ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

ابعاد عکس در اینستاگرام، از پست اسلایدی تا ریلز و کاور!

ابعاد عکس در اینستاگرام، از پست اسلایدی تا ریلز و کاور!

ریلز، IGTV، پست، استوری و... . وجود این‌همه از انواع محتوا در اینستاگرام احتمالا باعث می‌شود که حتی مدیر خود این شبکه اجتماعی هم در مورد ابعاد و سایز محتوا در آن به مشکل خورده و گیج شود! اما خب اگر به دنبال یک راهنمای کامل و جامع برای ابعاد عکس در اینستاگرام و دسته‌های مختلف محتوای این رسانه می‌گردید، این مقاله برای شما نوشته شده تا برای همیشه خیال‌تان را راحت کند.

آیا یک سایز ثابت برای محتوا در اینستاگرام وجود دارد؟

اینستاگرام در بخش‌هایی از برنامه‌اش، به شما اجازه می‌دهد محتواهای افقی، عمودی و مربعی منتشر کنید و در بعضی بخش‌ها، در افقی و عمودی بودن محتوا محدودیت دارد. بنابراین در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که ابعاد عکس در اینستاگرام در هر بخش چقدر است و در کدام محتواها دست‌تان در عمودی و افقی کردن تصویر یا ویدیو، باز یا بسته است. قبل از اینکه به سراغ معرفی ابعاد عکس در اینستاگرام برویم مایلم آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با پاورپوینت را که توسط فرادرس منتشر شده است به شما مخاطبان گرامی معرفی نمایم.
در ادامه مقاله ابعاد عکس در اینستاگرام به ترتیب به معرفی پرکاربردترین ابعاد تصاویر اینستاگرام میپردازیم:
  1. ابعاد عکس در اینستاگرام برای پست
  2. ابعاد انتشار ویدیو در پست اینستاگرام
  3. ابعاد استوری اینستاگرام
  4. ابعاد و سایز ریلز اینستاگرام
  5. سایز ویدیو برای IGTV اینستاگرام
  6. ابعاد عکس در اینستاگرام برای هایلایت‌ها
  7. ابعاد عکس در اینستاگرام برای پروفایل
  8. ابعاد عکس کاور در اینستاگرام

۱. ابعاد پست اینستاگرام

ابعاد پست اینستاگرام
در بخش پست، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد هم محتوای عمودی منتشر کنید و هم محتوای افقی و همینطور محتوای مربعی. ابعاد و سایز محتواها برای پست عادی به این شرح است:
  • ابعاد محتوای افقی پست اینستاگرام: 1080 در 566 پیکسل
  • ابعاد محتوای عمودی پست اینستاگرام: 1080 در 1350
  • ابعاد محتوای مربعی پست اینستاگرام: 1080 در 1080 پیکسل

نسبت ابعاد تصویر پست اینستاگرام

احتمالا بارها عبارت نسبت ابعاد تصویر یا همان ASPECT RATIO به گوش‌تان خورده. به زبان ساده این کلمه به نسبت عرض به ارتفاع تصویر اشاره می‌کند. مثلا وقتی می‌گوییم می‌توانید در اینستاگرام پست با ابعاد تصویر 1 به 1 یا همان 1:1 منتشر کنید، یعنی مثلا می‌توانید یک تصویر با عرض 100 پیکسل و ارتفاع 100 پیکسل در آن قرار بدهید! به همین ترتیب اگر جلوتر برویم، به اندازه 1080 در 1080 می‌رسید.

