ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

پرواز تاریخی اولین زن افغان به دور دنیا آغاز شد

پرواز تاریخی اولین زن افغان به دور دنیا آغاز شدشایسته واعظ، خلبان جوان افغان-آمریکایی که در ۹ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی سفر خود به دور دنیا را با یک هواپیمای تک موتوره آغاز کرده بود، سرانجام عصر چهارشنبه ۴ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی با فرود در فلوریدا این سفر را به پایان رساند.

سفر او به دور دنیا ۱۳۸ روز طول کشید و خانم واعظ در این مدت از ۲۲ کشور عبور کرد. او درنهایت در شهری فرود آمد که یکسال پیش سفر خود را از آنجا آغاز کرده بود.

او در جریان این سفر و با توقف در کشورهای مختلف، توانست با بسیاری از خلبانان زن و همچنین نسل آینده خلبانان دیدار کند. در حال حاضر تنها ۶ درصد از کل خلبانان در جهان زن هستند.پرواز تاریخی اولین زن افغان به دور دنیا آغاز شد
این دختر۳۰ ساله اکنون جوانترین زن در تاریخ لقب گرفته که توانسته است به تنهایی و با یک هواپیمای تک موتوره به دور دنیا سفر کند.

او که در کودکی و در دوران جنگ افغانستان و شوروی سابق مجبور به ترک افغانستن شده، اولین فرزند خانواده است که توانست به کالج برود و اکنون به اولین زن افغان تبدیل شده که توانسته است گواهی خلبانی غیرنظامی دریافت کند.

خانم واعظ امیدوار است که الهام بخش زنان، بویژه زنان افغان برای رسیدن به رویاهایشان باشد.

شایسته واعظ در یک کمپ پناهنگان در افغانستان به دنیا آمده است؛ آنهم در زمانی که خانواده‌اش در حال فرار از جنگ داخلی افغانستان بودند. او پس از سفر به آمریکا، در یک محله فقیرنشین در شهر ریچموند در ایالت کالیفرنیا بزرگ شد و در ۱۹ سالگی هنگامی که از کالیفرنیا به فلوریدا سفر می کرد، علاقه به پرواز در او زنده شد.

رویای پرواز باعث شد که او درنهایت در یکی از کلاس‌های آموزش خلبانی ثبت نام می کند. پس از آن پرداخت هزینه سنگین شرکت در این کلاس‌ها به یکی از بزرگترین چالش‌های زندگیش تبدیل شد. در دوره‌های آموزشی او، گاه وقفه هایی ایجاد شده و این دوره ها از حد معمول طولانی تر شده است زیرا او مجبور بوده برای دریافت بورس‌ و کمک هزینه تحصیلی بارها از مراکز مختلف درخواست کمک کند و در انتظار پاسخ مثبت آنها بماند.

شایسته واعظ می گوید: «من هیچ حمایت مالی نداشتم. مردم می دیدند که من همچنان به شرکت در کلاس‌های آموزش پرواز ادامه می دهم و نمی توانستند درک کنند که چرا هنوز خلبان نشده ام.»

شایسته واعظ در جریان سفر خود به دور دنیا تواسنت در تاریخ ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی و سرانجام پس از ۲۹ سال، قدم بر خاک افغانستان بگذارد.
پرواز تاریخی اولین زن افغان به دور دنیا آغاز شدپرواز تاریخی اولین زن افغان به دور دنیا آغاز شد
او با هواپیمای خود در فرودگاه کابل فرود آمد؛ فرودی توام با پرسش‌های بسیار. خانم واعظ می گوید: «از خودم می پرسیدم آیا مردم افغانستان من را می پذیرند؟ آیا من را به این دلیل که یک خلبان زن هستم، قضاوت می کنند؟ آیا می توانم ارتباط خوبی با زنان و کودکان افغان برقرار کنم و الهام بخش آنها باشم تا رویاهای خود را باور کنند؟»

از شایسته واعظ در افغانستان به خوبی استقبال شد و او توانست با رئیس جمهوری این کشور و همچنین عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی افغانستان دیدار داشته باشد.

یکی از آرزوهای خانم واعظ که دارای مدرک کارشناسی رشد هوانوردی است، بازگشت به افغانستان و آموزش دختران جوان این کشور است.
پرواز تاریخی اولین زن افغان به دور دنیا آغاز شد
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.