باتری ماشین چیست؟ علت خراب شدن باتری خودرو چیست؟
باتری اتومبیل گونهای از باتریهای قابل شارژ هستند که عمدتاً از نوع اسید-سرب میباشند و جهت استارت زدن، روشنایی و تأمین برق دیگر لوازم الکتریکی خودروها از آن استفاده میشود. البته امروزه به دلیل مشکلات باتریهای نوع تر از جمله خطرات ناشی از اسید باتری، استفاده از نوع خشک این نوع باتریها در حال گسترش است. باتریهای اتومبیلهای سواری و وانت بارها معمولاً از نوع ۱۲ ولتی و اتومبیلهای سنگین و دیزلی از نوع ۲۴ ولتی هستند. باتری موتور سیکلت نیز باهمین قابلیتها در سایز و ابعاد کوچکتر می باشد.
دلایل خرابی باتری خودروها
تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت میزنید، خودرو روشن نشود؟ به نشانگر سوخت خودرو نگاه میکنید که نشان از کافی بودن بنزین در باک خودرو دارد. با این وجود هر چه کلید خودرو را در سوییچ میچرخانید، هیچ صدایی مبنی بر احتراق در موتور خودرو شنیده نمیشود. در این حالت اولین فکری که به ذهن هر متخصص خودرویی خطور میکند، خرابی باتری است.
در تماس با امداد خودرو نیز نشانهها را که توضیح میدهید علت اصلی را خرابی باتری خودرو عنوان میکند و بنابراین مجبور به شارژ باتری برای حرکت دوباره هستید.در چنین مواقعی تنها راهحل برای راهاندازی دوباره خودرو، باتری به باتری کردن است که میتواند مشکل را حل کند، اما این راهکار نیز موقتی است و باید باتری خودرو را تعویض کنید. هر چند نقص فنی در قطعات خودرو به مرور زمان یک موضوع عادی است اما کارشناسان معتقدند راههای زیادی برای جلوگیری از خرابی برخی قطعات وجود دارد که این موضوع نیازمند نگهداری خوب از خودرو است.
باتری نیز یکی از قطعاتی است که توجه زیادی را از سوی راننده میطلبد؛ زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعهای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، بنابراین نگهداری از آن میتواند بر عمر این قطعه بیفزاید و شما را از دردسر در راه ماندن حفظ کند.بنا به گفته کارشناسان، باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره میشود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. بنابراین یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. علامت دیگر کم شدن پیدرپی آب خانههای باتری است.
نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع میتوانید از عمر باتری خود آگاه شوید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد میکنند، اینکه درب خانههای باتری را باز کنید و بهوسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانههای باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) بهطور اصولی انجام نمیشود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.
موضوع مهم دیگر تشخیص نوع باتری خودرو است. آنگونه که کارشناسان میگویند، دو نوع باتری برای خودروها وجود دارد، باتریهای «تر» یا باتریهای اسیدی که در دسته باتریهای قدیمی قرار میگیرند و باتریهای اتمی یا باتریهای پیلخشک که امروزه بیشتر استفاده میشوند. از راههای تشخیص خرابی در باتری اتمی را چراغ هشداری است که در صفحه پشت فرمان تعبیه شده است. درصورتیکه رنگ سبز این چراغ خاموش شده باشد، یعنی عمر باتری شما رو به اتمام است. باتریهای اسیدی نیز که درونش صفحههای سربی وجود دارد چون به مرور زمان دچار خوردگی میشوند؛ بنابراین باتری متورم و دچار زنگزدگی میشود و این موضوع نشاندهنده خراب شدن باتری خودرو است.
اما برای تشخیص سلامت باتری خودرو در نوع تر آن، میتوانید سطح الکترولیت یا آب باتری را کنترل کنید. میزان آب باتری موجود در محفظه باتری باید 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد، در غیر این صورت نیاز به رسیدگی دارد. نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکههای زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکهها مربوط به باتری خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتری خودرو دارد. این قطرههای اسیدی میتواند قطعات خودرو را دچار خوردگی و به آنها آسیبهای فراوانی وارد کند. نکته مهم دیگر در باتریهای «تر»،این است که اگر باتری به آب احتیاج دارد حتما به آنقداری گریس بر روی آن بمالید.
تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت میزنید، خودرو روشن نشود؟ به نشانگر سوخت خودرو نگاه میکنید که نشان از کافی بودن بنزین در باک خودرو دارد. با این وجود هر چه کلید خودرو را در سوییچ میچرخانید، هیچ صدایی مبنی بر احتراق در موتور خودرو شنیده نمیشود. در این حالت اولین فکری که به ذهن هر متخصص خودرویی خطور میکند، خرابی باتری است.
در تماس با امداد خودرو نیز نشانهها را که توضیح میدهید علت اصلی را خرابی باتری خودرو عنوان میکند و بنابراین مجبور به شارژ باتری برای حرکت دوباره هستید.در چنین مواقعی تنها راهحل برای راهاندازی دوباره خودرو، باتری به باتری کردن است که میتواند مشکل را حل کند، اما این راهکار نیز موقتی است و باید باتری خودرو را تعویض کنید. هر چند نقص فنی در قطعات خودرو به مرور زمان یک موضوع عادی است اما کارشناسان معتقدند راههای زیادی برای جلوگیری از خرابی برخی قطعات وجود دارد که این موضوع نیازمند نگهداری خوب از خودرو است.