پس یعنی می‌توانیم به جز سایزهای بالا، عکسی را به‌شکل افقی یا عمودی در اینستاگرام بگزاریم؟ توانستن را بله، می‌شود. اما اولا اگر شما نسبت تصویر را بر هم بزنید و نسبت‌هایی که در ادامه می‌گویم را رعایت نکنید، خود اینستاگرام عکس را برش می‌زند. در درجه دوم هم بهتر است تصاویر را با همان سایزهای دقیق بالا منتشر کنید تا با مشکلاتی مثل کاهش کیفیت و... روبرو نشوید. در هر حال نسبت‌های استاندارد برای پست اینستاگرام به این شرح است:
  • ASPECT RATIO پست مربعی: 1:1
  • ASPECT RATIO پست عمودی: 4:5
  • ASPECT RATIO پست افقی: 1.91:1

چند نکته و موضوع در مورد انتشار پست در اینستاگرام

خب، اجازه بدهید چند نکته مهم در مورد انتشار پست و ابعاد آن در اینستاگرام به شما بگوییم. اول از همه اینکه تا قبل از سال 2015، عرض مناسب تصاویر در اینستاگرام، 640 پیکسل بود اما بعد از آن به 1080 تغییر پیدا کرد و البته نوع عمودی و افقی هم به آن اضافه شد. با توجه به تاثیر کیفیت عکس در جذب مخاطب اینستاگرام، پیشنهاد نمی‌کنیم عکس‌هایی با عرض کم‌تر از 1080 پیکسل در آن منتشر کنید.

آیا محتوای عمودی بهتر از دیگر محتواهاست؟

آیا محتوای عمودی بهتر از دیگر محتواهاست
*تفاوت محتوای عمودی و افقی حین مشاهده در اینستاگرام

اصولا اغلب محتواهای اینستاگرامی به‌شکل مربعی منتشر می‌شود. اما خوب است بدانید در بخش فید و همینطور اکسپلور، محتواهای عمودی فضای بیشتری از صفحه تلفن همراه مخاطب را اشغال می‌کند. به این ترتیب مخاطب مجبور است صرفا به پست شما توجه کند در حالی که در حین مشاهده پست‌های افقی، ممکن است پست بعدی نظر مخاطب را به خودش جلب کند.

مراقب تغییر سایز پست‌ها باشید

موضوع بعدی؛ یادتان باشد برای داشتن محتوایی جذاب و زیبا بهتر است از استانداردهای سایزی که بالاتر نام بردم استفاده کنید. در غیر این‌صورت ممکن است اینستاگرام خودش سایز تصویر شما را تغییر بدهد. مثلا اگر عکس‌تان کوچک‌تر یا حتی بزرگ‌تر از ابعاد گفته شده باشد، در زمان انتشار پست متوجه می‌شوید که اینستاگرام یا به آن یک حاشیه سفید داده یا بخشی از آن را بریده.

نسبت ابعاد تصویر غیر استاندارد را چه کنیم؟

بعضی مواقع هست که تصویر شما نسبت مناسبی ندارد. یعنی مثلا عکسی دارید که نسبت طول و عرضش 1 به 1 نیست. به عنوان نمونه یک عکس با عرض 1010 و ارتفاع 1080. در این شرایط چنین راهکارهایی دارید:
  • به اینستاگرام اجازه بدهید خودش سایز عکس را با اضافه کردن حاشیه سفید یا برش آن تغییر بدهد.
  • خودتان به کمک نرم افزارهای ویرایش عکس، یا یک حاشیه با رنگ و پس‌زمینه دلخواه به عکس اضافه کنید یا بخش دلخواهش را برای رسیدن به سایز مناسب برش بدهید.
  • در نهایت اگر تصویر خیلی کوچک‌تر از ابعاد و نسبت استاندارد باشد، به شدت با کاهش کیفیت و زیبایی آن روبرو می‌شوید.

