ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

اولین تماس نسل پنجم اینترنت (5G) با موفقیت برقرار شد

اولین تماس نسل پنجم اینترنت (5G) با موفقیت برقرار شدنخستین تماس در بستر نسل پنجم اینترنت با موفقیت انجام شد. تماسی که می‌تواند دنیای جدیدی را در حوزه ارتباطات ترسیم کند. شرکت‌های Verizon، نوکیا و کوالکام با موفقیت اولین تماس 5G یا نسل پنجم را آزمایش کردند. قبل از این اولین تماس ویدیویی 5G توسط شرکت‌های دیگر آزمایش شده بود. به این ترتیب شرکت Verizon با این آزمایش اولین اپراتور موبایل دنیا است که اولین تماس فایو جی را انجام داده است. این تماس بر پایه فرکانس موج میلی‌متری Verizon و شبکه نسل پنجم نوکیا انجام شده است. دستگاهی هم که برای این کار استفاده شده از تکنولوژی 5 G NR استفاده می‌کرد که توسط کوالکام ساخته شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده شرکت کوالکام در حال حاضر تکنولوژی نسل پنجم خودش را روی ۱۸ گوشی جدید قرار داده است که سال آینده راهی بازار می‌شوند. بنابر آنچه منتشر شده است، طبق برنامه‌ریزی‌ها، شبکه نسل پنجم قرار است در ابتدا در پنج کشور راه اندازی شود.

پیشتر گفته شده بود که اولین شبکه‌ نسل پنجم به احتمال زیاد دو سال دیگر و در سال ۲۰۱۹ افتتاح و راه‌اندازی می‌شود.

شرکت‌های زیادی برای استفاده از 5G در محصولات آینده‌ خود برنامه‌ریزی کرده اند که از معروف‌‌ترین آن‌ها می‌توان به کوالکام، تی‌موبایل، سامسونگ، زدتی‌ای، ورایزن، سونی، نوکیا، مدیاتک و هواوی اشاره کرد.

با وجود تلاش‌های انجام شده، درباره اینکه کدام تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند برای اولین بار و پیش از سایرین محصولی با قابلیت بهره‌مندی از نسل پنجم اینترنت راهی بازار مصرف می‌کنند، هنوز چیزی مشخص نیست. با اینکه شرکت‌های بسیاری در این زمینه ادعاهایی دارند و اخباری منتشر می‌کنند اما برای نتیجه گیری نیاز به گذشت زمان هست. برای نمونه شرکت ZTE اولین گوشی با قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم را به دنیا معرفی کرده است. این رونمایی سال ۲۰۱۷ و در کنفرانس جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا انجام شد. این شرکت ادعا کرد که گوشی گیگابیت (Gigabit) محصول این شرکت، اولین گوشی است که می‌تواند به سرعت دانلود یک گیگابیت بر ثانیه، یعنی ده برابر سرعت گوشی‌های امروزی بازار در نسل چهارم اینترنت برسد.

هزینه اجرای فایو جی بسیار بالا خواهد بود زیرا ویژگی‌های آن با نسل فعلی اینترنت بسیار متفاوت است. بر خلاف تکنولوژی‌های وایرلس پیشین که بیشتر هزینه در رابط‌های هوایی بود، فایو جی نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی در مراکز داده و دفاتر مرکزی خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان موفقیت نسل پنجم اینترنت به توانایی پشتیبانی از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به زمان تأخیر کم نیاز دارند و نیز به ارائه ویدئوها بستگی مستقیم دارد.

اما اینترنت نسل پنجم چه ویژگی‌های شاخصی دارد؟

گران بودن راه‌اندازی و پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت هزینه نهایی کاربران در استفاده از این نسل را نیز افزایش می‌دهد و این اولین چیزی است که یک کاربر در تغییر شبکه اینترنت خود با آن مواجه می‌شود. تحلیلگران iGR معتقدند که توسعه و ساخت شبکه‌های فایو جی به ۴۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ارتقاء شبکه‌های LTE تا سال ۲۰۱۹ و ۵۶ میلیارد دلار برای نصب تجهیزات جدید فایو جی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ نیاز دارد. شرکت سیسکو معتقد است که میزان مصرف داده اینترنت موبایل تا سال ۲۰۱۹، ۵۷ درصد افزایش خواهد داشت و میانگین قیمت طرح داده موبایل از ۵۱ دلار به ۱۱۹ دلار خواهد رسید.

اینترنت نسل پنجم نه ‌تنها سرعت ارتباطات را بهبود می‌بخشد، بلکه با پربازده کردن ارتباط دستگاه‌ها، راه را برای آینده‌ای هوشمند و به‌ شدت متصل هموار می‌سازد. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یکی از مواردی است که توسعه آن به توسعه شبکه فایو جی گره خورده است.

فایو جی قرار است سرعت بسیار بالایی داشته باشد. اولین مودم فایو جی ساخت شرکت کوالکام است و تا سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. چنین سرعتی ۲۵۷ برابر بیشتر از پرسرعت‌ ترین شبکه‌ی LTE موجود در آمریکا است. ظرفیت بالا دیگر ویژگی فایو جی است. بطور مثال دیگر زمانیکه در یک مکان عمومی به اینترنت وایرلس متصل می‌شوید شاهد کاهش سرعت و یا قطع شدن اینترنت نخواهید بود. بر اساس استاندارهای اتحاد بین‌المللی مخابرات شبکه‌های فایو جی در هر یک کیلومتر مربع می‌ توانند از حداکثر ۱ میلیون گجت پشتیبانی کنند.

همچنین این نسل از اینترنت به تکنولوژی خودروهای خودران و پیشبرد اهداف شرکت‌های سازنده این نوع خودروها کمک خواهد کرد. چنین اتومبیل‌هایی برای ارتباط با دنیای اطراف نیازمند سرعت بالای اینترنت هستند. تأخیر پایین‌تر و ظرفیت بالاتر، به اتومبیل‌های خودران اجازه می‌دهد که با سرعت بالاتری با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و سرعت بالای انتقال اطلاعات به ایمنی خودرو کمک می‌کند.

در حقیقت تکنولوژی فایو جی فناوری است که به‌زودی زندگی بشر را دچار تحول اساسی می‌کند؛ تحولی که خودروهای خودران و هوش مصنوعی تنها بخشی از آن است.
منبع : / نویسنده : مهدی مطلبی - Tom Guide
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.