ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

آغاز فروش سهام آرامکو، غول نفتی جهان!

آغاز فروش سهام آرامکو، غول نفتی جهان!سهام شرکت ملی نفت عربستان به فروش می رود. روز جمعه، ۱۵ دی (۵ ژانویه) هیئت دولت عربستان سعودی اعلام کردند که از روز ۱ ژانویه سال جاری، شرکت ملی نفت عربستان - آرامکو - به یک شرکت سهامی با سهام قابل فروش تبدیل شده و قرار است ۵ درصد از سهام آن در اواخر سال جاری در بازار عرضه شود.

قرار است عواید ناشی از فروش این سهام برای تامین هزینه برنامه اقتصادی و اجتماعی موسوم به "چشم انداز ۲۰۳۰" به کار رود که به ابتکار محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و با هدف تبدیل این کشور به یک اقتصاد پیشرفته منطقه به اجرا گذاشته خواهد شد.

از جمله جنبه‌های اصلی این برنامه، کاهش وابستگی اقتصادی عربستان به نفت و ایجاد موقعیت محوری برای اقتصاد این کشور در منطقه تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.
زندگینامه (بیوگرافی) محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود
سخنگوی دولت سعودی گفته است که تبدیل موقعیت حقوقی آرامکو به یک شرکت سهامی برای فروش سهام آن ضرورت داشته و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در بخشی از سهام این شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

انتظار مقامات سعودی این است که بتوانند از محل فروش ۵ درصد سهام دست کم ۱۰۰ میلیارد دلار به دست آورند تا بخشی از هزینه اجرای برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ را که حدود ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده تامین کنند.آغاز فروش سهام آرامکو، غول نفتی جهان!
سهام رسمی شرکت آرامکو ۱۶ میلیارد دلار است که کاملا پرداخت شده و طبق مصوبه دولت، به ۲۰۰ میلیارد سهام عادی تقسیم شده است.

هیئت مدیره شرکت جدید یازده عضو دارد و به آن اختیارات لازم برای عرضه سهام در بازارهای سهام داخلی و بین‌المللی داده شده است. اعضای هیئت مدیره را دولت عربستان به عنوان سهامدار اصلی تعیین می‌کند هر چند دارندگان بیش را یکدهم درصد سهام می توانند افرادی را به عنوان نامزد تصدی این سمت‌ها معرفی کنند.

دولت حق نصب و عزل رئیس هیئت مدیره را دارند و در حال حاضر، وزیر نفت عربستان این سمت را در دارد. وی گفته است که دولت همچنان مسئولیت اتخاذ تصمیم‌های نهایی را در مورد میزان تولید نفت در هر زمان مشخص در دست دارد.

عربستان عضو اوپک و تابع سهمیه‌بندی این سازمان است.

انتظار می‌رود سهام آرامکو علاوه بر بازار سهام داخلی، در بازارهای نیویورک، لندن، توکیو و هنگ کنگ هم عرضه شود.

سهام آرامکو در حالی عرضه می‌شود که بازار نفت همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد. بهای این سهام پس از عرضه به بازار طبیعتا تابع نوسان در بهای نفت در سطح جهانی و سهم عربستان در تامین آن خواهد بود.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.