ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

مهلت 60 روزه ایران به توتال برای تصمیم نهایی

مهلت 60 روزه ایران به توتال برای تصمیم نهاییوزیر نفت ایران ۶۰ روز به شرکت نفتی بزرگ توتال وقت داده است از تحریم های آمریکا علیه ایران معافیت بگیرد یا در غیر این صورت سهم خود را در پروژه چند میلیارد دلاری پارس جنوبی از دست خواهد داد.

به گزارش شانا، خبرگزاری وزارت نفت ایران، بیژن زنگنه گفت: " توتال ۶۰ روز فرصت دارد با دولت آمریکا مذاکره کند. دولت فرانسه نیز در این ۶۰ روز می‌تواند با دولت آمریکا برای ماندن توتال در ایران مذاکراتی انجام دهد."

او افزود: "در غیر این صورت، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین توتال در این پروژه می‌شود."

توتال ژوییه گذشته با امضای توافقی سهامدار اصلی پروژه ۴.۸ میلیارد دلاری توسعه فاز یازدهم گازی پارس جنوبی شد. دیگر شریک این پروژه شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران هستند.

سرمایه گذاری اولیه توتال در این پروژه یک میلیارد دلار بود که ایران آن را از نشانه های موفقیت برجام معرفی می کرد.

آقای زنگنه گفت در صورت ناکامی توتال شرکت ملی نفت چین جای آن را خواهد گرفت.

گفته می شود که توتال تنها شرکت غربی از زمان امضای توافق اتمی ایران و قدرت ها (برجام) در سال ۲۰۱۵ است که قراردادی را با ایران نهایی می کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز هشتم مه رسما خروج آمریکا را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی اعلام کرد.

توتال به تازگی گفته است که با توجه به تصمیم آقای ترامپ ادامه کار در ایران غیر ممکن است مگر آنکه از واشنگتن معافیت دریافت کند شرایطی که آن را بعید می داند.

خبرگزاری فرانسه می نویسد که حتی پیش از خروج آمریکا از برجام هم، ایران برای جذب سرمایه گذاری نفتی تقلا می کرد و فقط شرکت روسی زاروبژنفت قراردادی ۷۴۲ میلیون دلاری برای افزایش تولید دو میدان نفتی در استان ایلام با این کشور امضا کرده بود.

اتحادیه اروپا برای حفظ برجام که آن را بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های اتمی داند در تلاش است. ایران اصولا تلاش برای دستیابی به این سلاح ها را رد می کند اما می گوید که برهم خوردن برجام "کل نظام عدم اشاعه (تسلیحاتی اتمی) را سست می کند."

به گزارش رسانه های ایرانی آقای زنگنه گفت: "مسئله توافق اروپایی‌ها برای ما از لحاظ بیمه و کشتیرانی، دریافت پول و مشتریانی که نفت ما را بخرند مهم است. البته کمتر از یک سوم نفت ما به اروپا می‌رود ولی به هر حال کار با اروپایی‌ها مهم است، چرا که بقیه از آنها الهام می‌گیرند."

دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، لوک‌اویل، روز سه شنبه گفت به دلیل تحریم های آمریکا تصمیم گرفته در این مقطع پروژه های توسعه در ایران را دنبال نکند.

"تصمیم" شرکت بزرگ هندی

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شرکت ممتاز در زمینه ردگیری فعالیت نفتکش ها گزارش می دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه مه کمی افت کرد که می تواند اولین نشانه تاثیر تهدیدهای آمریکا بعد از خروج از برجام باشد.

این خبرگزاری همزمان به نقل از منابع آگاه نوشت که شرکت "صنایع ریلاینس" هند که صاحب بزرگترین مجموعه پالایشگاه های نفت در جهان است قصد دارد خرید نفت از ایران را متوقف کند.

براساس این گزارش این تصمیم از ماه های اکتبر یا نوامبر (پاییز آینده) اجرا خواهد شد.

آقای ترامپ روز ۸ مه با اعلام خروج از برجام فرمانی را امضا کرد که بنا بر آن تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی برمی‌گردد.

بعضی از این تحریم ها بعد از یک دوره ۹۰ روزه یعنی از روز ۶ اوت و باقی هم بعد از ۱۸۰ روز یعنی ۴ نوامبر بازخواهند گشت.

یک منبع آگاه به رویترز گفت بعضی از شرکت های بیمه از "ریلاینس" خواسته اند پیش از نوامبر برای پرهیز از هرگونه ریسک به معامله با ایران پایان دهد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.