ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

تیبا به خودروی برقی تبدیل می شود!

تیبا به خودروی برقی تبدیل می شود!شرکت سایپا اعلام کرده است که قصد دارد اولین محصولات الکتریکی خود را بر پایه خودروی تیبا معرفی کند. در صورتی که این وعده عملی شود، اولین بار است که شرکتی در ایران بصورت گسترده خودروهای برقی را روانه بازار خواهد کرد.

مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا در مراسم رونمایی از موتور جدید سه سیلندر این شرکت گفته است: «خودروی تیبا الکتریکی تولید و در حال سپری کردن آزمایش‌های اولیه است. امیدواریم در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن این خودرو را به بازار عرضه کنیم. پس از تیبا، دو خودروی اس‌پی-۰ و اس‌پی-۱۰۰ نیز به بازار عرضه خواهد شد».

البته این شرکت مشخص نکرده این خودرو چه مشخصات فنی دارد و در آن از چه نوع باتری یا چه نوع موتوری استفاده شده است. هم اکنون، تسلا، پیشتاز عرضه خودروهای برقی در جهان است.

ارزان‌ترین مدل تسلا که قرار است در ماه سپتامبر تولید انبوه آن آغاز شود تسلا سه است که ۳۵ هزار دلار قیمت دارد.

این خودرو الکتریکی می‌تواند با هر بارشارژ شدن مسافت ۳۴۶ کیلومتر راطی کند. دارنده تسلا سه به راحتی می‌تواند شب در پارکینگ خانه آن را به برق وصل کند و صبح با باتری پر به سر کار برود.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای خودروهای برقی پیمایش کم یا قیمت بالای قطعات خودروهای الکتریکی و نبود زیر ساخت‌های مناسب برای شارژ این خودرو‌ها در ایران است.

حتی اگر شرکت سایپا بتواند تیبا الکتریکی را با قیمتی مناسب عرضه کند که البته با گران بودن تکنولوژی چنین خودروهایی در جهان کمی بعید به نظر می‌رسد زیر ساخت‌های چنین خودروهایی هنوز در ایران فراهم نشده است.

در گذشته هم شرکت ایران خودرو اعلام کرده بود قصد عرضه سمند هیبریدی را دارد (موتور الکتریکی – بنزینی) حتی چند دستگاه از این خودرو‌ها هم به نمایش در آمده بودند اما در ‌‌نهایت مشخص شد در این خودرو‌ها از سامانه هیبریدی هوندا استفاده شده و امکان تولید انبوه آن وجود ندارد.

گذشته از تولید خودرو الکتریکی شرکت سایپا همیشه دارای یک ضعف بزرگ بوده است. این شرکت سال‌ها بر روی پلت فرم پراید محصولات جدید خود را توسعه می‌دهد حتی تیبا هم که قرار است نسخه الکتریکی آن ساخته شود در اصل خودرویی است که روی پلت فرم توسعه یافته پراید ساخته شده است. موتور کنونی تیبا، موتور پراید است که توسط شرکت اف‌ای وی آلمان تا حدودی تقویت شده است. البته این شرکت گویا سعی دارد این مشکل را تا حدودی بر طرف کند و معرفی نسل جدید موتور‌های سه سیلندر این شرکت هم در همین راستا است.

برقی شدن خودرو‌ها در جهان راهی بلند مدت است و در کوتاه مدت کوچک شدن موتور‌ها و افزایش راندمان موتور‌ها درون سوز مطرح است.

استاد طراحی موتورهای کوچک هم در جهان شرکت فورد آمریکاست. این شرکت با موتور ۹۹۹ سی سی با تکنولوژی اکو بوست که در مدل فیستا استفاده می‌شود ثابت کرده که فعلا بهترین مهندسی را در زمینه موتورهای کم مصرف در جهان دارد. این موتور با وجود حجم کم، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت آن هم نزدیک به ۴. ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

به گزارش ایرنا شرکت سایپا هم اعلام کرده موتور جدیدی را با کمک شرکت ‌ای وی‌ال اتریش توسعه داده است.

این شرکت اعلام کرده قرارداد انتقال فناوری این پروژه با ‌ای وی‌ال اتریش دو سال پیش در وین امضا شد. حاصل این همکاری طراحی موتوری سه سیلندر با حجم یک هزار سی سی با مصرف سوخت حدود ۴. ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سایپا گفته است ۷۵۰ میلیارد ریال و ۶. ۵ میلیون یورو برای این پروژه سرمایه‌گذاری شده و پیش بینی می‌شود بتواند استاندارد یورو شش را کسب کند.

برای این موتور از گیربکس اتوماتیک سی وی تی شرکت پانچ بلژیک استفاده می‌شود.

شرکت‌ پانچ بلژیک ساخت گیربکس‌های اتوماتیک برای محصولات آینده ایران خودرو و سایپا را با مشارکت شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا نمایندگی شرکت پانچ در ایران در شهر زنجان حاصل سرمایه گذاری ۸۰ درصدی بلژیکی و ۲۰ درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

سایپا امید دارد با این همکاری‌ها بتدریج پلت فرم جدیدی را به غیر از پلت فرم پراید توسعه دهد تا در آینده محصولات خود مانند تیبا و کوئیک را روی این پلت فرم بسازد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.