ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه ها

همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه هامشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند. یکی از شغل های مناسب برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی راه اندازی گلخانه است. با جستجویی در اینترنت می توان به مطلب جالبی دست یافت، مثلا یکی از فضای 100 متری پشت بام خانه اش با کشت گل و گیاه و صیفی جات و صرف فقط چند ساعت در روز، سالانه 18 میلیون درآمد دارد.

ویا فردی مثل حسن پورعلی فارغ التحصیل رشته کشاورزی گرایش علف‌های هرز در مقطع ارشد از دانشگاه تهران است که با هزینه اندک برای خود کسب و کار راه اندازی کرده است. وقتی از او در خصوص نحوه فعالیتش می‌پرسیم، می‌گوید: بعد از فارغ التحصیلی در سال ۹۲ به همراه دو نفر از دوستان خود، گلخانه‌ای را در قالب یک شرکت تعاونی با سرمایه اندک اجاره کردیم و مشغول فعالیت شدیم. زمانی که به دانشگاه تهران راه یافتم تصورم این بود، ‌چون دانشگاه خوبی است بیکار نمی‌مانم اما پس از آن متوجه شدم که چنین نیست.

وی مثل بقیه جوانان نه تنها تفکر پشت میز نشینی ندارد بلکه معتقد است که رشته کشاورزی باید در بین کشاورزان باشد نه پشت میز ادارات. در همین باره می‌گوید: در طول تحصیل توانمندی‌های لازم برای ایجاد شغل را کسب کردم. بعد از تحصیل این دانش و مهارت را به خدمت گرفتم تا علاوه بر اینکه برای خود شغل ایجاد کردم، بتوانم برای دیگران هم شغل ایجاد کنم. من به همراه دوستانم به این نتیجه رسیدیم که در زمینه کشت گیاهان دارویی و زینتی، کار خود را شروع کنیم.

پورعلی از سال ۹۳ کار خود را آغاز کرده و در این زمینه توضیح می‌دهد: کار را از سال ۹۳ شروع کردیم. اما با توجه به اینکه شرایط مالی خوبی نداشتیم، تصمیم گرفتیم در استان خودمان با اجاره یک گلخانه کوچک کار را آغاز کنیم و گیاهانی پرورش دهیم که به لحاظ اقتصادی هم بازار فروش خوب و هم درآمد زایی مناسبی داشته باشد. شاید همین علت بود که به سراغ گیاهان داروئی و زینتی جهت کشت رفتیم.

این مهندس کشاورزی با بیان اینکه سرمایه اولیه ما حدود ۴۰ میلیون بود، گفت: هر کدام از ما به تناسب توان مالی مبلغی را برای شراکت گذاشته بودیم. با این مبلغ زمینی به مساحت یک هکتار در استان اردبیل اجاره کردیم که در یک قسمت از این زمین گلخانه پلاستیکی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع احداث شده بود. حدوداً نیمی از سرمایه اولیه ما صرف اجاره این زمین شد.

وی درباره بازگشت سرمایه و سود خود می‌گوید: در طول یک سال توانستیم سرمایه اولیه‌ای که برای شروع کار هزینه کردیم را به دست آوریم. در ۶ ماهه اول سال دوم فعالیت با تلاش و پشتکار مجموع توانستیم درآمدی بیش از مبلغی که سرمایه گذاری کرده بودیم را بدست آوریم وامیدواریم تا پایان سال این مقدار را به دو برابر برسانیم.همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه ها
انواع گلخانه‌

گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها مناسب کاشت یک نوع محصول است و قیمت هر کدام هم متفاوت است.

۱-گلخانه هاي توليدي سبزي و صيفي شامل محصولاتي نظير خيار, گوجه فرنگي, توت فرنگي, فلفل, بادمجان, طالبي, سبزيجات برگي(ريحان- شاهي و........) مي باشد.
۲-گلخانه هاي توليد گل و گياهان زينتي براي توليد انواع گلهاي شاخه بريده(رُز- ژربرا – گلايول – داودي) وگلهاي آپارتماني مي باشد.
۳-سالنهاي گلخانه اي توليد قارچ دكمه اي و قارچ صدفي
از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته چوبي يا سنتي و مدرن يا فلزي تقسيم مي شوند.
۴-گلخانه هاي چوبي
اسكلت اصلي اين گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستيك مـي باشد. ارتفاع در ايـن سازه هـا ۲ تا ۳ متر و سيستم گرمايي و تهويه مناسبي ندارد و بدليل ارتفاع پايين مناسب كشت محصولاتي نظير خيار و گوجه فرنگي نمي باشد. مزيت اين گلخانه ها قيمت ارزان احداث هر واحد آن مي باشد ولي بدليل نامناسب بودن محيط داخلي براي رشد گياه معمولاً ميزان توليد در واحد سطح در مقايسه با گلخانه هاي مدرن بسيار كمتر است. بدلايل ذكر شده اين نوع گلخانه ها توسعه نيافته است و گلخانه هاي چوبي كه قبلاً احداث شده به تدريج به گلخانه هاي مدرن تبديل مي شوند.
۵-گلخانه هاي فلزي يا مدرن
اسكلت اين گلخانه ها از فلز است كه معمولاً با پلاستيك هاي ضد اشعه ماوراء بنفش (uv) پوشش و داراي سيستم گرمايشي و تهويه مناسب مي باشد. ارتفاع اين نوع گلخانه ها بيش از ۵/۴ متر است و بدليل شرايط مناسب رشد گياه در اينگونه سازه, عملكرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبي افزايش دارد.
اتصال قطعات در گلخانه هاي فلزي بوسيله پيچ ومهره(پرتابل)و يا استفاده از جوش مي باشد. هزينه واحد گلخانه هاي پرتابل نسبت به سيستم جوشي ۲۰-۱۵% بيشتر است ولي نصب آن آسانتر و تغييرات در سازه راحت تر است.
همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه ها
چه مهارتی باید کسب کنیم؟

