معرفی کامل شرکت اسنَپ (Snapp) / از محدوده پوشش تا ارزش اسنَپ
اسنَپ (به انگلیسی: Snapp) نخستین سرویس هم سفری آنلاین در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. مالکیت این نرمافزار متعلق به گروه اینترنت ایران میباشد.برای درخواست خودرو از طریق این اپلیکیشن، مسافران پس از مشخص نمودن مسیر سفر، گزینههای سفر، انتخاب نوع سرویس و مشاهده هزینه سفر، تقاضای خودرو کرده و این اپلیکیشن بهطور خودکار مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط میسازد و موقعیت مسافر را به راننده میفرستد و راننده در صورت تمایل آن را تأیید میکند. همچنین مسافران نیز میتوانند موقعیت رانندهٔ خود را مشاهده کنند. در اسنپ امکان پرداخت هزینه به هر دو صورت نقدی و غیرنقدی وجود دارد.
پس از آغاز به کار این نرمافزار، در برخی موارد اسنپ مورد انتقاد صنف تاکسیرانی قرار گرفت و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شد. با این وجود اسنپ در دو سال اول فعالیت خود با میانگین رشد ماهیانهٔ ۱۰۰ درصدی توانست به یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران تبدیل شود. در حال حاضر اسنپ با بیش از ۵۰۰ پرسنل تمام وقت، سیصد هزار کاربر بهعنوان راننده و ده میلیون کاربر بهعنوان مسافر توانسته به یکی از سیستمهای حمل و نقل هوشمند در شهرهای ایران تبدیل شود. نرمافزار اسنپ در حال حاضر برای ۳ سیستم عامل اندروید و آیاواس و ویندوزفون منتشر شدهاست.
شهرام شاهکار، مدیر ارشد اجرایی اسنپ در بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۹۷ ارزش این کسبوکار آنلاین را بین ۱٫۴ الی ۱٫۷ میلیارد دلار اعلام کرد. او گفت که «این تاکسی آنلاین با رکورد یک میلیون سفر موفق روزانه، هفتمین استارتآپ حوزه حملونقل آنلاین در دنیاست.»
اسنپ در ابتدا با نام «تاکسییاب» کار خود را آغاز کرد ولی بعداً به «اسنپ» تغییر نام داد.
نوع : شرکت خصوصی
صنعت : حمل و نقل
بنا نهاده : بهمن ماه ۱۳۹۳
دفتر مرکزی : تهران، ایران
محدوده خدمات اسنپ : تهران، مشهد، آبادان، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، ارومیه، رشت، کرمان، یزد، اردبیل، بندرعباس، اراک، قزوین، سبزوار، بابل، قائمشهر، سنندج، کرمانشاه، زنجان، همدان، بوشهر، سمنان، خرم آباد، پلدختر پشت بهداری فقط، اشیون
خدمات : اسنپ اکو، اسنپ رز، اسنپ باکس، اسنپ بایک
وبگاه http://snapp.ir
صنعت : حمل و نقل
بنا نهاده : بهمن ماه ۱۳۹۳
دفتر مرکزی : تهران، ایران
محدوده خدمات اسنپ : تهران، مشهد، آبادان، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، ارومیه، رشت، کرمان، یزد، اردبیل، بندرعباس، اراک، قزوین، سبزوار، بابل، قائمشهر، سنندج، کرمانشاه، زنجان، همدان، بوشهر، سمنان، خرم آباد، پلدختر پشت بهداری فقط، اشیون
خدمات : اسنپ اکو، اسنپ رز، اسنپ باکس، اسنپ بایک
وبگاه http://snapp.ir
Snapp is a ride-hailing company from Tehran, Iran. Snapp launched in February 2014 under the name Taxi Yab, but changed its name due to legal issues. Users can request a ride via the iOS or Android app, by indicating their location and destination. The price of the trip is set beforehand, to eliminate haggling. Snapp commissions drivers upon completing a background check, and showing a valid drivers license and insurance before hiring them.
Snapp is the only ride-hailing application in Iran which offers its website in Persian, English and French, becoming one of the most popular apps with foreigners in Iran.
Currently Snapp operates in Tehran, Karaj, Qom, Esfahan, Shiraz, Mashhad, Tabriz, Ahwaz and Kerman. They are looking to expand to new cities, and may even seek to expand internationally.
TechCrunch announced on October 9, 2016 that it had received a $20 million investment in a Series A round led by MTN Group, a South-African multinational. According to Shahram Shahkar, the CEO of the company, Snapp now employs more than 300,000 active drivers and more than 500 personnel (2017).
