکی، تبلیغات را شروع کنید و سپس بر اساس بازخوردها و نتایجی که به دست می آید، بودجه را افزایش دهید. به منظور کنترل هزینه های تبلیغات اینستاگرام، می توانید بودجه روزانه یا محدودیت های دائمی تعیین کنید. در ادامه با جزئیات بیشتری به این موضوع پرداخته می شود.
3. انواع تبلیغات اینستاگرام
- پست تصویری Imag
- استوری Stories
- پست ویدئویی Video
- تبلیغات Carousel (چند اسلایدیِ خودکار)
- تبلیغات Collection (کالکشن)
- تبلیغات Explore (اکسپلور)
- تبلیغات IGTV
- تبلیغات Shopping
- تبلیغات Reels
تبلیغات تصویری برای کمپین هایی با محتوای بصری جذاب، مناسب است. این تصاویر را می توان با عکاسی یا طراحی و تصویرسازی ایجاد کرد.
استوری های اینستاگرام بازدید خیلی خوبی دارند به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. بیش از 500 میلیون کاربر اینستاگرام هر روز استوری را مشاهده می کنند. تعامل اغلب کاربران با تبلیغات در استوری بیشتر است؛ زیرا فرمت آن کل صفحه موبایل را پوشش میدهد و فراگیرتر از تبلیغات در پیج است. بهترین تبلیغات در استوری اینستاگرام آنهایی هستند که شبیه استوری های معمولی به نظر می رسند و به عنوان تبلیغات شناخته نمی شوند. هنگام طراحی تبلیغات در استوری، میتوانید از همه ویژگیهای استوری اینستاگرام مانند فیلترها، متن، گیف و استیکرها استفاده کنید.
تبلیغات ویدئویی نیز مانند تبلیغات تصویری، این امکان را فراهم می کند که کاربران، نگاه دقیق تری به برند، محصولات و خدمات شما داشته باشند.
تبلیغات چند اسلایدیِ خودکار (Carousel) شامل مجموعه ای از تصاویر یا ویدئوها هستند که می توانند هم در پیج (بخش فید) و هم در استوری نمایش داده شوند. از این مدل تبلیغات می توانید برای موارد زیر استفاده کنید:
- مجموعه ای از محصولات مرتبط را نمایش دهید.
- یک استوری چند قسمتی بگذارید.
- حداکثر 10 تصویر یا ویدیو را به اشتراک بگذارید.
صفحه Explore (اکسپلور) بخشی از پلتفرم اینستاگرام است که در آن کاربران، محتوا و افراد (اکانت های) جدیدی را پیدا میکنند. نمایش پست ها در این صفحه بر اساس علاقه مندی های هر کاربر متفاوت است. بیش از 50 درصد از کاربران اینستاگرام مدت زمان زیادی را در این صفحه می گذرانند؛ بنابراین محل بسیار مناسبی برای تبلیغات و دیده شدن است. از آنجایی که محتوای صفحه اکسپلور دائماً در حال تغییر است، تبلیغات در این صفحه به کسب و کارها این امکان را میدهد که در کنار محتواهای مرتبط و پربازدید نشان داده شوند. این مدل از تبلیغات اینستاگرام می تواند هم تصویر و هم ویدیو باشد.
به کمک آموزش های فرادرس می توانید مهارت های خود را برای تبلیغات در اینستاگرام ارتقا دهید:
4. نحوه انتخاب بهترین نوع تبلیغات اینستاگرام
هدف من چیست؟
در ابتدا، استراتژی بازاریابی خود و اهدافی را که برای کمپین تبلیغاتی در نظر دارید، مشخص کنید. آیا می خواهید:ترافیک (ورود کاربران) را به وب سایت خود هدایت کنید؟
بازدیدهای ویدئویی را برای یک محصول جدید دریافت کنید؟
آگاهی از برند و کسب و کار جدید را افزایش دهید؟
فروش، نصب اپلیکیشن، ثبت نام و دریافت ایمیل را افزایش دهید؟
پس از مشخص کردن هدف خود، می توانید برخی از روش ها را بر اساس شرایطی که دارند برای هر نوع تبلیغ انتخاب کنید. به عنوان مثال، تبلیغات Stories، IGTV و Reels برای افزایش بازدیدهای ویدئویی مناسب هستند در حالی که تبلیغات Shopping و Collection برای افزایش فروش، بهترین هستند.