۲. ابعاد انتشار ویدیو در پست اینستاگرام

خب، یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد ابعاد محتوای اینستاگرام، این است که سایز ویدیو برای پست باید چقدر باشد؟ در واقع سایز ارتفاع و عرض ویدیو هم دقیقا مانند تصویر است! یعنی به این شرح:
  • ابعاد محتوای ویدیویی افقی پست اینستاگرام: 1080 در 566 پیکسل
  • ابعاد محتوای ویدیویی عمودی پست اینستاگرام: 1080 در 1350
  • ابعاد محتوای ویدیویی مربعی پست اینستاگرام: 1080 در 1080 پیکسل
به همین ترتیب نسبت‌ها هم به این شرح هستند:
  • پست مربعی: 1:1
  • پست عمودی: 4:5
  • پست افقی: 1.91:1 (بنابر گفته وب سایت معتبر adobe پیشنهاد می‌شود برای پست ویدیو افقی، از نسبت 16:9 استفاده کنید.)
اما باز در این بین چند نکته بسیار مهم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

نکته مهم در مورد انتشار ویدیو افقی

بالاتر هم به این موضوع اشاره شد که ویدیوهای افقی بخش کمی از صفحه کاربر را اشغال کرده و این موضوع می‌تواند باعث شود چه در فید و چه در اکسپلور، پست‌های دیگر حواس مخاطب را به خودشان پرت کنند. یکی از راهکارها در این شرایط، این است که کمی کپشن طولانی‌تری برای پست بگذارید تا اگر کپشن به طور خودکار باز شد یا مخاطب آن را باز کرد، پست بعدی نتواند تمرکزش را بر هم بزند.

انتشار پست اسلایدی ویدیویی به چه شکلی است؟

دقت کنید، اگر قصد انتشار محتوای ویدیویی چند اسلایدی را داشته باشید حتما باید از قبل ویدیو را به چند قسمت 1 دقیقه‌ای یا کم‌تر از آن تقسیم کنید. در غیر این‌صورت محتوا چند اسلایدی نمی‌شود.

انتشار پست چند دقیقه‌ای

اگر محتوای‌تان طولانی و بیشتر از 1 دقیقه است و آن را از قبل تقسیم نکرده باشید، به طور خودکار موقع انتشار به یک ویدیوی IGTV تبدیل می‌شود. در ضمن ویدیوهای‌تان در اینستاگرام نباید بیشتر از 4 گیگ حجم داشته باشند.

انتشار پست اسلایدی همراه با تصویر و ویدیو

اگر قصد دارید یک پست چند اسلایدی تشکیل شده از چند ویدیو و تصویر بسازید، کافی است سایز تصاویر و ویدیوها را به یک اندازه مشخص کرده، ویدیوها را به کم‌تر از 1 دقیقه تقسیم کرده و حین انتشار به ترتیب آنها را انتخاب کنید تا در یک پست منتشر شوند. یعنی مثلا هم تصاویر و هم ویدیوها، همگی 1080 در 1080 باشند.

۳. ابعاد استوری اینستاگرام

ابعاد استوری اینستاگرام
خب، بعد از پست به سراغ سایز استوری اینستاگرام برویم. به طور کلی بهترین سایز برای انتشار استوری در اینستاگرام، این است:
  • تصویر با ابعاد 1080 در 1920
  • نسبت تصویر 9:16
البته نکته مهمی هم در این بین وجود دارد، اینکه شاید متناسب با تلفن همراهی که در دست دارید، کمی این ابعاد تغییر کند. بنابراین سایز دقیق را خودتان باید با توجه به آن پیدا کنید. علاوه بر این، استوری اینستاگرام در تغییر اندازه تصویر دست شما را بسیار باز می‌گذارد. این یعنی کافی است بعد از اضافه کردن تصویر به استوری، با 2 انگشت روی آن بکشید تا به اندازه لازم و دلخواه، آن را کوچک یا بزرگ کنید. در این شرایط اگر نسبت تصویر 9:16 را رعایت کرده باشید، تصویر می‌تواند به طور کامل با کناره‌های کادر، هم‌تراز شود.

نکته: پیشنهاد می‌شود در گوشه‌های نزدیک به کادر استوری، محتوای مهمی نگذارید. چراکه ممکن است در بعضی تلفن‌های همراه این بخش نمایش داده نشود. پس سوژه اصلی را در وسط بگذارید.

