ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

وزیر کار ایران برکنار شد / علی ربیعی به چه دلیل استیضاح شد؟

وزیر کار ایران برکنار شد / علی ربیعی به چه دلیل استیضاح شد؟نمایندگان مجلس ایران به طرح استیضاح علی ربیعی، ز و رفاه اجتماعی رای مثبت داده‌اند.

روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد (۸ اوت) طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درجلسه علنی مجلس مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت و در پایان مذاکرات، نمایندگان با ۱۲۹ رای مثبت ۱۱۱ رای منفی از مجموع ۲۴۳ رای ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سمت مخالفت کردند.

جلسه رسیدگی به طرح استیضاح با تاخیر آغاز شد. در آغاز جلسه علنی، جمعی از نمایندگان با اظهار این نظر که طرح استیضاح در جلسه کمیسیون مربوطه بررسی نشده، نسبت به عدم رعایت تشریفات قانونی استیضاح اعتراض کردند و موضوع منتفی شدن استیضاح مطرح شد.
به گفته یکی از معترضان، طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، موضوع استیضاح وزیران باید به صورت صریح و مورد به مورد کتبا به هیئت رئیس تسلیم شود و هیئت رئیسه نیز بلافاصله آن را به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع دهد. درمرحله بعد، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته از استیضاح‌کنندگان و وزیر مربوطه برای رسیدگی به طرح، دعوت به عمل آورد اما این مرحله اجرا نشده است.

در واکنش به این اعتراضات، رئیس مجلس گفت که روال قانونی استیضاح رعایت شده و منتفی شدن طرح تنها با پس گرفتن همه امضاهای جمع آوری شده برای آن امکانپذیرخواهد بود و برای تصمیم‌گیری نمایندگان سی دقیقه تنفس اعلام کرد. پس از آغاز دوباره جلسه علیرضا محجوب، از نمایندگان تهران گفت که هنگام آغاز جلسه، وزیر هنوز به صحن مجلس نیامده و جلسه نباید بدون حضور وزیر آغاز شود. رئیس مجلس این اعتراض را وارد ندانست. در این جلسه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم حضور داشت.

این سومین بار در کمتر از یک سال است که آقای ربیعی استیضاح شده است. به گفته یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس، استیضاح کنندگان انتقادات خود را در ده محور در این جلسه مطرح کردند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح وزیران، نمایندگان دو ساعت فرصت دارند تا به ابراز نظرات خود بپردازند تا وزیر به نظرات آنان پاسخ بدهد.

در جلسه روز چهارشنبه، موافقان رای عدم اعتماد به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقادات خود را نسبت به عملکرد او تشریح کردند. یکی از نمایندگان علی ربیعی را متهم کرد که به مشکلات کارگران توجهی ندارد و افزود "آقای ربیعی، اشک شما برای کارگران شوی تبلیغاتی است." برخی دیگر از نمایندگان استیضاح کننده وزیر کار را متهم کرد که به جای انجام وظایف وزارتخانه "به لابیگری" می پردازد و برای جلوگیری از استیضاح، در صدد "معامله" با نمایندگان برآمده است. ظلم به جامعه کارگری و عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی از جمله انتقادات دیگر نمایندگان از وزیر کار بود.

عدم برخورد با اقدامات غیرقانونی بهزیستی" هم از محورهای سومین طرح استیضاح علی ربیعی بود. قبل از رای‌گیری در جلسه روز چهارشنبه، حسین نقوی حسینی، گفته بود که نمایندگان فراکسیون ولایی به استیضاح آقای ربیعی رای مثبت خواهد داد.

علی ربیعی در سخنان خود یادآور شد که برای سومین بار طی کمتر از یک سال در جلسه استیضاح مجلس حضور می‌یابد و با تاکید بر وظیفه وزیران در پاسخگویی به سئوالات نمایندگان، گفت که کناره‌گیری او باعث بهبود شرایط نخواهد شد. وی گفت: " اگر بنده از دولت بروم، آیا نابسامانی‌های اخیر در حوزه دلار و مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؟ ما بحث ترامپ ناجوانمردانه را در کشور داریم، اما نباید حیثیت مجلس را به استیضاح بنده گره زد و گفت اگر این استیضاح صورت نگیرد، حیثیت مجلس از بین می‌رود."

وزیر کار با قبول اینکه شرایط کارگران مساعد نیست، گفت: "من نمی‌گویم اوضاع کارگران خوب است، اما در همه مواقع با آنها همراه بوده‌ام. از نمایندگان می‌خواهم در بررسی این موارد انصاف را رعایت کنند. به تمامی مواردی که مطرح شده، چند ماه پیش نیز پاسخ داده‌ام. آیا در طی ۴ ماه گذشته اتفاقی رخ داده که من از آن در جهت بهتر کردن شرایط استفاده نکرده باشم؟" وی افزود: " وزارتخانه اینجانب آسیب‌زا نیست و من آسیب‌زایی نکردم."

آقای ربیعی پذیرفت که برخی از خواسته‌های نمایندگان بجاست اما گفت که برای این منظور بودجه لازم را در اختیار ندارد. وی این انتقاد را که وزارت کار، به عنوان عامل اصلی پیاده کردن اقتصاد مقاومتی، به خوبی عمل نکرده است گفت: "نمایندگان باید به وجدان خود رجوع کنند، آیا عمده اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه برمی گردد، قرارگاه اقتصاد مقاومتی در حضور آقای پزشکیان، آقای جهانگیری، معاون اول قوه قضائیه، نیروهای مسلح و ۱۵ وزارتخانه، آیا اقتصاد مقاومتی در عملکرد این وزارتخانه خلاصه می‌شود."

وزیر تعاون و کار انتقاد نمایندگان از کم‌کاری وزارتخانه تحت نظر خود در زمینه اشتغال‌زدایی را قبول نکرد و گفت که " اگر امروز آب باریکه‌ای هم در اشتغال وجود دارد ناشی از سیاست‌ها، تلاش‌ها، برنامه‌ها و عملکرد ما بوده است."

در مورد لزوم مبارزه با فساد نیز، علی ربیعی خواستار برخورد جامع با این پدیده شد و افزود: "من از مجلس می خواهم نگذارید مبارزه با فساد سیاسی شود، چرا که مبارزه با فساد امری اخلاقی است."

در پایان سخنان نمایندگان و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مورد طرح استیضاح رای‌گیری شد و این طرح به تصویب رسید.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.