Snapp is the only ride-hailing application in Iran which offers its website in Persian, English and French, becoming one of the most popular apps with foreigners in Iran.
Currently Snapp operates in Tehran, Karaj, Qom, Esfahan, Shiraz, Mashhad, Tabriz, Ahwaz and Kerman. They are looking to expand to new cities, and may even seek to expand internationally.
TechCrunch announced on October 9, 2016 that it had received a $20 million investment in a Series A round led by MTN Group, a South-African multinational. According to Shahram Shahkar, the CEO of the company, Snapp now employs more than 300,000 active drivers and more than 500 personnel (2017).
مالکیت
مالک اسنپ، «گروه اینترنت ایران» است. این گروه بزرگترین گروه کسب و کار اینترنتی در ایران است که در حال حاضر پنج کسب و کار اینترنتی را راهبری کرده و در حقیقت مالک آنها به حساب میآید. این گروه که در سال ۱۳۹۳ تأسیس شده در حال حاضر علاوه بر «اسنپ»، استارتآپهای «بامیلو»، «زودفود»، «پینتاپین» و «اسکانو» را نیز مدیریت میکند.شایان ذکر است استارتاپ «پین تاپین» در سال 1396 به نام «اسنپ تریپ» تغییر نام داده است. شرکتهای MTN و ایرانسل از سهامداران گروه اینترنت ایران هستند. شرکت ایرانسل در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۲۰ میلیون دلار در اسنپ سرمایهگذاری کرد.
در حال حاضر شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ است. او متولد ۱۳۶۴ بوده و در هفده سالگی ایران را به مقصد بریتانیا و بعداً کانادا ترک کرده بود.
امکانات نرمافزار اسنپ
برآوردهزینه سفر
برنامه اسنپ بهطور خودکار هزینه سفر را محاسبه کرده و پرداخت هزینه سفر به دو صورت آنلاین و نقدی قابل پرداخت است.
امتیازدهی به راننده
مسافران میتوانند از پایان سفر بر اساس میزان رضایت از سفر به راننده امتیاز دهند. این شیوه امتیازدهی منجر به ایجاد سیستم نظارتی هوشمند میشود. از سوی دیگر میانگین امتیاز راننده، تأثیر مستقیمی در افزایش تعداد سفر کاربر راننده دارد. مسافران به رانندهها بین یک تا ۵ امتیاز میدهند و اگر پایینتر از عدد ۵ را انتخاب کنند باید دلیل آن را مشخص کنند. رانندگانی که امتیازشان بین ۴ تا ۵ است در اولویت سرویسدهی قرار میگیرند.
امتیازدهی به مسافر
رانندهها نیز با انتخاب گزینههای بله و خیر میزان رضایتشان از یک مسافر را نشان میدهند که این موضوع نیز در صورت نارضایتی رانندگان از یک مسافر خاص منجر میشود که پشتیبانی شرکت با مسافر تماس بگیرد و از او در رابطه با سفرهای اخیرش با سرویس اسنپ سوالاتی را بپرسد تا در صورت صحت، امنیت و آرامش رانندگان دیگر را با ارائه ندادن سرویس به آن مشتری خاص تأمین نماید.
امکان به اشتراکگذاری سفر
زمانی که سفری پذیرفته و مشخصات راننده نمایان میشود، مسافر این امکان را دارد که مشخصات سفر خود را با دوستان یا خانواده خود به اشتراک بگذارد. در این حالت مشخصات راننده، خودرو، مبدأ و مقصد و حتی مسیری را که راننده طی میکند را به صورت زنده مشاهده میکنند.
انتخاب نوع سرویس
اسنپ در نسخه جدید ویژگی جدیدی را معرفی کرده که به کاربر این امکان را میدهد که بنا به نیاز خود، نوع سرویس اسنپ خود را انتخاب کند. در حال حاضر اسنپ ۴ سرویس اسنپ اکو (بهصرفه و فوری)، اسنپ رُز (سرویس ویژه بانوان)، اسنپ باکس (پیک موتوری) و اسنپ بایک (سفر با موتورسیکلت) را در اختیار کاربران قرار دادهاست. چنین سرویسهایی فضایی را برای کاربران مهیا کردهاست که بنا بر نیازشان، سرویس مورد نظر را انتخاب کنند.
گزینههای سفر
بعد انتخاب مبدأٔ و مقصد، در سمت چپ «گزینههای سفر» را خواهید دید که با لمس آن سه دکمه «انتخاب مقصد دوم»، «رفت و برگشت» و «توقف در مسیر» ظاهر میشود که میتوان از آنها استفاده نمود.