ویدیو در استوری

برای انتشار ویدیو در استوری اینستاگرام هم می‌توانید از همان ابعاد گفته شده بالا کمک بگیرید. صرفا یادتان باشد که اینستاگرام ویدیوها را به طور خودکار در استوری به بخش‌های 15 ثانیه‌ای تقسیم می‌کند. همینطور قبل از انتشار استوری مطمئن شوید که همه ویدیو به طور کامل آپلود شده و با مشکلاتی مثل حذف بخشی از آن یا جابه جا شدن قسمت‌هایش روبرو نیستید.

۴. ابعاد و سایز ریلز اینستاگرام (reels)

ابعاد و سایز ریلز اینستاگرام reels
خب، در ادامه مقاله ابعاد عکس در اینستاگرام به سراغ ریلزها برویم. اگر نمی‌دانید، ریلزها دسته جدیدی از محتوای ویدیویی در اینستاگرام هستند که به تازگی به این رسانه اضافه شده‌اند. ریلزها این روزها به دلیل جدید بودن‌شان به شدت محبوب شده و البته اینستاگرام هم به آنها بهای زیادی می‌دهد.

تا جایی که حتی ممکن است ریلز شما در پیج‌تان با نهایتا 3 هزار فالوور، بیشتر از 50 هزار بار در اکسپلور دیده شود! به طور کلی ریلزها پتانسیل زیادی برای رفتن به اکسپلور دارند. البته امروز که این مقاله نوشته می‌شود هنوز کاربران اندرویدی نمی‌توانند ریلز منتشر کنند و این قابلیت صرفا برای کاربران آیفون وجود دارد. همینطور صوت روی ویدیوهای ریلز برای بعضی کاربران در ایران شنیده نمی‌شود. در هر حال؛ ابعاد و سایز ریلز در اینستاگرام به این شرح است:
  • ویدیو با ابعاد 1920 در 1080 یا همان نسبت 9:16 و عمودی
البته نکته مهمی وجود دارد، اینکه این ابعاد مربوط به زمانی است که کاربر صفحه ویدیو ریلز شما را لمس کرده و آن را به‌شکل تمام‌صفحه ببیند. اما وقتی ویدیوی‌تان در بخش فید به اون نمایش داده می‌شود، 15 درصد از بالا و پایینش حذف شده و با ابعاد 1080 پیکسل عرض و 1350 پیکسل ارتفاع به نمایش در می‌آید. این همان ابعاد تصویر 4:5 است. البته که ساخت ویدیویی که برای هر دو این ابعاد بهینه شده باشد کار سختی است و می‌توانید معیارتان را همان سایز 1920 در 1080 قرار بدهید. اما خب اگر در همین حال به چیزهایی مثل ساخت کاور در ابعاد مناسب فید توجه کنید، بازدهی بیشتری می‌گیرید.

دیگر تنظیمات ویدیو و صدا برای ریلز

بهترین تنظیمات برای ویدیو مناسب ریلز، به این شرح است:
  • ویدیو با فرمت H.264
  • نرخ بیت ریت بین 2 الی 3 مگابیت در هر ثانیه
  • صدا با کدک AAC
  • Sample Rate 44100 هرتز
  • Bitrate 160 کیلوبیت بر ثانیه

۵. سایز ویدیو برای IGTV اینستاگرام

سایز ویدیو برای IGTV اینستاگرام
بخش IGTV در اینستاگرام ابتدا سر و صدای زیادی به پا کرد. تا جایی که خیلی‌ها می‌گفتند اینستاگرام در حال آماده شدن رقابت با یوتیوب به کمک آن است! اما خب در ادامه کاربران خیلی علاقه زیادی به آن نشان ندادند. در هر حال امروز به لطف این بخش، مخاطبان به راحتی می‌توانند ویدیوهای بیشتر از 1 دقیقه را در اکانت‌شان منتشر کنند. در حال حاضر ابعاد ویدیوهای IGTV که البته به تازگی با اسم Instagram Video شناخته می‌شود؛ به این شرح است:
  • ویدیو عمودی با نسبت 9:16 و سایز 1920 در 1080 پیکسل

دیگر توضیحات در مورد ویدیو IGTV

اول از همه اینکه کاربران می‌توانند در بخش تلویزیون اینستاگرام ویدیوهایی بین 15 ثانیه تا 10 دقیقه منتشر کنند. اما خب اگر حساب بزرگ و تایید شده‌ای باشید، اینستاگرام اجازه می‌دهد ویدیوهای تا 60 دقیقه هم منتشر کنید.

