روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندینگ کسب و کارهای مختلف
روانشناسی رنگ ها را میتوان مهمترین عامل در بازاریابی، تبلیغات و برندینگ کسب و کارهای مختلف دانست. رنگها روی نگاه مصرف کننده تاثیر فراوانی دارند و از طریق آن به برند شخصیت میبخشند. بنابراین درک صحیح از روانشناسی رنگ ها سهم بسزایی روی شخصیت سازی برند شما در ذهم مصرف کنندگان و مخاطبان شما دارد؛ بنابراین ما باید بتوانیم بهترین رنگها را در معرفی برند خود به کار ببریم تا به هدف خود در برندسازی برسیم. با ما همراه باشید تا نگاهی عمیقتر به روانشناسی رنگ ها داشته باشیم و ببینیم که چگونه میتوانید از آن در بازاریابی و برندسازی خود استفاده کنید.روانشناسی رنگ ها را میتوان مهمترین گام در بازاریابی و برندینگ دانست. در صورتی که تمایل دارید تا در زمینه بازاریابی و برندینگ اطلاعات کافی داشته باشید، پیشنهاد میکنیم به آموزش فرادرس در این زمینه مراجعه کنید:
روانشناسی رنگ ها چیست؟
بسیاری بر این باورند که رنگها میتوانند احساسات خاصی را برانگیزند. این موضوع از آنجایی نشئت میگیرد که ما در طول زندگی ار هر کدام از رنگها یک خاطرهای در ناخودآگاه خود داریم و خواسته یا ناخواسته از آن رنگ تاثیر میپذیریم.؛ برای مثال، بسیاری از افرادی که در دریا شنا کردهاند آن را آرامبخش میدانند، از این رو آبی اغلب با احساس آرامش و ثبات همراه است؛ به همین دلیل است که در اغلب محیطهای بیمارستانی میبینیم که از رنگ آبی در رنگ آمیزی ساختمان و لباسهای بیمارستانی استفاده شده است تا به مراجعین حس آرامش داده شود. همچنین، وقتی نوبت به نگاه کردن به خورشید زرد میرسد، گرما و آرامش را احساس میکنیم.
چگونه با استفاده از رنگ ها یک برند به یادماندنی بسازیم؟
احتمالا درست حدس زدهاید. این ترکیب رنگهای استفاده شده در برند کوکاکولا هستند. وقتی کوکاکولا را با رنگ قرمزش میبینید، بلافاصله متوجه میشوید که برند چیست، زیرا رنگ خاص و ثابت آن به خوبی در ذهن ما جا گرفته است. همینطور زمانی که حرف M را از مکدونالد میبینید، فوراً متوجه میشوید که لوگوی مکدونالدز است و میتوانیم یک دل سیر از غذاهای خوشمزه را تصور کنیم.
رنگ ها به خوبی نرخ تبدیل یا CR را بالا می برند
روانشناسی رنگ های مختلف
1. قرمز
رنگ قرمز این قدرت را دارد که شدت را در تمام اشکال کلمه تحریک کند. وقتی به رنگ قرمز فکر میکنید، چه برندهایی به ذهنتان می رسد؟ کوکاکولا، تویوتا و CNN و در نمونههای ایرانی به یاد کاله یا اسنوا میافتیم. تمامی این برندها از رنگ قرمز به عنوان رنگ غالب استفاده کردهاند.اگر دقت کرده باشید، کوکاکولا اغلب در تبلیغات ورزشی تبلیغ می شود؛ زیرا می خواهند با انرژی، اکشن، هیجان و اشتیاق مرتبط باشد. قرمز همچنین اثر تشویق و اشتها را دارد و میتوانید ببینید که این رنگ برای کوکالا ارزش ایجاد کرده است. سی ان ان یک شرکت خبری است، بنابراین آنها میخواهند مردم هنگام تماشای آن هوشیار باشند و به طور کامل با محتوای آنها درگیر باشند. رنگ قرمز با هیجان، اشتیاق و انرژی به طور ناخودآگاه باعث می شود مخاطبان فکر کنند که محتوای آنها مهم است.