مخاطبان هدف من چه کسانی هستند؟
بسته به اینکه می خواهید چه افرادی را با تبلیغات اینستاگرام خود هدف قرار دهید، برخی از انواع تبلیغات ممکن است بهتر از سایرین باشند. به عادات و رفتار مخاطبان خود فکر کنید. آیا آنها تماشای ویدئوها را دوست دارند؟ آیا آنها برای خرید آنلاین، مشتاق هستند؟ آیا آنها به جای وقت گذاشتن در فید (پیج) خود، زمان بیشتری را صرف تماشای استوری و Reels می کنند؟ تبلیغات را با اهداف و فراخوانی مناسب انتخاب کنید که با علایق مخاطبین شما مطابقت داشته باشد.چه چیزهایی برای فالوورهای ارگانیک بهترین بازخورد را داشته است؟
این احتمال وجود دارد که فالوورهای ارگانیک شما شباهت های زیادی با مخاطبانی داشته باشند که با تبلیغات اینستاگرام هدف قرار گرفته اند. بنابراین، به فید خود نگاه کنید تا ببینید چه نوع محتوایی بازخورد خوبی داشته است و این می تواند به شما کمک کند تا بهترین روش تبلیغاتی را انتخاب کنید.5. چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟
دو مسیر برای ایجاد کمپین تبلیغاتی اینستاگرام وجود دارد: تبلیغ یک پست (Promotion) و مدیر تبلیغات (Ads Manager). تبلیغ یک پست فقط با چند کلیک انجام می شود و می تواند مستقیماً از طریق خود برنامه اینستاگرام انجام شود، اما گزینه های سفارشی سازی موجود در Ads Manager را ندارد. در ادامه، به توضیح هر دو روش می پردازیم.
تبلیغ یک پست (Promotion):
ساده ترین راه برای شروع تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغ یکی از پست های موجود در اینستاگرام شماست. این روش مشابه گزینه Boost Post در فیسبوک است. اگر پستی دارید که از نظر تعامل با مخاطبین شما عملکرد خوبی داشته و مورد استقبال آنها قرار گرفته، تبلیغ آن در اینستاگرام، یک روش سریع و آسان برای نمایش بهتر به افراد جدیدی است که فالوور شما نیستند یا هنوز شما را دنبال نمی کنند. برای انجام این کار باید یک حساب تجاری (business account) در اینستاگرام داشته باشید. همچنین باید یک صفحه تجاری فیسبوک به حساب اینستاگرام خود متصل کرده باشید. سپس در پستی که میخواهید تبلیغ شود، روی دکمه «Promote» کلیک کنید. از شما خواسته می شود که جامعه هدف، مقصد، بودجه و مدت زمان نمایش آگهی خود را انتخاب کنید. در پایان روی دکمه «Create Promotion» ضربه بزنید. تبلیغ شما توسط فیسبوک بررسی و تایید می شود. پس از انتشار، مطمئن شوید که می توانید نتایج تبلیغاتتان را در قسمت پروموشن پروفایل اینستاگرام خود مشاهده می کنید.ایجاد تبلیغات اینستاگرام با استفاده از Facebook Ads Manager (راهنمای 5 مرحله ای):
برای اینکه بیشترین بهره را از قابلیت های گسترده اینستاگرام مثل هدفمندی، خلاقیت و گزارشدهی ببرید، میتوانید از مدیریت تبلیغات فیسبوک برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی استفاده کنید؛ اگرچه این موضوع کار بیشتری می طلبد. راهنمای 5 مرحله ای که در ادامه آمده است شما را در این فرآیند راهنمایی می کند:مرحله اول: هدف خود را انتخاب کنید.
برای شروع، به Ads Manager بروید و روی Create+ کلیک کنید.در این قسمت، برخی از اهداف کمپین که می توانید انتخاب کنید، آورده شده است:
- آگاهی از برند (Brand awareness): آگاهی از کسب و کار یا محصولات خود را در میان کاربرانی که هنوز نام شما را نشنیده اند افزایش دهید.
- دسترسی (Reach): تبلیغتان را تا حد امکان به افراد بیشتری که در مخاطبان هدف هستند، نمایش دهید.
- ترافیک: کلیک ها را به وب سایت، اپلیکیشن یا هر URL دیگری هدایت کنید.
- نصب اپلیکیشن: کاربران را ترغیب کنید تا اپلیکیشن شما را دانلود و نصب کنند.
- تعامل (Engagement): نظرات، لایکها، اشتراکگذاریها، پاسخ به رویدادها و پیشنهادها در مورد تبلیغات خود را افزایش دهید.
- تولید سرنخ (Lead): اطلاعات شخصی مانند ایمیل، شماره تلفن و ... را از کاربران خود جمع آوری کنید.
