ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

ماجرای هولوکاست، برای میلیاردر جوان فیس بوک دردسر ساز شد

ماجرای هولوکاست، برای میلیاردر جوان فیس بوک دردسر ساز شددردسری جدید مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فیس‌بوک، بر سر نگه داشتن یا برداشتن نوشته‌هایی در فیس‌بوک است که وقوع هولوکاست را زیر سوال می‌برند. آقای زاکربرگ با حذف این نوشته‌ها مخالفت‌ کرده و حالا در میانه دردسرهای تازه است.

در گفت‌وگویی که او با وب‌سایت «رکورد» داشته، گفته که به گمان او افرادی که وقوع هولوکاست را زیر سوال می‌برند نباید از فیس‌بوک حذف شوند.

او در دفاع از این افراد گفت که آنها «به عمد» به اطلاعات نادرست دست پیدا نکرده‌اند.

صحبت‌های آقای زاکربرگ برای او دردسرزا شد و مجبور شد که با انتشار بیانیه‌ای، حرف‌هایش را توضیح دهد.

پس‌زمینه حرف‌های آقای زاکربرگ با رکورد درباره این بود که چطور فیس‌بوک می‌خواهد به جلوگیری از گسترش اخبار غلط کمک کند. یا جلوی نفوذ وب‌سایت‌هایی را بگیرد که مروج تئوری توطئه هستند.

یکی از این وب‌سایت‌هاInfoWars نام دارد که از جمله ادعاهایش این بوده که ماجرای شلیک و کشته شدن کودکان در دبستانی در ایالت کانتیکات تئاتری بوده که دولت باراک اوباما به راه انداخته بود. ادعاهای این وبسایت باعث شده بود که گروهی با دوربین و به قصد مچ‌گیری سر راه والدین داغ‌دار را بگیرند و آنها را سوال‌پیچ کنند که آیا واقعا فرزندی داشته‌اند که کشته شده باشد.

سازمان ملل می‌گوید فیس‌بوک با اجازه انتشار تبلیغات دروغین علیه مسلمانان در میانمار سبب شد که این اقلیت مورد خشونت‌های بسیاری قرار بگیرند.

فیس‌بوک گفته که قصد دارد شایعاتی را حذف کند که ممکن است به صدمه جانی به افراد منجر شود.
صحبت‌های آقای زاکربرگ که به اینجا رسید خبرنگار از او پرسید که سیاستشان درباره اخبار تقلبی چیست و او به یک‌باره از منکران هولوکاست مثال زد.

او گفت: «من یهودی هستم و در آنجا (فیس‌بوک) آدم‌هایی هستند که منکر وقوع هولوکاستند.»
همه چیز درباره شرکت فیس‌بوک (Facebook) / از تاریخچه تا درآمد
آقای زاکربرگ گفته که این صحبت‌ها برای او برخورنده هستند اما به گمان او فیس‌بوک نباید این قبیل نوشته‌ها را پاک کند. برای اینکه: «به نظرم افراد مختلف چیزهای مختلفی را اشتباه متوجه می‌شوند. گمان نکنم که آنها به عمد اشتباه گرفته‌ باشند.»

مدیرعامل فیس‌بوک ادامه داده: «هرکسی اشتباه می‌کند و اگر ما بخواهیم بعد از چند اشتباه حساب آنها را ببندیم، آن وقت آسان نخواهد بود که بگوییم ما به همه فضای حرف زدن داده‌ایم و بگوییم که برایمان مهم است آنها چه می‌گویند.»
این حرف‌ها برای او دردسرساز شدند.

گری گیبل، سردبیر یک مجله ضد فاشیسم به نام «سرچ‌لایت» در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این طور واکنش نشان داده است: «زاکربرگ می‌تواند جلوی توجه جهانی به بسیاری از این نوشته‌های خطرناک را بگیرد اما او مثل یک نوجوان لوس است.»

آقای گیبل موضع خود را این طور روشن کرده است: «به خاطر تمکن مالی که دارد، مثل یک بچه لوس متوجه نباشد که این حرف‌ها چطور ممکن است مجانینی را ترغیب کند که مساجد، کنیسه‌ها و کلیساها را به آتش بکشند.»

دو روزنامه‌نگار آمریکایی این بحث را به توییتر کشاندند. یکی از آنها که از شبکه ان‌بی‌سی بود پرسید آیا واقعا آقای زاکربرگ فکر می‌کند کسانی که وقوع هولوکاست را منکر می‌شوند از روی نیت خوب چنین کاری می‌کنند؟

دیگری که برای آتلانتیک می‌نویسد در جواب به این موضوع اشاره کرده که اصلا موضوع هولوکاست در میان نبوده که آقای زاکربرگ درباره آن اظهار نظر کرده است.

نوشته‌هایی از این دست تا آنجا داغ شدند که آقای زاکربرگ مجبور به روشن کردن حرف‌هایش شد.

او در نامه‌ای به خبرنگار مجله رکورد از او بابت مصاحبه تشکر کرد و نوشت: «فقط یک چیزی مانده که باید روشن کنم. من شخصا فکر می‌کنم که نوشته‌های منکران هولوکاست بسیار توهین‌آمیز است. و اصلا قصدی نداشتم که از آنها دفاع کنم.

فیس‌بوک که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا سلاح ترویج اخبار نادرست بود، بارها مورد نکوهش قرار گرفته که برای گسترش اخبار درست و صحیح کاری نمی‌کند. او به تازگی شروع به تبلیغ ضد شایعات کرده و قول داده که جلوی ناشران نوشته‌های ناصحیح را بگیرد.

اما از آن طرف با این پرسش هم روبه‌رو است که چطور به وب‌سایت‌هایی نظیر InfoWarsاجازه فعالیت می‌دهد.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.