ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

بنیانگذار شرکت مشهور ایکیا (IKEA) درگذشت

بنیانگذار شرکت مشهور ایکیا (IKEA) درگذشتاینگوار کامپراد در ۱۷ سالگی "ایکیا (IKEA)" را تأسیس کرد. با تلاش او سال‌ها بعد این شرکت به نامی مطرح و محبوب در سراسر جهان بدل شد. به گفته نماینده شرکت تولید کننده اسباب و اثاثیه خانه، کامپراد در منزل مسکونی‌اش در سوئد درگذشت.

شرکت ایکیا (ایکه‌آ) با انتشار اطلاعیه‌ای از درگذشت اینگوار کامپراد‌، مؤسس این شرکت در شامگاه شنبه (۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن) خبر داد. کامپراد در ۹۱ سالگی و پس از یک دوره کوتاه بیماری درگذشت. این شرکت در اطلاعیه خود نوشته است کامپراد "در آرامش و در میان عزیزانش" در خانه‌اش در منطقه اسملاند چشم از جهان فروبست.بنیانگذار شرکت مشهور ایکیا (IKEA) درگذشت
اینگوار کامپراد در سال ۱۹۲۶ در اسملاند، استانی در جنوب کشور سوئد متولد شد. او در ۱۷ سالگی شرکت ایکیا را تأسیس کرد که بعدها به شهرتی بین‌المللی رسید. در حال حاضر این شرکت تولیدکننده اسباب و اثاثیه خانه ۴۰۰ شعبه در پنجاه کشور جهان دارد.

نام ایکیا از کنار هم گذاشتن حروف ابتدایی نام (Ingvar)، نام خانوادگی (Kamprad) و اسامی مزرعه‌‌ای که اینگوار کامپراد دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در آن‌ سپری کرد (Elmtaryd) و منطقه‌ای که این مزرعه در آن واقع شده (Agunnaryd) تشکیل شده است.
بنیانگذار شرکت مشهور ایکیا (IKEA) درگذشت
ایکیا در سال‌ها نخست فعالیت‌اش محصولاتی از قبیل قلم و خودکار، کیف پول، قاب عکس، رومیزی، ساعت و جوراب نایلونی به مشتریان عرضه می‌کرد. در سال ۱۹۴۷، یعنی چهار سال پس از راه‌اندازی، این شرکت مبلمان را نیز به فهرست اجناس خود اضافه کرد.

حدود ده سال بعد اولین فروشگاه ایکیا در سوئد گشایش یافت. فروشگاه‌های ایکیا به دلیل ارائه مبلمان‌های ساده، شیک و نسبتا ارزان در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد. سود این شرکت در سال گذشته ۳۴ میلیارد یورو بوده است.

انتقادات

اینگوار کامپراد در سال ۱۹۸۸ از سمت اجرایی کنار رفت و از آن پس به عنوان مشاور در ایکیا حضور داشت. در سال ۲۰۱۳ کامپراد از سمتش در شورای نظارتی ایکیا نیز کناره گرفت و کوچکترین پسرش رییس این شرکت شد.

کامپراد در سال ۲۰۱۴ پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور به سوئد بازگشت. او دارای سه یک فرزندخوانده دختر و سه فرزند پسر است.

اینگوار کامپراد در دوران حیات به دلیل نزدیکی به حزب نازی سوئد در سال‌های نخست فعالیتش با انتقاداتی مواجه بود. سوئد در جریان جنگ جهانی دوم بی‌طرف بود و حزب نازی در این کشور پس از سال ۱۹۴۵ (پایان جنگ جهانی دوم) به کار خود ادامه داد. کامپراد در پاسخ به انتقادات گفته بود که او از سال ۱۹۴۸ به بعد دیگر در جلسات این حزب شرکت نکرد.

این شرکت در سال‌های گذشته با اتهام فرار مالیاتی روبرو بوده است. کنسرسیوم روزنامه‌نگاران تحقیقی چهار سال پیش به نقل از پرونده‌های مالیاتی فاش شده در لوگزامبورگ، از ایکیا به عنوان یکی از شرکت‌های چند‌ملیتی بزرگ نام برد که برای جلوگیری از پرداخت مالیات، درآمد خود را به پناهگاه‌های امن مالیاتی منتقل کرده است.

سال گذشته کمیسیون اروپا از آغاز تحقیقات مربوط به معاملات مالیاتی ایکیا در هلند خبر داد. ایکیا تأکید می‌کند این شرکت کاملا به قوانین مالیاتی ملی و بین‌المللی پایبند است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.