ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

شرکت بوئینگ، تازه‌ترین قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین لقب گرفت

شرکت بوئینگ، تازه‌ترین قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین لقب گرفتبا ادامه تهدید متقابل چین و آمریکا در وضع تعرفه‌های جدید علیه کالاهای یکدیگر، وال‌استریت یک بار دیگر با رکود در شاخص بازارهای سهام روبرو شده است. ابرشرکت هواپیماسازی جهان، بوئینگ، تازه‌ترین قربانی این نزاع تجاری معرفی شده که ممکن است با تعرفه ۲۵ درصدی جدید در چین روبرو شود.

دولت چین در تازه‌ترین تصمیم تلافی‌جویانه خود اعلام کرده بنا دارد برای ۱۰۶ قلم از کالاهای صادراتی آمریکا به این کشور تعرفه‌ها را ۲۵ درصد افزایش دهد؛ آب پرتقال، دانه روغنی سویا و هواپیما سه محصول مهم در میان این اقلام هستند که سالانه صدها میلیون دلار از محل صادرات آنها به آمریکا سود می‌رسد.

این تصمیم پکن پس از آن اعلام شد که کاخ سفید اعلام کرد برای ۱۳۰۰ محصول تولید شده در چین که به بازارهای آمریکا راه می یابند تعرفه‌ها را ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

همزمان تصمیم‌های متقابل دو اقتصاد بزرگ دنیا که اکنون سقف وضع تعرفه‌ها را به ۵۰ میلیارد دلار رسانده‌اند، روز چهارشنبه (چهارم آوریل - ۱۵ فروردین) خیلی زود بر وال استریت تاثیر منفی گذاشت و باعث شد اغلب بازارهای سهام مهم آمریکا با سقوط در آمارهای روزانه خود آغاز به کار کنند هر چند برخی از آنها با رسیدن به ساعات میانی روز کمی اوضاع را بهتر گزارش کردند.

بازار سهام داوجونز که صبح چهارشنبه را با سقوط ۱.۷۵ درصدی در شاخص صنعتی آغاز کرد با رسیدن به ظهر به وقت شرق آمریکا تنها ۰.۶ درصد کاهش را تجربه کرد.

بازار سهام اس‌پی ۵۰۰ هم امروز را با ۰.۱۵ درصد کاهش در شاخص صنعتی خود کلید زد هر چند بازار سهام نزدک تغییری نسبت به روز گذشته نداشت.

در همین حال، گزارش شده که احتمالا دو ابرشرکت آمریکایی بوئینگ و کاترپیلار نخستین بنگاه‌های بزرگ در ایالات متحده خواهند بود که از محل وضع تعرفه‌های جدید لطمه خواهند خورد.

این دو شرکت که سهام‌داران آنها با نگرانی تنش میان واشنگتن و پکن را دنبال می‌کنند روز چهارشنبه بیشترین سقوط را در بازار سهام داوجونز شاهد بودند و شاخص صنعتی آنها با ۳ درصد کاهش رو شد.

همزمان بازارهای سهام در اروپا هم در پی اعلام اقدام تلافی‌جویانه پکن که از نظر بسیاری خیلی سریع اتخاذ شده با افت شاخص‌های صنعتی روبرو شده‌اند

پکن که بارها گفته علاقه‌ای به آغاز یک جنگ تجاری ندارد تصمیم امریکا برای وضع تعرفه بر ۱۳۰۰ کالای چینی را "غیرواقع‌گرایانه و حمایت گرانه از محصولات داخلی" خوانده و وعده داده که تلافی کند.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یک بار دیگر در توییتر با دفاع از تصمیم خود گفته کشورش در تدارک یک جنگ تجاری با چین نیست. شرکت بوئینگ، تازه‌ترین قربانی جنگ تجاری آمریکا و چین لقب گرفت
در همین حال، دفتر نمایندگی تجاری آمریکا که مسئول مذاکرات تجاری است گفته میزان تعرفه‌های در نظر گرفته شده "هم در پرتو زیانی که براساس تخمین‌ها به اقتصاد آمریکا وارد می‌شود و هم برای دستیابی به حذف اقدامات، سیاست‌ها و عملکردهای زیان‌بار چین مناسب است."

قرار است فهرست نهایی اقلام و میزان تعرفه‌های وضع شده برای آنها پس از یک دوره ۳۰ روز و دریافت نظرهای عمومی اعلام شود.

برنامه اعمال تعرفه نتیجه تحقیقاتی درباره عملکرد چین در زمینه مالکیت محصولات فکری است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سال گذشته دستور انجام آن را داد.

او ماه پیش گفت که این تحقیقات باعث کشف مشکلاتی مثل فشار بر شرکت های آمریکایی برای شریک کردن شرکت های چینی در فناوری هایشان شده است.
نگرانی از جنگ تجاری

کسب و کارهای آمریکایی دو طرف را به تلاش برای حل مسائل از طریق مذاکره تشویق کرده و ابراز نگرانی کرده‌اند که تهدید به اعمال تعرفه می‌تواند به نزاعی منجر شود که اقتصاد آمریکا را متضرر خواهد کرد.

اتاق بازرگانی آمریکا گفته: "دولت به درستی بر احیای برابری و انصاف در روابط تجاری با چین متمرکز است. با این حال، اعمال مالیات بر محصولات مورد استفاده مصرف کنندگان آمریکایی و اشتغال آفرین‌ها راه رسیدن به این هدف ها نیست."

اقتصاد چین در سال‌های اخیر از اتکای خود به صادرات کاسته است.

به گفته تحلیل‌گران موسسه "اس اند پی گلوبال ریتینگز" آمریکا مقصد حدودا ۱۵ درصد صادرات چین است که احتمالا اثر تعرفه‌ها را محدود خواهد کرد.

این گروه گفت که جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان به اعتماد جهانی، رشد اقتصادی و اعتبار مالی لطمه خواهد زد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.