ضد یخ چیست؟ | چه زمانی باید ضد یخ را تعویض کنیم؟
مایع خنککننده موتور مایعی با پایه آب است که در سیستم خنک کننده برخی موتورها جریان دارد. در گذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده میشد.
استفاده از آب خالص مشکلاتی را در بر داشت. محدودیت فاصله بین نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتیگراد) تا نقطه جوش آن (یکصد درجه سانتیگراد) باعث میشود که آب به عنوان مایع خنک کننده، کاربرد خود را در دماهای بسیار کم یا بسیار زیاد از دست بدهد. از طرفی قطعات آلمینیومی بدنه موتور در شرایط کارکرد موتور، به اندازهای گرم میشود که مشکل خوردگی به وجود میآید. سیالات خنک کننده، معمولاً نه تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت میکنند، بلکه نقطه جوش آب را بالا برده و نقطه انجماد آن را نیز کاهش میدهند. همچنین، این سیالات معمولاً ظرفیت انتقال حرارت آب را نیز افزایش میدهند. این سیالات در آب محلول بوده و غیرقابل اشتعال و غیر قابل آشامیدن هستند.
وظایف ضد یخ خودرو
1- یکی از مهمترین وظایف ضدیخ، جلوگیری از یخزدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخزدگی آب خودرو میتواند منجر به آسیبهای جبرانناپذیری شود که ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر میشود. زیرا یخ زدن سیستم خنککننده باعث انبساط مایع ضد یخ و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و در نتیجه ترکیدن رادیاتور میشود.
2- تقریباً تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند ولیکن تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم، آگاهی دارند. استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و از این رهگذر، مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد. به عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان حدود 30 الی 35 درجه سانتی گراد است بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.
3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو میشود، عدم رسیدن مایع خنککننده به برخی از قسمتهای و منافذ است که منجر به ازدیاد دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضدیخ با کم نمودن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را مرتفع میکند.
4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که میتواند هزینههای بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل نماید. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهمترین وظایف ضدیخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.
1- یکی از مهمترین وظایف ضدیخ، جلوگیری از یخزدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخزدگی آب خودرو میتواند منجر به آسیبهای جبرانناپذیری شود که ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر میشود. زیرا یخ زدن سیستم خنککننده باعث انبساط مایع ضد یخ و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و در نتیجه ترکیدن رادیاتور میشود.
2- تقریباً تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند ولیکن تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم، آگاهی دارند. استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و از این رهگذر، مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد. به عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان حدود 30 الی 35 درجه سانتی گراد است بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.
3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو میشود، عدم رسیدن مایع خنککننده به برخی از قسمتهای و منافذ است که منجر به ازدیاد دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضدیخ با کم نمودن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را مرتفع میکند.
4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که میتواند هزینههای بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل نماید. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهمترین وظایف ضدیخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.
زمان مناسب تعویض ضدیخ خودرو
ضدیخها از نظر کیفی در حالت کلی به دو دسته، تقسیمبندی میشوند: ضدیخهای با پایه معدنی و ضدیخهای با پایه آلی. ضدیخهای پایه معدنی، عمدهترین نوع ضدیخ در بازار هستند و مناسبترین زمان تعویض آنها دورههای سالیانه است. ضدیخهای پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه زمان تعویض آنها بازه ای حدودا سه ساله است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به همدیگر به این سادگی امکانپذیر نیست توصیه میشود که تعویض ضدیخ به صورت سالانه انجام گیرد.ضدیخ ها باید مانند ضدیخ زیپ دارای مواد ضدخوردگی ,ضدزنگ,ضد رسوب باشند.
ضدیخها از نظر کیفی در حالت کلی به دو دسته، تقسیمبندی میشوند: ضدیخهای با پایه معدنی و ضدیخهای با پایه آلی. ضدیخهای پایه معدنی، عمدهترین نوع ضدیخ در بازار هستند و مناسبترین زمان تعویض آنها دورههای سالیانه است. ضدیخهای پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه زمان تعویض آنها بازه ای حدودا سه ساله است. از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به همدیگر به این سادگی امکانپذیر نیست توصیه میشود که تعویض ضدیخ به صورت سالانه انجام گیرد.ضدیخ ها باید مانند ضدیخ زیپ دارای مواد ضدخوردگی ,ضدزنگ,ضد رسوب باشند.
An antifreeze is an additive which lowers the freezing point of a water-based liquid. An antifreeze mixture is used to achieve freezing-point depression for cold environments. Common antifreezes increase the boiling point of the liquid, allowing higher coolant temperature.
Because water has good properties as a coolant, water plus antifreeze is used in internal combustion engines and other heat transfer applications, such as HVAC chillers and solar water heaters. The purpose of antifreeze is to prevent a rigid enclosure from bursting due to expansion when water freezes. Commercially, both the additive (pure concentrate) and the mixture (diluted solution) are called antifreeze, depending on the context. Careful selection of an antifreeze can enable a wide temperature range in which the mixture remains in the liquid phase, which is critical to efficient heat transfer and the proper functioning of heat exchangers. Secondarily but not less importantly, most if not all commercial antifreeze formulations intended for use in heat transfer applications include different kinds of anti-corrosion and anti-cavitation agents that preserve the entire hydraulic circuit from progressive wear.
Because water has good properties as a coolant, water plus antifreeze is used in internal combustion engines and other heat transfer applications, such as HVAC chillers and solar water heaters. The purpose of antifreeze is to prevent a rigid enclosure from bursting due to expansion when water freezes. Commercially, both the additive (pure concentrate) and the mixture (diluted solution) are called antifreeze, depending on the context. Careful selection of an antifreeze can enable a wide temperature range in which the mixture remains in the liquid phase, which is critical to efficient heat transfer and the proper functioning of heat exchangers. Secondarily but not less importantly, most if not all commercial antifreeze formulations intended for use in heat transfer applications include different kinds of anti-corrosion and anti-cavitation agents that preserve the entire hydraulic circuit from progressive wear.