سیکیدی (CKD) چیست؟
سی کی دی (به انگلیسی: CKD) مخفف Complete Knock Down و اس کی دی (به انگلیسی: SKD) محفف Semi Knock Down است.CKD بستهای کامل، شامل تمام قطعاتی است که برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار (assemble) شود. این یک تکنیک خاص یا ترفندی است که تولیدکنندگان خودرو، همانند تولیدکنندگان اتوبوس و وسائط نقلیهٔ ریلی، برای فروش قطعات سوار نشدهٔ خود به نمایندگان خود در کشوارهای دیگر بکار میبرند تا از آن طریق از مالیات واردات محصول سوار شده فرار کنند یا حداقل به بهانهٔ ایجاد اشتغال، معافیت مالیاتی (بازگشت بخشی از مالیات) دریافت کنند.
قطعات نیمه سوار شدهٔ (یا قطعاتی که منتاژ اولیه شدهاند) وارداتی SKD نام دارند و پس از ورود به کشور خارجی، مونتاژ نهایی روی آنها صورت میگیرد. هر دو نوع KDها بسیار زیاد در صنعت خودرو مورد استفاده قرار میگیرند همانند KDX(Knocked-down export) یا صادرات قطعات برای سوار شدن در کشور خارجی و برعکس آن مانند اتومبیلهایی که قطعات آن در کشور اصلی خود سوار میشوند و محصول کامل به بازار مقصد تزریق میشود که با نام BUX(Built-Up Export) شناخته میشوند.
هزینهٔ تولید کالا با استفاده از بستههای صادراتی KD (شامل تمام قطعات سوار نشده خودرو) در کشور مقصد ارزانتر تمام میشوند به خصوص در مواردی که به ندرت تجهیزات روباتیک برای نصب قطعات یافت شود نظیر محصولات کوچک که ماشینها قادر به نصب قطعات آنها نیستند. به علاوه نیروی کار در مقایسه با کشور تولید کنندهٔ اصلی به مراتب کمتر است.CKD به کارخانجات داخلی اجازه میدهد برای توسعهٔ بازار در یک صنعت خاص از پیش کسوتان و شرکتهای با تجربه بهره گیرند در عین حال شرکتهای صادر کننده هم به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهد کرد که به غیر از این راه، مسیری برای این دسترسی وجود ندارد.
در فرمهای ابتدایی، خودرو وارداتی تنها موتور، باتری و سیستم انتقال نیروی سوار نشده دارد که این قطعات سوار نشده یا همراه محصول اصلی به صورت قطعات اسمبلی یا از طریق شرکت سومی وارد میشوند، به این معنی که چرخها و تمام قطعات داخلی در شرکت اصلی سوار میشوند؛ فقط برای دریافت معافیت مالیاتی بیشتر، وارد کننده نیاز به بیشتر بومی کردن تولید در کشور خارجی دارد که یک راه آن اشتراک گذاشتن قسمتی از تولید باتولید کنندگان بومی است؛ نظیر تولید لاستیکها، چرخها، صندلیها، سیستم روشنایی، باتری، شیشه، پلاستیک داخلی و غیره یا حتی موتور و سیستم انتقال نیرو در کشور مقصد. در برخی موارد حتی بدنهٔ استیل هم ممکن است در کشور مقصد پرس و جوش و رنگ شود که این مورد کارامد تولید به روش KD را تنها دو قدم از تولید کامل عقب نگاه میدارد. کشورهای در حال توسعه میتوانند سیاستهای تجاری و اقتصادی را از طریق جایگزینی واردات با تولید داخلی دنبال کنند. کمپانیهایی با عملیات CKD به کشور کمک میکنند که با جایگزینی تدریجی قطعات تولید داخل با قطعات CKD، صنعت را رونق دهند.
