ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

سود چشمگیر تولید پراید برای شرکت سایپا!

سود چشمگیر تولید پراید برای شرکت سایپا!محسن جهرودی، مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا سودآوری هر خودروی پراید در بازارهای صادراتی را سه میلیون تومان اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای جهرودی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت (اول مه) به خبرنگاران گفت: "ما بیش از سه میلیون تومان ‌روی هر دستگاه پراید در بازارهای صادراتی سودآوری داریم؛ بنابراین هرگز این محصولات پرسود را از رده خارج نخواهیم کرد اما عرضه آن در داخل متوقف خواهد شد."

مدیر عامل سایپا همچنین گفته است: "به‌رغم آنچه در افکار عمومی در خصوص عرضه پراید با قیمت‌هایی بسیار نازل‌تر از قیمت داخلی گفته می‌شود، ما هر دستگاه پراید را به‌قیمت چهار هزار و ۲۵۰ دلار در بازارهای صادراتی به‌فروش می‌رسانیم که معادل ۱۸ میلیون تومان می‌شود."

در این محاسبه قیمت دلار حدود ۴۲۳۵ تومان در نظر گرفته شده که با دلار تک نرخی که توسط بانک مرکزی اعلام شده هم‌خوانی دارد.سود چشمگیر تولید پراید برای شرکت سایپا!
محصولات شرکت خودروسازی سایپا به کشورهایی نظیر سوریه و عراق صادر می‌شود. پراید به همراه پژو ۴۰۵ از جمله خودروهای نسبتا ارزان قیمت در ایران هستند که در مقایسه با سایر خودروها در این کشور عده بیشتری توان خرید آنها را دارند، اما تعداد زیادی از مالکان این خودروها از استاندارد پایین و به خصوص از ایمنی آن گله‌مند هستند.

این خودرو بیش از دو دهه است که در ایران تولید می‌شود. بنابر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) وابسته به نیروی انتظامی، حدود ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران به دو خودروی پراید و پژو مربوط می‌شود.

سال‌ها است که بحث بر سر توقف خط تولید پراید ادامه دارد. شرکت سایپا سال پیش از جدیدترین محصول خود به نام "کوییک" به عنوان جایگزین پراید رونمایی کرد ولی پراید به دلیل قیمت پایین‌تر برای تعداد زیادی از شهروندان ایرانی همچنان مقرون به صرفه‌تر است.

مدیر عامل سایپا درباره زمان قطعی برای توقف عرضه پراید در بازارهای داخلی هم گفت: "امیدواریم با تولید یک خودروی جایگزین تا سه ماه اول سال آینده، عرضه پراید به بازارهای داخل متوقف شود."
سود چشمگیر تولید پراید برای شرکت سایپا!
افزایش قیمت محصولات سایپا

این اظهارات در حالی است گروه خودروسازی سایپا اخیرا قیمت محصولات خود را در بازار داخلی افزایش داده است. براساس بخشنامه‌ای که سایپا دو روز پیش (یکشنبه ۹ اردیبهشت) به نمایندگی‌های خود ابلاغ کرد قیمت محصولات این شرکت از حدود ۴ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

پیشتر گفته شده بود قیمت‌های اخیر محصولات این خودروساز به تایید وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت نرسیده است. محسن جهرودی، مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا اما گفته: "این افزایش قیمت با تأیید مراجع ذی‌صلاح انجام شده و قطعی است."

او دیروز به این افزایش قیمت اشاره کرد و گفت: "قیمت خودرو متاثر از نرخ مواد اولیه و نرخ ارز است که در هر دوی آن‌ها با افزایش هزینه‌ها روبرو بوده‌ایم." افزایش نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان از مواردی بوده که مدیر عامل سایپا در توجیه اقدام اخیر به آن اشاره کرده است.

آقای جهرودی همچنین گفته است: "همچنین قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز افزایش یافته است و به عنوان مثال فولاد در چند ماه اخیر حدود ۳۵ درصد و قطعات پلیمری حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است."

در ایران قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. نرخ خودروهای بالای این قیمت هم توسط خودروساز و با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان مشخص می‌شود.

تولید پراید در حالی در ایران ادامه یافته که در سال‌های اخیر توقف خط تولید آن خبرساز بوده است.

حدود هشت سال پیش وزارت صنایع آئین‌نامه‌ای را به خودروسازان داخلی ابلاغ کرد که به طور ضمنی به "توقف تولید" این دو خودرو هم اشاره داشت.

آیین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک" در خرداد ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن رسید.

در بخشی از این آیین‌نامه گفته شده بود که "از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود."
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.