ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

یک میلیاردر رئیس جمهور شیلی شد!

یک میلیاردر رئیس جمهور شیلی شد!سباستین پینیرا میلیاردر و رئیس جمهور سابق شیلی از جناح محافظه کار برنده انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم شده است.الخاندرو گایلیر رقیب او از جناح چپ با پذیرش شکست این پیروزی را به رئیس جمهور سابق تبریک گفته است.

با شمارش بیش از ۹۵ درصد آرا آقای پینیرا ۵۴ درصد آرا را به دست آورده است. این پیروزی به معنی گردش شیلی به راست است که هم اکنون تحت هدایت میشل باشلت، رئیس جمهور سوسیالیست، قرار دارد. خانم باشلت از آقای گایلیر حمایت می کرد.

حدود ۱۴ میلیون نفر برای رای دادن در این انتخابات واجد شرایط بودند و شیلیایی های ساکن خارج هم برای اولین بار حق رای داشتند. با این حال میزان مشارکت پایین بود.
پینیه‌را
میگل خوان سباستین پینیه‌را (به انگلیسی: Miguel Juan Sebastián Piñera Echenique) (تلفظ: peen-yerr-ah) (زاده ۱ دسامبر ۱۹۴۹) رئیس‌جمهور وقت شیلی، از میلیاردرها و اقتصاددانان محافظه کار این کشور است. وی که تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است، اولین رییس‌جمهور راستگرای این کشور در بیست سال گذشته است.

پینیه‌را در سال ۲۰۱۰، با کسب ۵۱٫۶۱ درصد آرا با ائتلاف راست میانه که شعار خود را تغییرات بنیادی در شیلی برگزیده بود، به قدرت رسید. رقیب اصلی او "ادواردو فری"، نامزد چپ گرا بود. همچنین برادر او خوزه پینیه‌را وزیر کار دوران پینوشه است.

پینیه‌را جانشین میشله باچلت؛ نخستین رئیس‌جمهور زن شیلی که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ریاست این کشور را بر عهده داشت، شد.

سیسیلیا مورل، همسر پینیرا (بانوی اول شیلی) سفیر برنامه زندگی سالم در شیلی است.[۳]

طبق قانون اساسی شیلی، روسای جمهوری نمی‌توانند دو دوره پشت هم رئیس‌جمهور باشند اما امکان دوباره رئیس‌جمهور شدن را بعد از ایجاد فاصله بین دوره کاری‌شان، دارند.
آقای پینیرا در دور اول که هشت نامزد در آن شرکت داشتند با فاصله زیاد برنده شده بود. او قبلا در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهور بود زمانی که به دو دهه حکومت چپ میانه پایان داد.

او درحالی برنده می شود که در نظرسنجی های اخیر پیش از رای گیری یکشنبه به فاصله فقط کمی از رقیبش پیش بود.

او در جریان مبارزات انتخاباتی قول داد اصلاحاتی که خانم باشلت معرفی کرده بود را محدود کند. در مقابل آقای گایلیر با شعار ادامه همان سیاست ها رقابت می کرد.

تا ده سال پیش آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، اکوادور، هندوراس، نیکاراگوئه، اوروگوئه و ونزوئلا همگی تحت حاکمیت رهبران چپگرا بودند.

اما در سال های اخیر محافظه کاران در آرژانتین، برزیل و پاراگوئه به قدرت رسیده اند و "انقلاب بولیواری" ونزوئلا هم تحت فشار شدید تظاهرکنندگان قرار گرفته است.

پیروزی آقای پینیرا این روند را بیش از پیش تثبیت می کند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.