باتری نیز یکی از قطعاتی است که توجه زیادی را از سوی راننده میطلبد؛ زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعهای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، بنابراین نگهداری از آن میتواند بر عمر این قطعه بیفزاید و شما را از دردسر در راه ماندن حفظ کند.بنا به گفته کارشناسان، باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره میشود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. بنابراین یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. علامت دیگر کم شدن پیدرپی آب خانههای باتری است.
نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع میتوانید از عمر باتری خود آگاه شوید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد میکنند، اینکه درب خانههای باتری را باز کنید و بهوسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانههای باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) بهطور اصولی انجام نمیشود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.
موضوع مهم دیگر تشخیص نوع باتری خودرو است. آنگونه که کارشناسان میگویند، دو نوع باتری برای خودروها وجود دارد، باتریهای «تر» یا باتریهای اسیدی که در دسته باتریهای قدیمی قرار میگیرند و باتریهای اتمی یا باتریهای پیلخشک که امروزه بیشتر استفاده میشوند. از راههای تشخیص خرابی در باتری اتمی را چراغ هشداری است که در صفحه پشت فرمان تعبیه شده است. درصورتیکه رنگ سبز این چراغ خاموش شده باشد، یعنی عمر باتری شما رو به اتمام است. باتریهای اسیدی نیز که درونش صفحههای سربی وجود دارد چون به مرور زمان دچار خوردگی میشوند؛ بنابراین باتری متورم و دچار زنگزدگی میشود و این موضوع نشاندهنده خراب شدن باتری خودرو است.
اما برای تشخیص سلامت باتری خودرو در نوع تر آن، میتوانید سطح الکترولیت یا آب باتری را کنترل کنید. میزان آب باتری موجود در محفظه باتری باید 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد، در غیر این صورت نیاز به رسیدگی دارد. نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکههای زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکهها مربوط به باتری خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتری خودرو دارد. این قطرههای اسیدی میتواند قطعات خودرو را دچار خوردگی و به آنها آسیبهای فراوانی وارد کند. نکته مهم دیگر در باتریهای «تر»،این است که اگر باتری به آب احتیاج دارد حتما به آنقداری گریس بر روی آن بمالید.
An automotive battery or car battery is a rechargeable battery that is used to start a motor vehicle. Its main purpose is to provide an electric current to the electric-powered starting motor, which in turn starts the chemically-powered internal combustion engine that actually propels the vehicle. Once the engine is running, power for the car"s electrical systems is still supplied by the battery, with the alternator charging the battery as demands increase or decrease.
History
Early cars did not have batteries, as their electrical systems were limited. A bell was used instead of an electric horn, headlights were gas-powered, and the engine was started with a crank. Car batteries became widely used around 1920 as cars became equipped with electric starter motors. The sealed battery, which did not require refilling, was invented in 1971.
The first starting and charging systems were designed to be 6-volt and positive-ground systems, with the vehicle"s chassis directly connected to the positive battery terminal. Today, almost all road vehicles have a negative ground system. The negative battery terminal is connected to the car"s chassis.
The Hudson Motor Car Company was the first to use a standardized battery in 1918 when they started using Battery Council International batteries. BCI is the organization that sets the dimensional standards for batteries.
Cars used 6 V electrical systems and batteries until the mid-1950s. The changeover from 6 to 12 V happened when bigger engines with higher compression ratios required more electrical power to start. Smaller cars, which required less power to start stayed with 6 V longer, for example the Volkswagen Beetle in the mid-1960s and the Citroën 2CV in 1970.
In the 1990s a 42V electrical system standard was proposed. It was intended to allow more powerful electrically driven accessories, and lighter automobile wiring harnesses. The availability of higher-efficiency motors, new wiring techniques, and digital controls, and a focus on hybrid vehicle systems that use high-voltage starter/generators have largely eliminated the push for switching the main automotive voltages.
History
Early cars did not have batteries, as their electrical systems were limited. A bell was used instead of an electric horn, headlights were gas-powered, and the engine was started with a crank. Car batteries became widely used around 1920 as cars became equipped with electric starter motors. The sealed battery, which did not require refilling, was invented in 1971.
The first starting and charging systems were designed to be 6-volt and positive-ground systems, with the vehicle"s chassis directly connected to the positive battery terminal. Today, almost all road vehicles have a negative ground system. The negative battery terminal is connected to the car"s chassis.
The Hudson Motor Car Company was the first to use a standardized battery in 1918 when they started using Battery Council International batteries. BCI is the organization that sets the dimensional standards for batteries.
Cars used 6 V electrical systems and batteries until the mid-1950s. The changeover from 6 to 12 V happened when bigger engines with higher compression ratios required more electrical power to start. Smaller cars, which required less power to start stayed with 6 V longer, for example the Volkswagen Beetle in the mid-1960s and the Citroën 2CV in 1970.
In the 1990s a 42V electrical system standard was proposed. It was intended to allow more powerful electrically driven accessories, and lighter automobile wiring harnesses. The availability of higher-efficiency motors, new wiring techniques, and digital controls, and a focus on hybrid vehicle systems that use high-voltage starter/generators have largely eliminated the push for switching the main automotive voltages.