کد تخفیف
علاوه بر سرویسهای متنوع، اسنپ در مناسبتها و موقعیتهای مختلف تخفیفهای متنوعی را نیز برای رفاه حال مسافرین در نظر میگیرد. برای استفاده از این تخفیفها عموماً باید «کد تخفیف» مربوطه توسط مسافر در هنگام ثبت درخواست سفر وارد شود. برخی از این کدهای تخفیف فقط برای کاربرانی است که اولین بار از اسنپ استفاده میکنند. برخی دیگر از کدهای تخفیف میتواند توسط همه مسافران مورد استفاده قرار گیرد.
واکنشها
با افزایش محبوبیت تاکسیهای اینترنتی چون اوبر، بسیاری از شرکتهای دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری سازی» مشهور شدهاست. پس از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن مطرح شد. در بسیاری جاها آنان مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شدند. سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آنها را غیرقانونی خواند و مدیرعامل تاکسیرانی با فعالیت این آژانسها مخالفت کرد. میثم مظفر رئیس وقت سازمان تاکسیرانی، نحوه جذب رانندگان این سرویسها را نامشخص و فعالیت آنها را بدون مجوز خواند. اما محمود واعظی وزیر ارتباطات وقت در یک برنامه تلویزیونی از فعالیت این شرکتها دفاع کرد و اظهار کرد در وزارت ارتباطات بر این باوریم که باید از این نوع کسب و کارها حمایت کنیم. در سال ۱۳۹۵، اسنپ برای جذب تدریجی تاکسیها اعلام آمادگی کرد تا درکنار دیگر خودروها از تاکسیها هم استفاده شود.
مالک اسنپ، «گروه اینترنت ایران» است. این گروه بزرگترین گروه کسب و کار اینترنتی در ایران است که در حال حاضر پنج کسب و کار اینترنتی را راهبری کرده و در حقیقت مالک آنها به حساب میآید. این گروه که در سال ۱۳۹۳ تأسیس شده در حال حاضر علاوه بر «اسنپ»، استارتآپهای «بامیلو»، «زودفود»، «پینتاپین» و «اسکانو» را نیز مدیریت میکند.شایان ذکر است استارتاپ «پین تاپین» در سال 1396 به نام «اسنپ تریپ» تغییر نام داده است. شرکتهای MTN و ایرانسل از سهامداران گروه اینترنت ایران هستند. شرکت ایرانسل در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۲۰ میلیون دلار در اسنپ سرمایهگذاری کرد.
در حال حاضر شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ است. او متولد ۱۳۶۴ بوده و در هفده سالگی ایران را به مقصد بریتانیا و بعداً کانادا ترک کرده بود.
امکانات نرمافزار اسنپ
برآوردهزینه سفر
برنامه اسنپ بهطور خودکار هزینه سفر را محاسبه کرده و پرداخت هزینه سفر به دو صورت آنلاین و نقدی قابل پرداخت است.
امتیازدهی به راننده
مسافران میتوانند از پایان سفر بر اساس میزان رضایت از سفر به راننده امتیاز دهند. این شیوه امتیازدهی منجر به ایجاد سیستم نظارتی هوشمند میشود. از سوی دیگر میانگین امتیاز راننده، تأثیر مستقیمی در افزایش تعداد سفر کاربر راننده دارد. مسافران به رانندهها بین یک تا ۵ امتیاز میدهند و اگر پایینتر از عدد ۵ را انتخاب کنند باید دلیل آن را مشخص کنند. رانندگانی که امتیازشان بین ۴ تا ۵ است در اولویت سرویسدهی قرار میگیرند.
امتیازدهی به مسافر
رانندهها نیز با انتخاب گزینههای بله و خیر میزان رضایتشان از یک مسافر را نشان میدهند که این موضوع نیز در صورت نارضایتی رانندگان از یک مسافر خاص منجر میشود که پشتیبانی شرکت با مسافر تماس بگیرد و از او در رابطه با سفرهای اخیرش با سرویس اسنپ سوالاتی را بپرسد تا در صورت صحت، امنیت و آرامش رانندگان دیگر را با ارائه ندادن سرویس به آن مشتری خاص تأمین نماید.
امکان به اشتراکگذاری سفر
زمانی که سفری پذیرفته و مشخصات راننده نمایان میشود، مسافر این امکان را دارد که مشخصات سفر خود را با دوستان یا خانواده خود به اشتراک بگذارد. در این حالت مشخصات راننده، خودرو، مبدأ و مقصد و حتی مسیری را که راننده طی میکند را به صورت زنده مشاهده میکنند.