کاله نیز یکی از برندها موفق ایرانی در تولید محصولات لبنی است. اگر دقت کرده باشید، سعی میکند با استفاده از رنگ قرمز و در درجه بعدی رنگ زرد، حس غذا و اشتها را در مخاطب خود برانگیزد و مصرف کننده را به سمت محصول خود سوق دهد. بسیاری از مردم رنگ قرمز را با "ایست" مرتبط میکنند، چه چراغ راهنمایی، چه چراغ ترمز خودرو یا علائم توقف موجود در محلهای مخلف. اگر به این موارد دقت کنید، این واقعیت که آنها از رنگ قرمز برای متوقف کردن مردم استفاده می کنند، به اندازه کافی ثابت شده است. رنگ قرمز به خوبی مردم را تشویق به انجام یک عمل میکند. حتی این موضوع نشان میدهد که افرادی که علائم توقف و چراغ ها را اختراع کردند، در گذشته به خوبی روانشناسی رنگ قرمز را انجام دادهاند که از آن برای ایجاد عکسالعمل در بیننده استفاده شده است. البته مراقب نحوه استفاده از رنگ قرمز باشید، زیرا قرمز می تواند نشانه خطر باشد و استفاده نابجا از آن میتواند افراد را منصرف کند. همچنین افرادی که در زمینه تبلیغات دیجیتال فعالیت میکنند، هر طور شده سعی میکنند تا از رنگ قرمز به خوبی استفاده کنند. آنها میخواهند با رنگ قرمز توجه مخاطبی که در حال اسکرول صفحه است را به خوبی نسبت به برند و خدمات خود جلب کنند. دانستن این موارد و بسیاری از موارد دیگر در علم بازاریابی دیجیتال نقش حیاتی در کسب و کار شما خواهد داشت. در صورتی که به این حوزه علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم تا از آموزشهای جامعه ای که فرادرس در این زمینه ارائه داده است، استفاده کنید؛ برای این منظور روی لینک زیر کلیک کنید:
2. نارنجی
در روانشناسی رنگ ها در مورد رنگ نارنجی آمده است که با خلاقیت، ماجراجویی، اشتیاق، موفقیت و تعادل مرتبط است. همچنین از رنگ نارنجی برای ترغیب مخاطب به انجام یک عمل استفاده میشود. با استفاده از این رنگ ما میتوانیم احساسی که میخواهیم به مصرف کننده منتقل شود را ایجاد کنیم. برندهایی مانند فایرفاکس، خطوط هوایی easyJet و همچنین سن ایچ همگی از رنگ نارنجی در لوگوی خود استفاده می کنند. بیایید آن را تجزیه کنیم. لوگوی برند فایرفاکس که مرورگر اینترنت است، یک روباه نارنجی است که کره زمین را پوشانده است. نارنجی به ماجراجویی و اشتیاق مربوط می شود، انتخاب رنگ نارنجی در این برند برای افراد کنجکاو است که به دنبال دانش بیشتر در اینترنت هستند.خطوط هوایی easyJet شرکتی است که به معنای واقعی کلمه به مردم کمک می کند تا در سراسر جهان سفر کنند. می توانید ببینید که دعوت مخاطب به حس ماجراجویی و اشتیاق چه سودی برای یک شرکت هواپیمایی خواهد داشت. برند سن اینچ نیز از این رنگ برای ایجاد حس شوق و ماجراجویی همراه با آبمیوههای متنوع خود استفاده کرده است. اگر دقت کرده باشید تبلیغات این برند عموما توسط بازیگران جوان، همراه با فعالیت زیاد در طبیعت همراه است تا بتواند حس ماجراجویی و کشف نایافتهها را به خوبی در ذهن مخاطب خود جا بیاندازد.
3. رنگ زرد
رنگ زرد معمولاً ما را یاد نور خورشید میاندازد. وقتی به آفتاب در روزی با آسمان آبی فکر می کنید، به شادی، مثبت اندیشی، خوشبینی، جوانی و تابستان فکر می کنید. همچنین در نظر داشته باشید که بر اساس محتوا، نوع و سایه رنگ نارنجی، از آن به عنوان یک هشدار یا فریب تلقی شود. اگز شما بخواهید که چند برند معتبر با رنگ زرد نام ببرید، احتمالا مک دونالد یکی از آنهاست."M" بزرگ مک دونالد زرد است و از آنجایی که انسان ها موجوداتی هستند که با اشکال و رنگهای مختلف تصویر سازی ذهنی انجام میدهند، رنگ M را قبل از شکل آن پردازش می کنند. زرد همچنین یکی از قابل مشاهده ترین رنگها در نور روز است. به همین دلیل است که در عموم جادههای خارج از کشورمان تبلیغ مک دونالد را در جادهها میبینیم و میتوان گفت که کار مک دونالد در جاده ها بسیار آسان است. از برندهای ایرانی که در به صورت گسترده از رنگ زرد استفاده میکند، میتوانیم به ایرانسل اشاره کنیم. ایرانسل با استفاده از رنگ زرد قصد دارد تا حس شادی و رضایت مشتریها را نشان دهد. همچنین عموما در تبلیغات ایرانسل میبینیم که در روز آفتاب و در جایی دور افتاده از شهر، تماس را برای مخاطب خود برقرار میکند و حس رضایت را در کنار نور زرد خورشید و برند خود به کار میبرد.