فرمت ویدیوهای ارسالی باید MP4 باشد. همینطور فیلم‌ها باید حداقل نرخ فریم 30 فریم در ثانیه را داشته و وضوح‌شان هم کم‌تر از 720 پیکسل نباشد. در نهایت حداکثر باید ویدیو 10 دقیقه‌ای شما در IGTV اینستاگرام حدود 650 مگابایت و ویدیوی 60 دقیقه‌ای‌تان حدود 3600 مگابایت حجم داشته باشد.

نکته: دقیقا مشابه ویدیوهای ریلز، ویدیوهای IGTV هم در حالت پیش‌نمایش کوچک‌تر از حالت تمام‌صفحه نمایش داده می‌شوند.

۶. ابعاد عکس در اینستاگرام برای هایلایت‌ها

ابعاد عکس در اینستاگرام برای هایلایت‌ها
خب، با توجه به اینکه محتوای هایلایت‌ها همان محتوایی است که در اینستاگرام منتشر می‌کنید، تمامی قوانینش دقیقا مشابه اینستاگرام است. این یعنی بهترین سایز برای محتوای آن همان 1080 در 1920 یا نسبت 9:16 عمودی است. همینطور می‌توانید محتوایی با سایز دلخواه را در استوری به هر شکلی خواستید تغییر سایز داده و در نهایت آن را در هایلایت‌ها بگذارید.

۷. ابعاد عکس در اینستاگرام برای پروفایل

ابعاد عکس در اینستاگرام برای پروفایل
همانطور که دقت کرده‌اید، پروفایل اینستاگرام به‌شکل دایره‌ای است. بنابراین نسبت ابعاد آن با یک‌دیگر برابر و 1:1 است. با توجه به این، باید یک عکس مربعی برای پروفایل داشته باشید. در حال حاضر بهترین ابعاد ممکن، 320×320 پیکسل است. البته تصویر شما به‌شکل دایره‌ای بریده شده و وسط آن نمایش داده می‌شود. بنابراین باید حتما مطمئن شوید که سوژه اصلی در وسط تصویر بوده و از اطراف به اندازه کافی فاصله دارد.

۸. ابعاد عکس کاور در اینستاگرام

خب، به یکی از بخش‌های بسیار مهم در مقاله رسیدیم. در ادامه می‌خواهیم تمام چیزی که باید در مورد کاورهای اینستاگرام بدانید را به شما توضیح بدهیم. اما قبل از آن اجازه دهید آموزشی را به شما معرفی کنم که توسط فرادرس منتشر شده است و به کمک آن میتوانید در زمان کوتاهی نسبت به راه اندازی و مدیریت کسب و کار در اینستاگرام اقدام کنید.
نکته: کاور تصویری است که مخاطب در فید صفحه یا اکسپلور روی هر پست تصویری یا ویدیویی شما مشاهده می‌کند. اگر پست‌تان ویدیویی است، می‌توانید کاور را از بخشی از خود فریم‌های ویدیو انتخاب کنید. به همین دلیل اصولا متخصصان کاور را طراحی کرده و به عنوان یک فریم با زمانی کم‌تر از چند دهم ثانیه در ابتدای ویدیو قرار می‌دهند. سپس حین انتشار، تصویر اول ویدیو را به عنوان کاور انتخاب می‌کنند.