انتخاب نوع سرویس
اسنپ در نسخه جدید ویژگی جدیدی را معرفی کرده که به کاربر این امکان را میدهد که بنا به نیاز خود، نوع سرویس اسنپ خود را انتخاب کند. در حال حاضر اسنپ ۴ سرویس اسنپ اکو (بهصرفه و فوری)، اسنپ رُز (سرویس ویژه بانوان)، اسنپ باکس (پیک موتوری) و اسنپ بایک (سفر با موتورسیکلت) را در اختیار کاربران قرار دادهاست. چنین سرویسهایی فضایی را برای کاربران مهیا کردهاست که بنا بر نیازشان، سرویس مورد نظر را انتخاب کنند.
گزینههای سفر
بعد انتخاب مبدأٔ و مقصد، در سمت چپ «گزینههای سفر» را خواهید دید که با لمس آن سه دکمه «انتخاب مقصد دوم»، «رفت و برگشت» و «توقف در مسیر» ظاهر میشود که میتوان از آنها استفاده نمود.
کد تخفیف
علاوه بر سرویسهای متنوع، اسنپ در مناسبتها و موقعیتهای مختلف تخفیفهای متنوعی را نیز برای رفاه حال مسافرین در نظر میگیرد. برای استفاده از این تخفیفها عموماً باید «کد تخفیف» مربوطه توسط مسافر در هنگام ثبت درخواست سفر وارد شود. برخی از این کدهای تخفیف فقط برای کاربرانی است که اولین بار از اسنپ استفاده میکنند. برخی دیگر از کدهای تخفیف میتواند توسط همه مسافران مورد استفاده قرار گیرد.
واکنشها
با افزایش محبوبیت تاکسیهای اینترنتی چون اوبر، بسیاری از شرکتهای دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری سازی» مشهور شدهاست. پس از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن مطرح شد. در بسیاری جاها آنان مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شدند. سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آنها را غیرقانونی خواند و مدیرعامل تاکسیرانی با فعالیت این آژانسها مخالفت کرد. میثم مظفر رئیس وقت سازمان تاکسیرانی، نحوه جذب رانندگان این سرویسها را نامشخص و فعالیت آنها را بدون مجوز خواند. اما محمود واعظی وزیر ارتباطات وقت در یک برنامه تلویزیونی از فعالیت این شرکتها دفاع کرد و اظهار کرد در وزارت ارتباطات بر این باوریم که باید از این نوع کسب و کارها حمایت کنیم. در سال ۱۳۹۵، اسنپ برای جذب تدریجی تاکسیها اعلام آمادگی کرد تا درکنار دیگر خودروها از تاکسیها هم استفاده شود.
جوایز و تقدیرنامهها
مقام اول در جشنواره وب و موبایل ۹۵ در دو بخش داوری و انتخاب مردم
برنده تندیس در سومین جشنواره کاربردپذیری UXTehran
برند برگزیده و حامی نام خلیج فارس در همایش روز ملی خلیج فارس
یکی از برترینهای صنایع و واحدهای اثرگذار در تحقق سند چشمانداز افق ۱۴۰۴ در همایش سیاستهای صنعتی، تجاری و خدماتی در افق ۱۴۰۴
برگزیده همایش چشمانداز کسب و کار و کارآفرینی در افق ۱۴۰۴
شرکت در اولین نمایش بینالمللی توانمندیهای صنعت حملونقل شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی
دریافت تندیس مدیر موفق از نخستین همایش شیوههای نوین مدیریت
دریافت تندیس و لوح تقدیر از اولین کنفرانس بینالمللی تجارت کم کربن در ایران
مقام اول در جشنواره وب و موبایل ۹۵ در دو بخش داوری و انتخاب مردم
برنده تندیس در سومین جشنواره کاربردپذیری UXTehran
برند برگزیده و حامی نام خلیج فارس در همایش روز ملی خلیج فارس
یکی از برترینهای صنایع و واحدهای اثرگذار در تحقق سند چشمانداز افق ۱۴۰۴ در همایش سیاستهای صنعتی، تجاری و خدماتی در افق ۱۴۰۴
برگزیده همایش چشمانداز کسب و کار و کارآفرینی در افق ۱۴۰۴
شرکت در اولین نمایش بینالمللی توانمندیهای صنعت حملونقل شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی
دریافت تندیس مدیر موفق از نخستین همایش شیوههای نوین مدیریت
دریافت تندیس و لوح تقدیر از اولین کنفرانس بینالمللی تجارت کم کربن در ایران