ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

سایپا کوئیک چه خصوصیات جدیدی دارد؟

سایپا کوئیک چه خصوصیات جدیدی دارد؟شرکت سایپا قصد دارد خودروی کوئیک را که بر پایه پلت‌فرم پراید و تیبا توسعه پیدا کرده با قیمتی در حدود ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان وارد بازار کند اما این خودرو چه خصوصیات جدیدی دارد؟

شرکت سایپا می‌گوید خودروی کوئیک یک خودروی کاملا جدید است. اما در واقع این خودرو را می‌توان طراحی یک بدنه جدید روی پلت‌فرم توسعه یافته پراید دانست. این پلت‌فرم یک بار توسط سایپا با برخی قطعات کیا ریو توسعه پیدا کرده بود تا برای خودرو تیبا از آن استفاده شود.

پلت‌فرم پراید در دهه هشتاد میلادی توسط شرکت فورد و مزدا طراحی شده است و هم اکنون از عمر آن دهه‌ها گذشته است. شرکت سایپا تحت فشار افکار عمومی ‌در ایران قصد دارد تا خودروی جدیدی را به جای پراید به بازار عرضه کند. این شرکت اعلام کرده مدل‌های جدید تیبا و کوئیک جایگزین‌های مناسبی برای پراید هستند.

اما مشکل آنجاست که قیمت این دو محصول بسیار بالاتر از پراید است.

به گزارش ایسنا، رضا تقی زاده معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا گفته است «خودروی کوئیک در مدل‌های مختلف آن با قیمت بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان در پاییز امسال عرضه خواهد شد. کوئیک خودرویی ۱۰۰ درصد ایرانی است و نام آن ایرانی بوده و مربوط به منطقه‌ای از کردستان است».
آلبوم عکس
SAIPA QUICK :
تصاویر سایپا کوییک #6
تصاویر سایپا کوییک #4
تصاویر سایپا کوییک #3
تصاویر سایپا کوییک #2
تصاویر سایپا کوییک #1
مشخصات فنی سایپا کوییک
ادامه
پیش از رونمایی از خودرو کوئیک و در مراحل طراحی، این خودرو سایپا ۲۱۲ نامگذاری شده بود. برای نامگذاری این خودرو از روستای کوئیک در استان کردستان و تپه‌ کوییک واقع در روستای کوئیک در شهرستان جوانرود که جز آثار ملی ایران است استفاده شده است.

این خودرو پس از تیبا، تیبا ۲ و ساینا، چهارمین محصولی است که بر روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ سایپا توسعه پیدا کرده است.

شرکت سایپا با استفاده از پلت‌فرم پراید و بخشی از اجزای پلت‌فرم کیا ریو پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ را توسعه داده است.

به عنوان نمونه موتور پراید با افزایش ۲۰۰ سی سی حجم با کمک شرکت اف ای وی آلمان بهینه سازی شده و با اسم موتور جدید روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ قرار گرفته است. این در حالی است که تکنولوژی موتور پراید به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد.

موتور جدید ۱۵۰۰ سی سی این پلت‌فرم حدود ۸۷ اسب بخار قدرت دارد و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند این میزان قدرت هم اکنون در جهان برای یک موتور ۱۵۰۰ سی سی بسیار پایین محسوب می‌شود و معمولا موتورهایی با این حجم با راندمان بیشتر حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و مصرفی در حدود شش لیتر دارند در حالی که مصرف این موتور حدود ۷.۵ لیتر است.

سایپا کوئیک یک خودرو شبه مینی کراس اوور است. کراس اوور خودروهای شبه شاسی بلندی هستند که بر روی پلت‌فرم خودرو‌های سواری توسعه پیدا می‌کنند.

سایپا کوئیک یک خودرو اتوماتیک است و از گیربکس اتوماتیک سی وی تی شرکت پانچ بلژیک استفاده می‌کند.

شركت‌ پانچ بلژیک ساخت گیربكس‌های اتوماتیک برای محصولات آینده‌ی ایران خودرو و سایپا را با مشارکت شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا نمایندگی شرکت پانچ در ایران در شهر زنجان حاصل سرمایه گذاری ۸۰ درصدی بلژیکی و ۲۰ درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

در خودروی کوئیک از ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری استفاده شده تا امنیت خودرو افزایش یابد. از طرفی برای سرنشینان جلو کیسه هوا در نظر گرفته شده است. شاید این عوامل کمی ‌سبب افزایش ایمنی خودرو شود اما پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ که بر اساس خودروهای پراید و ریو توسعه یافته است عملا چندان مدرن و ایمن نیست. تست‌های تصادف خودرو تیبا که از پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ استفاده می‌کند نشان می‌دهد که این خودرو دچار آسیب‌ها جدی می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند تنها دو ستاره ایمنی کسب کند که از نظر ایمنی درجه ضعیفی محسوب می‌شود.

البته رضا تقی زاده معاون فروش و بازاریابی سایپا در این باره گفته است « سهم پراید از سبد محصولات ما در سال ۹۳ به میزان ۶۸ درصد بود که در حال حاضر این رقم به ۳۵ درصد کاهش یافته است. طبیعی است که خودرویی را که دارای چند ستاره‌ی ایمنی باشد، نمی‌توان جایگزین پراید کرد؛ چرا که قیمت آن بالای ۶۰ میلیون تومان خواهدبود. در هیچ کجای دنیا خودروی پنج ستاره با قیمت پنج هزار دلار عرضه نمی‌شود».
منبع : / نویسنده : جواد عسگری
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.