کاور پست اینستاگرام و پست‌های اسلایدی

فرقی ندارد پست اینستاگرامی که منتشر می‌کنید افقی، عمودی یا مربعی باشد. در هر حال کاوری که روی آن قرار گرفته و در بخش‌های مختلف مثل فید به نمایش در می‌آید، باید 1080 در 1080 پیکسل باشد.

با توجه به این، اگر محتوای‌تان افقی یا عمودی است، دقیقا به اندازه 1080 پیکسل عمودی و افقی از وسط، به عنوان کاور انتخاب می‌شود. اصولا متخصصان در حین ساخت محتوای افقی یا عمودی، در فتوشاپ یا هر برنامه ویرایش تصویر دیگر، یک تصویر با ابعاد خود محتوا (مثلا اگر عمودی است، با سایز 1080 در 1350) می‌سازند، سپس یک کادر با سایز 1080 در 1080 در وسط آن باز کرده و کاور را درون آن طراحی می‌کنند. حالا وقتی این تصویر در ابتدای ویدیو شما قرار بگیرد، همین بخشش به عنوان کاور دیده می‌شود.

کاور هایلایت های اینستاگرام

کاور هایلایت های اینستاگرام
مشابه عکس پروفایل، برای ساخت کاور هم باید یک منطقه امن در نظر بگیرید تا سوژه اصلی عکس از دست نرود.

تصویری که برای کاور هایلایت‌ ها قرار می‌دهید دقیقا مشابه عکس پروفایل، باید مربعی باشد، ترجیحا 320 در 320 پیکسل بوده و البته سوژه اصلی در آن از اطراف فاصله داشته باشد.

کاور ریلز اینستاگرام

کاور ریلز اینستاگرام
* نمایش ریل در گالری ریلز

در مورد ریلزها و کاور آن یک مشکل وجود دارد! اینکه اگر ریلز در پروفایل شما به نمایش در بیایید، کاورش با همان اندازه 1080 در 1080 دیده می‌شود. اما اگر کاربر به بخش گالری ریلز اینستاگرام شما برود، کاور را با نسبت 9:16 عمودی مشاهده می‌کند. بنابراین شاید کمی برای ساخت یک کاور متناسب با این 2 سایز در ریلزها به مشکل بخورید.

نکته: با توجه به اینکه ریلزها در اکسپلور به‌شکل عمودی نمایش داده می‌شوند، مهم است که کاور عمودی آن جذاب باشد.

کاور IGTV اینستاگرام

کاور IGTV اینستاگرام
سایز کاور ویدیوهای IGTV در اینستا 420 پیکسل در 654 است! (نسبت 1:1.55) بله سایز کاور ویدیوهای IGTV کمی نامتعارف است اما خب اگر خواستید می‌توانید این ویدیوها را بدون کاور منتشر کنید.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با انواع سایز عکس اینستا و همینطور ابعاد عکس در اینستاگرام آشنا شدیم. سعی شد جای هیچ سوالی در این مقاله باقی نماند اما با این حال اگر سوالی در مورد هر بخش داشتید در بخش نظرات منتظر شما هستیم.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت
پیش بینی قیمت شیبا اینو در بازار ارز (ارزش خرید دارد؟)
بهترین وام سال جدید (معرفی وام‌های مختلف بانک‌ها)
میم کوین‌ها و سود میلیون دلاری در چند هفته!
قیمت جدید آپارتمان در چیتگر (لیست قیمت بهار امسال)
پرفروش ترین جاروبرقی ایران در سال 1403 (جدیدترین لیست)
آخرین قیمت طلا و سکه (کاهش قیمت سکه همچنان ادامه دارد)
قیمت محصولات هایما (سقوط قیمت هایما ۸S مدل 1403)
پیش‌ بینی قیمت سکه (قیمت سکه و طلا کاهش یافت!)
مقایسه گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو پلاس (شیائومی بخریم یا سامسونگ؟)
قیمت مرسدس در دبی (لیست ارزانترین بنزهای دبی را ببینید!)

ثبت نظر شما