- نرخ تبدیل (Conversions): اموری که منجر به افزایش فروش و یا ثبت نام در سایت یا اپلیکیشن می شود را بیشتر انجام دهید.
- فروش آنلاین: فروش از طریق فروشگاه آنلاین را ارتقا دهید.
پس از انتخاب هدف خود، از شما خواسته می شود تا کمپین خود را نام گذاری کنید. بر اساس هدف کمپین، نام خاصی به آن بدهید تا به شما در پیگیری کمپینهایتان کمک کند. در نهایت می توانید گزینه بهینه سازی بودجه کمپین را فعال کنید. این گزینه به الگوریتم فیسبوک این امکان را می دهد که بودجه شما در کمپین های تبلیغاتی مختلف، کنترل و تنظیم کند.
مرحله دوم: بودجه و زمانبندی تبلیغات را انتخاب کنید.
در این مرحله، تصمیم می گیرید که چقدر میخواهید هزینه کنید و کمپین شما برای چه مدت زمانی فعال باشد. برای تنظیم بودجه، دو گزینه دارید:بودجه روزانه (Daily budget): حداکثر هزینه روزانه را تنظیم می کنید که برای کمپین های همیشه فعال و دائمی کاربرد دارد.
بودجه دائمی (Lifetime budget): حداکثر هزینه را برای کل کمپین خود تعیین می کنید که برای کمپین های موقتی با تاریخ پایان مشخص، کاربرد دارد.
در بخش زمانبندی تبلیغات، میتوانید انتخاب کنید که تبلیغات بهطور پیوسته فعال باشد یا فقط در زمانهای خاصی از روز اجرا شود. همانطور که این گزینهها را تنظیم میکنید، پارامترهای جذب مخاطب و تخمین نتایج روزانه را در ستون سمت راست می بینید که به شما ایدهای در مورد میزان بودجه مورد انتظار نشان می دهد. سعی کنید تنظیمات را طوری انتخاب کنید که کمپین شما در وسط محدوده سبز قرار بگیرد.
مرحله سوم: مخاطبان خود را شناسایی کنید.
مرحله بعدی این است که هدف مخاطب خود را مشخص کنید. در این مرحله می توانید یک مخاطب جدید ایجاد کنید یا از داده های یک مخاطب ذخیره شده (یعنی بازدیدکنندگان قبلی وبسایت) استفاده کنید. بنابراین، میتوانید بر اساس جمعیتشناسی، علایق و رفتار افراد، مخاطب جدیدی ایجاد کنید.مرحله چهارم: مکان های تبلیغاتی خود را انتخاب کنید.
در قسمت Placements می توانید انتخاب کنید که تبلیغات شما در چه مکانی نمایش داده شود. برای این کار دو گزینه وجود دارد:مکانهای خودکار: تبلیغات در هر جایی که احتمال دارد بهترین بازخورد را داشته باشند به مخاطبان شما نشان داده میشوند.
مکانهای دستی: میتوانید بهطور ویژه انتخاب کنید که آگهیتان کجا نمایش داده شود یا اینکه کجا نمایش داده نشود. اگر می خواهید تبلیغات خود را محدود کنید تا فقط در اینستاگرام نمایش داده شود، این امکان برای شما فراهم شده است.
مرحله پنجم: کمپین تبلیغاتی خود را ایجاد کنید.
اکنون زمان ایجاد تبلیغ است. با انتخاب صفحه فیسبوک و حساب اینستاگرام مربوطه شروع کنید. سپس می توانید قالب تبلیغاتی دلخواه خود را انتخاب کنید و بقیه جزئیات را در قسمت Ad Creative تکمیل کنید.در پایان، روی دکمه Confirm کلیک کنید تا تبلیغ اینستاگرام شما فعال شود.
6. نکات کاربردی برای تبلیغات اینستاگرام
- تبلیغات را برای موبایل طراحی کنید.
هنگام ضبط ویدئو، مطمئن شوید که به صورت عمودی (9×16) فیلم میگیرید زیرا راحتتر می توانید برش 4×5 بزنید.
متن کمتری در تبلیغات خود استفاده کنید.
اگر متن اضافه می کنید، اندازه فونت های بزرگی را انتخاب کنید که به راحتی در صفحه نمایش موبایل خوانده شود.
برای جذب سریع ببینده، انیمیشن ها و تصاویر متحرک را به ویدئوها اضافه کنید.
ویدئوها را در حدود 15 ثانیه یا حتی کمتر آماده کنید.
- برندسازی و اطلاع رسانی را از ابتدای تبلیغات انجام دهید.
- از صدا برای لذت بخشیدن به تبلیغ استفاده کنید.