ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

علائم H ،4G، 3G، GPRS و E در گوشی‌های هوشمند به چه معناست؟

علائم H ،4G، 3G، GPRS و E در گوشی‌های هوشمند به چه معناست؟اگر گوشی هوشمند داشته باشید بی شک از خودتان پرسیده‌اید که H ،4G، 3G، GPRS که معمولا در گوشه بالای صفحه ظاهر می‌شوند به چه معنا هستند. این علائم به ویژه برای نشان دادن میزان سرعت اینترنت و نسل شبکه تلفن همراه به کار می‌روند.

G

یا GPRS مخفف عبارت انگلیسی General Packet Radio Service یا «سرویس بسته امواج رادیویی» است. تا پیش از این، دو نسل نخست شبکه‌ تلفن‌های همراه تنها می‌توانستند داده‌های مربوط به صدا و متن، مانند پیامک را ارسال و دریافت کنند، اما GPRS نخستین نسل انتقال اطلاعات بر روی تلفن همراه به شمار می‌آید. اگرچه بی شک کندترین آن است. در این نسل، داده‌ها در قالب بسته‌های اطلاعات با سرعت ۱۷ تا ۱۷۱ کیلوبایت بر ثانیه دریافت و ارسال می‌شنود. شاید تنها ویژگی مثبت جی پی آر اس این باشد که تقریبا همه تلفن‌های همراه، چه قدیمی و چه جدید، می‌توانند به آن متصل شوند.

E

یا Edge مخفف عبارت Enhanced Data-rates for GSM Evolution است. انتقاال داده تحت Edge از نسل قبلی یعنی جی پی آر اس سریعتر اما باز هم سرعت آن رضایت بخش نیست. معمولا سرعت انتقال در این نسل حدود ۶۴ تا ۳۴۸ کیلوبایت در ثانیه است.

3G

یا نسل سوم شبکه تلفن همراه بزرگترین تحول را در دنیای فناوری رقم زد. سرعت انتقال داده در این نسل به قدری است که علاوه بر اطلاعات و صدا می‌تواند محتوای چندرسانه‌ای را نیز به راحتی دریافت یا ارسال کرد. به این ترتیب ارئه نسل سوم شبکه همراه انقلابی در دنیای تلفن‌های همراه ایجاد کرد. سرعت انتقال داده در این نسل در بهترین شرایط ۱.۹ مگابایت در ثانیه است.

3G+

یا H حرف لاتین H در این نسل نشانه High Speed Packet Access است. این نسل، چیزی ما بین اینترنت همراه نسل و چهار محسوب می‌شود. سرعت انتقال داده‌ها در این نسل بین حداقل ۳.۶ و حداکثر ۱۴.۴ مگابایت در ثانیه است.

4G

یا LTE نسل چهارم شبکه تلفن‌های همراه است. سرعت در این شبکه به رقم باورنکردنی ۴۰ تا ۱۴۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد. در این نسل به راحتی و بدون هیچ توقف می‌توان فیلم‌های با کیفیت بالا را تماشا کرد. این شبکه‌ هنوز در بسیاری از کشورها، حتی کشورهای پیشرفته‌ای مانند فرانسه همه‌گیر نشده است.

4G+

یا LTE-A آخرین نسل شبکه تلفن‌های همراه به شمار می‌آید که برای استفاده عموم ارائه شده است. سرعت اینترنت در این نسل ۱ گیگا بایت در ثانیه است.

5G

هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما گفته می‌شود که سرعت انتقال داده در این نسل به ۱۰ گیگا بایت در ثانیه می‌رسد.

نخستین نسل از شبکه‌های همراه که می‌توانست علاوه بر صدا و متن سایر اطلاعات را نیز انتقال دهد در اوایل هزاره سوم میلادی ارایه شد، نسلی که اطلاعات را با سرعت تنها ۱۷ تا ۱۷۱ کیلوبایت در ثانیه جابجا می‌کرد اما در کمتر از ۱۵ سال این فناوری آنچنان پیشرفت کرد که سرعت انتقال داده ۱۰ تا ۱۰۰ هزار برابر افزایش یافت و با آمدن نسل پنجم شبکه‌های همراه این رقم به ۱ میلیون برابر نسبت به نسل اول خواهد رسید.

شاید ۱۵ سال پیش تصور استفاده از فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌ها یا عینک‌های هوشمند یا تلفن‌هایی که با آن بتوان به راحتی با دنیا مراوده کرد سخت بود اما امروز این فناوری‌ها بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره انسان‌ها شده است.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.