CKD: مخفف کلمات: Completely Knocked Down (قطعات کاملاً منفصل) میباشد؛
SKD: مخفف کلمات: Semi Knocked Down (قطعات نیمه کامل) میباشد؛
CBU: مخفف کلمات: Completely Built Unit (بصورت پیش ساخته) میباشد. CBU به خودروی کامل آماده تحویل به مشتری گفته میشود.
A knock-down kit is a kit containing the parts needed to assemble a product. The parts are typically manufactured in one country or region, then exported to another country or region for final assembly. Variant names include knockdown kit, knocked-down kit, or simply knockdown, and the abbreviated KD or CKD.
A common form of knock-down is a complete knock-down (CKD), which is a kit of the completely non-assembled parts of a product. It is also a method of supplying parts to a market, particularly in shipping to foreign nations, and serves as a way of counting or pricing. CKD is a common practice in the automotive, bus, heavy truck and rail vehicle industries, as well as electronics, furniture and other products. Businesses sell knocked-down kits to their foreign affiliates or licensees for various reasons, including the avoidance of import taxes, to receive tax preferences for providing local manufacturing jobs, or even to be considered as a bidder at all (for example, in public transport projects with "buy national" rules).
A semi-knocked-down kit (SKD) is a kit of the partially assembled parts of a product. It is also called an incompletely disassembled kit, although it has never been assembled. Both types of KDs, complete and incomplete, are collectively referred to within the auto industry as KDX (for knocked-down export), and cars assembled in the country of origin and exported whole to the destination market are known as BUX (for built-up export).
Technically, the terms "knock-down", "incompletely disassembled kit" and "kits of parts" are all misnomers, because the knock-downs were never built up in the first place, and the shipments of parts are often not in the form of kits, but rather bulk-packed by type of part into shipping containers. The degree of "knock-down" depends on the desires and technical abilities of the receiving organization, or on government import regulations. Developing nations may pursue trade and economic policies that call for import substitution or local content regulations. Companies with CKD operations help the country substitute the finished products it imports with locally assembled substitutes.
Knock-down kit assembling plants are less expensive to establish and maintain, because they do not need modern robotic equipment, and the workforce is usually much less expensive in comparison to the home country. The plants may also be effective for low-volume production. The CKD concept allows firms in developing markets to gain expertise in a particular industry. At the same time, the CKD kit exporting company gains new markets that would otherwise be closed.
A common form of knock-down is a complete knock-down (CKD), which is a kit of the completely non-assembled parts of a product. It is also a method of supplying parts to a market, particularly in shipping to foreign nations, and serves as a way of counting or pricing. CKD is a common practice in the automotive, bus, heavy truck and rail vehicle industries, as well as electronics, furniture and other products. Businesses sell knocked-down kits to their foreign affiliates or licensees for various reasons, including the avoidance of import taxes, to receive tax preferences for providing local manufacturing jobs, or even to be considered as a bidder at all (for example, in public transport projects with "buy national" rules).
A semi-knocked-down kit (SKD) is a kit of the partially assembled parts of a product. It is also called an incompletely disassembled kit, although it has never been assembled. Both types of KDs, complete and incomplete, are collectively referred to within the auto industry as KDX (for knocked-down export), and cars assembled in the country of origin and exported whole to the destination market are known as BUX (for built-up export).
Technically, the terms "knock-down", "incompletely disassembled kit" and "kits of parts" are all misnomers, because the knock-downs were never built up in the first place, and the shipments of parts are often not in the form of kits, but rather bulk-packed by type of part into shipping containers. The degree of "knock-down" depends on the desires and technical abilities of the receiving organization, or on government import regulations. Developing nations may pursue trade and economic policies that call for import substitution or local content regulations. Companies with CKD operations help the country substitute the finished products it imports with locally assembled substitutes.
Knock-down kit assembling plants are less expensive to establish and maintain, because they do not need modern robotic equipment, and the workforce is usually much less expensive in comparison to the home country. The plants may also be effective for low-volume production. The CKD concept allows firms in developing markets to gain expertise in a particular industry. At the same time, the CKD kit exporting company gains new markets that would otherwise be closed.