4. رنگ صورتی
صورتی در روانشناسی رنگ ها رنگی است که عموماً با زنانگی، بازیگوشی و عشق بی قید و شرط همراه است. هیچ بحثی وجود ندارد که چرا اغلب برای برندهای ویژه روز ولنتاین، دعوتنامههای عروسی، و هر چیزی که مخاطبان آن بانوان باشند، از رنگ صورتی استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید، برند پنبه زیر که مشتریهای آن عموما بانوان هستند، از رنگ صورتی به صورت گسترده استفاده میکند.5. سبز
اولین چیزی که وقتی به سبز فکر می کنید درختان و شاید اسکناس هزار یا ده هزار تومانی و یا دلار است. بنابراین هیچ ابهامی در مورد اینکه چرا سبز نماد طبیعت، باروری، سلامتی، ثروت و سخاوت است وجود ندارد. جان دیر و پریر از نمونه برندهای خارجی هستند که از رنگ سبز در برندسازی خود استفاده کردهاند. همچنین اگر دقت کرده باشید، بسیازی از لوگوهای بانکی و بیمهای در ایران از رنگ سبز استفاده کردهاند. جان دیر یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تولید و فروش ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری و تجهیزات سنگین، موتورهای دیزلی و موارد دیگر فعالیت می کند. آنها میخواهند هر طور شده با طبیعت مرتبط باشند؛ زیرا شرکت آنها در ساخت مناظر در طبیعت و برآورده کردن نیازهای انسانی در این زمینه فعالیت میکند.پریر نیز یک شرکت بزرگ آب بطری است که بیشتر مردم نام آن را شنیده اند. آب به عنوان سالمترین نوشیدنی در جهان شناخته میشود و به همین دلیل احتمالاً سعی میکنند نمادی از ابدیت باشند زیرا آب باعث افزایش طول عمر شما میشود. همچنین به سلامت و طبیعت مربوط می شود. وقتی مردم آب میخرند، می خواهند بدانند که فاقد مواد شیمیایی و تا حد امکان تازه است.
6. آبی
آبی یک رنگ بسیار قدرتمند برای استفاده در بازاریابی برند است. این رنگ با ایجاد اعتماد، هماهنگی، ثبات، آرامش و صلح همراه است. برعکس، در نظر داشته باشید که این رنگ در صورت استفاده بیجا میتواند نشانی از دلسردی و افسردگی باشد. از فیسبوک و اینتل میتوانیم به عنوانم شاخص ترین برندهایی که از رنگ آبی استفاده کردهاند، نام ببریم. از نمونههای داخلی نیز میتوانیم به برند فرادرس اشاره کنیم که از رنگ آبی در لوگو، نشانهها و معرفی خود استفاده میکند.همه فیس بوک را میشناسند. فیس بوک میخواهد کاربرانش به آن اعتماد کنند. هماهنگی و ثبات نیز چیزی است که آنها دوست دارند جامعه عظیمشان نماد آن باشد. رنگ آبی همچنین برای برندهای تکنولوژیک نیز استفاده می شود. اینتل، دل، نوکیا و سامسونگ نمونه هایی هستند. مصرف کنندگان می خواهند فناوری آنها قابل اعتماد و کارآمد باشد. حتی زمانی که به جستجوی پشتیبانی فنی میروید، معمولاً از رنگهایی مانند آبی برای احساس آرامش و اعتماد استفاده میکنند. در فرادرس نیز رنگ آبی به منظور ایجاد اطمینان و اعتماد در مخاطبان استفاده میشود. برای فرادرس مهم است که مخاطبان با دیدن نام آموزشهای فرادرس و لوگوی آن این حس را داشته باشند که مطالب موثق و کاربردی را آموزش خواهند دید و میتوانند حس پشرفت را همراه با آرامش و اعتماد تجربه کنند.
7. رنگ بنفش
بنفش رنگ سلطنت، قدرت، اشراف، تجمل، خرد و معنویت است. به همین دلیل، اگر بیش از حد از آن برای برند خود استفاده کنید، ممکن است مردم آن را نشانی از غرور شما تلقی کنند. برندها معمولاً از این رنگ استفاده می کنند تا پیشنهادات خود را معتبر جلوه دهند.8. سفید
رنگ سفید معمولاً مربوط به معصومیت، خوبی، پاکی و فروتنی است. اگرچه در برخی از نقاط جهان میتواند معانی منفی نیز داشته باشد. رنگ سفید به دلیل اینکه میتواند فضاها را بزرگتر نشان دهد، بیشتر برای افزایش فضاها استفاده می شود. استفاده از رنگ سفید کاربرد فراوانی دارد.9. مشکی
در روانشناسی رنگ ها سیاه، رنگ رمز و راز، قدرت، ظرافت و پیچیدگی است. این رنگ پرمصرف ترین رنگ در صنایع خورده فروشی است؛ زیرا فروشگاههای خورده فروشی ترجیح میدهند با این ویژگیها در مشتری خود اثر داشته باشند.اگر دقت کرده باشید، عموم افراد سیاسی با اتومبیلهای سیاه رنگ رفت و آمد میکنند. مشکی نیز مانند رنگ سفید رنگی خنثی است و به همین دلیل تاثیر زیادی بر فضاها دارد. مشکی همچنین در صورت استفاده نابجاا، میتواند باعث غم و اندوه و عصبانیت شود.برندهایی که از رنگ مشکی در لوگوی خود استفاده می کنند، نایک، هوگو باس، رالف لورن و جک دانیلز هستند. همانطور که می بینید، اینها همه برندهای خورده فروشی هستند که می خواهند نماد قدرت باشند. برای هوگو باس و رالف لورن، شما همچنین می توانید آن را با رمز و راز، ظرافت و پیچیدگی مرتبط کنید.