ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

هشدار در مورد انداختن لنزهای یکبار مصرف چشم به داخل توالت

هشدار در مورد انداختن لنزهای یکبار مصرف چشم به داخل توالتکارشناسان در آمریکا می‌گویند که انداختن لنزهای یکبار مصرف چشم به داخل توالت باعث افزایش آلودگی پلاستیکی آب‌ها می‌شود.

پژوهشگران دریافته‌اند که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افرادی که در آمریکا از لنز یکبار مصرف چشم استفاده می‌کنند، آنها را پس از استفاده در توالت یا دستشویی می‌اندازند.

تحقیق پژوهشگران دانشگاه دولتی آریزونا نشان می‌دهد که این مواد پلاستیکی در فاضلاب تصفیه‌خانه‌های آب جمع و بعد در مزارع پخش شده و سبب افزایش آلودگی پلاستیکی محیط زیست می‌شود.

حدود ۴۵ میلیون نفر در آمریکا از لنز استفاده می‌کنند و این آمار در کشورهای دیگر متفاوت است مثلا بین ۵ تا ۱۵ درصد از جمعیت اروپا از لنز چشم استفاده می‌کنند.

در ده سال اخیر استفاده از لنزهای یکبار مصرف که از پلاستیک بسیار نرم ساخته شده رواج پیدا کرده است. این لنزها روزانه، هفتگی و یا ماهانه دور انداخته می‌شوند.

این پژوهش تازه نشان می‌دهد که هر سال در آمریکا حداقل ۱۴ میلیارد لنز دور انداخته می‌شود که در مجموع سالی ۲۰۰ هزار کیلوگرم پلاستیک به زباله‌های پلاستیکی اضافه می‌شود.
لنز چشمیک لنز چشم که از میان فاضلاب پیدا شده است

نویسندگان این تحقیق دریافتند که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این افراد، لنزهای خود را به داخل دستشویی یا توالت می‌اندازند که بیشتر آن در تصفیه خانه‌های آب جمع می‌شود.

مواد فاضلاب در نهایت به "لجن تجزیه شده" تبدیل می‌شود که به عنوان کود کشاورزی استفاده می‌شود. نویسندگان این تحقیق تخمین زده‌اند که حدود سیزده هزار کیلوگرم لنز پلاستیکی چشم از این راه وارد محیط زیست می‌شود.

پروفسور رالف هالدن، از مرکز مهندسی سلامت محیط زیست ایالت آریزونا به بی‌بی‌سی گفت: "این مواد پلاستیکی در جریان تصفیه آب باقی می‌ماند و بخشی از لجن فاضلاب می‌شود. ما می‌دانیم که باران می‌تواند این مواد را از سطح زمین شسته و آب‌های سطحی آنها را به دریاها و اقیانوس‌ها برساند."
لنزهای چشمیلنزهای چشمی قبل از اینکه در مزارع پخش شود در داخل لجن فاضلاب متراکم
می‌شود

محققان نگران هستند که انباشت این سموم در محیط، زندگی موجودات آسیب پذیر مانند کرم‌ها و پرندگان را به خطر بیاندازد.

پروفسور هالدن می‌گوید: "وقتی کرم‌های خاکی از خاک تغذیه می‌کنند و پرندگان این کرم‌ها را می‌خورند، ما شاهد همان اتفاقی خواهیم بود که ضایعات پلاستیکی بر سر آبزیان اقیانوس‌ها آورده و به همین ترتیب وارد زنجیره غذایی انسان هم می‌شود."

لنزهای چشم اغلب از موادی چون پلاستیک شفاف آکرولیک، سیلیکون و فلوئوروپلیمر تشکیل شده تا پلاستیک بسیار نرمی ساخته شود که اجازه عبور اکسیژن را بدهد.

محققان برای بررسی تاثیر عملکرد سیستم‌های بازیافت آب فاضلاب، پنج پلیمری را که در اغلب لنزهای چشم استفاده می‌شود در معرض میکروارگانیسم‌های هوازی و بی‌هوازی قرار دادند.
 قطعات ریز پلاستیکلنزها خیلی سریع در معرض هوا خشک شده و به قطعات ریز پلاستیک خرد می‌شوند

وارون کلکار، یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: "میکروارگانیسم‌های موجود درمراکز تصفیه آب، ساختار این لنزها را تغییر می‌دهد. وقتی پلاستیک استحکام ساختارش را از دست می‌دهد به قطعات بسیار ریز میکروپلاستیک تبدیل می‌شود."

این محققان از تولیدکنندگان لنزهای چشم می‌خواهند تا در بسته‌بندی محصولات خود ، مصرف‌کنندگان را در مورد دور انداختن آن راهنمایی کنند.

پروفسور هالدن می‌گوید: "راه ساده حل این مشکل این است که از مردم بخواهیم که لنز چشم را در توالت یا دستشویی نیندازند."

این تحقیق در جلسه انجمن مواد شیمیایی آمریکا در بوستون آمریکا مطرح شده است.
منبع : / نویسنده : مت مک‌گرت خبرنگار محیط زیست بی‌بی‌سی
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.