برای تاسیس یک گلخانه لازم است که فرد حتما با مقدمات کشاورزی و اوضاع بازار آشنایی داشته باشد. پس اگر شما هم می‌خواهید وارد این کار شوید یا باید در این رشته تحصیل کرده باشید یا حداقل دو سال تجربه کار کشاورزی داشته باشید. با این حال وجود یک مهندس کشاورزی در کنار شما ضروری است. کشاورزی گلخانه‌ای برعکس کشاورزی روی زمین فصل خاصی ندارد و خود گلخانه‌دار تشخیص می‌دهد که چه محصولی بکارد. اما معمولا کشت گلخانه ای برای محصولاتی است که نمونه آن در بازار یافت نمی‌شود.
همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه ها
چقدر پول لازم داریم؟

اگر می‌خواهید وارد کار زراعت گلخانه‌ای شوید، اول از همه به یک زمین کشاورزی نیاز دارید. بعد از آن نوبت به گلخانه می‌رسد که بسته به اینکه چقدر سرمایه اولیه داشته باشید، نوع و میزان هزینه آن تغییر می‌کند. گلخانه‌ها انواع مختلفی دارند که ارزان‌ترین آن گلخانه چوبی است؛ گرچه عمر این گلخانه نسبت به بقیه کمتر است و هر سه‌چهار سال یک بار باید تعویض شود. اگر بخواهید برای پنج هزار متر یا به اصطلاح پنج جریب زمین، گلخانه چوبی تهیه کنید، تقریبا 50 میلیون باید فقط برای آن هزینه کنید. هزینه بذر هم به مرغوب بودن یا نبودن آن بستگی دارد و از یکی‌دو میلیون تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است. علاوه بر این هزینه اجاره کردن زمین و کود و آب هم وجود دارد که بسته به شهر محل زندگی و نوع کود مصرفی متفاوت است. برای سم هم لازم نیست هزینه کنید و می‌توانید از جهاد کشاورزی شهر خود رایگان دریافت کنید. علاوه بر این فضای داخل گلخانه نیاز به گرم شدن دارد. اگر زمین زراعی در یک فضای سردسیری باشد، خاک هم باید گرم نکه داشته شود و باید از یر خاک لوله داغ رد شود و ریشه گیاه یخ نزند. هزینه گاز یا گازوئیل هم تقریبا ماهی یک میلیون تومان است. در این کار حتما به یک مهندس کشاورزی نیاز دارید. کشاورزی گلخانه ای نیاز به کارگر ثابت ندارد و فقط موقع و برداشت محصول به کارگر احتیاج دارد. تقریبا برای هر دوهزار متر به یک کارگر برای برداشت محصول احتیاج است. کارگر بیشتر سرعت عمل چیدن محصول را بیشتر می‌کند و در نتیجه وقت کمتری از شما می‌گیرد.
همه چیز درباره راه اندازی گلخانه از درآمد ماهیانه تا انواع گلخانه ها
چقدر سود دارد؟

معمولا گلخانه‌ها سال اول سوددهی ندارد و اگر گلخانه‌دار حرفه‌ای باشد، در سال اول فقط می‌تواند دخل و خرجش را با هم برابر کند و از سال دوم سوددهی آغاز می‌شود. سود حاصل از این کار کاملا بستگی به بازار دارد. سود کار گلخانه و به طور کلی کشاورزی ماهانه نیست و موقع برداشت محصولات مشخص می‌شود. اگر کشاورز کاربلد و حرفه‌ای باشد تا سالی 110 میلیون تومان هم می‌تواند به جیب بزنید.
منبع : mehrnews.com - tasnimnews.com
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.