ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

دستور اخراج کارکنان سفارت آمریکا از روسیه صادر شد

دستور اخراج کارکنان سفارت آمریکا از روسیه صادر شدوزارت خارجه روسیه دستور اخراج تعدادی از کارکنان سفارت آمریکا در آن کشور را صادر کرده است.

روز جمعه، ٦ مرداد (٢٨ ژوئیه)، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به سفارت ایالات متحده در آن کشور ابلاغ کرده است که تا اول ماه سپتامبر - یک ماه و چند روز دیگر - شمار کارکنان خود را به ۴۵۵ نفر، یعنی به تعداد کارکنان سفارت روسیه در آمریکا کاهش دهد. همچنین به سفارت آمریکا گفته شده است که از ماه اوت، حق استفاده از یک ساختمان ییلاقی و یک انبار متعلق به این سفارت در مسکو را نخواهد داشت.

در اطلاعیه وزارت خارجه روسیه آمده است این دستور در واکنش به تصویب طرح تشدید تحریم روسیه در کنگره آمریکا صادر شده است.

طرح تحریم روسیه - به عنوان بخشی از "قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران - دو روز پیش به تصویب مجلس نمایندگان رسید و روز گذشته نیز سنای آمریکا آن را تصویب کرد. این مصوبه، که همچنین شامل وضع تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی است، پس از امضای رئیس جمهوری جنبه اجرایی می‌یابد. تحریم روسیه به دلیل سیاست آن کشور در قبال اوکراین و اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وضع شده است.

روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت که دولت او "تا کنون خویشتنداری به خرج داده" و هشدار داد که زمان آن فرا رسیده است که "اقدامات گستاخانه و نامعقول" آمریکا تلافی شود. وزارت خارجه روسیه هم در اطلاعیه روز جمعه خود گفته است که ایالات متحده "به بهانه واهی دخالت روسیه در امور داخلی آن کشور سیاست تهاجمی و ناپخته و ضد روسی خود را یکی پس از دیگری به اجرا می‌گذارد."

مصوبه کنگره آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری را در موضع دشواری قرار می‌دهد. وی در جریان مبارزات انتخاباتی از بهبود روابط و همکاری با روسیه حمایت کرد و تشدید تحریم روسیه دنبال کردن این سیاست را دشوار می‌کند. به نظر می‌رسد که دولت روسیه نیز انتظار داشته است با روی کار آمدن آقای ترامپ، ایالات متحده موضع دوستانه‌تری را نسبت به این کشور اتخاذ کند.

در ماه دسامبر سال گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا، دستور اخراج سی و پنج دیپلمات روسی و بستن دو محل متعلق به سفارتخانه آن کشور در آمریکا را صادر کرد. دستور آقای اوباما همچنین شامل تحریم سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی)، سازمان اطلاعات ارتش روسیه (جی آر یو)، رئیس و سه معاون سازمان اطلاعات ارتش روسیه، سه شرکت کامپیوتری و یک موسسه روسی فعال در زمینه "هک کردن" نیز بود.

دلیل اقدام دولت آمریکا مداخله روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان شد و وزارت خارجه ایالات متحده گفت که کارمندان اخراج شده سفارت روسیه در زمینه گردآوری غیر مجاز اطلاعات در آمریکا فعالیت داشتند.

در آن زمان، دولت روسیه ضمن ابراز تاسف از تصمیم آقای اوباما، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد وزیر خارجه برای اقدام متقابل را نپذیرفته و به جای "ایجاد مشکل برای کارکنان سفارت آمریکا و سرگردان کردن فرزندانشان در آستانه سال نو" از آنان دعوت کرده است برای مشاهده تزئینات درخت کریسمس به کاخ کرملین، مقر رئیس جمهوری روسیه بروند. این واکنش با استقبال و ستایش آقای ترامپ مواجه شد که در آن زمان هنوز دوره ریاست جمهوری خود را آغاز نکرده بود.

ظاهرا دولت روسیه انتظار داشته است با آغاز دوره زمامداری آقای ترامپ، روابط دو کشور بهبود یابد.

درحالیکه پس از سقوط شوروی سابق، آمریکا و کشورهای غربی تلاش‌هایی را برای برقراری روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با روسیه دنبال می‌کردند، در سال‌های اخیر و به خصوص با به قدرت رسیدن مجدد ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال۲۰۱۲، سیاست خارجی روسیه باعث سردی روابط دو طرف شد.

سیاست روسیه در واکنش به گرایش دولت اوکراین به نزدیکی با اتحادیه اروپا که به جدایی شبه‌جزیره کریمه و انضمام آن به خاک روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی منجر شد این روابط را تیره‌تر کرد و باعث وضع تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه آن کشور شد.

در پی مصوبه جدید کنگره آمریکا، برخی ناظران گفته‌اند که روابط ایالات متحده و روسیه به پائین‌ترین سطح از زمان پایان جنگ سرد کاهش یافته است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.