ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

کاهش شدید تولید پسته در ایران! بحران کم آبی گریبان پسته را هم گرفت

کاهش شدید تولید پسته در ایران! بحران کم آبی گریبان پسته را هم گرفتمحصول پسته امسال ایران در مقایسه با سال پیش ۳۰ هزار تن کاهش را نشان می دهد. فرهاد آگاه عضو اتحادیه صادرکنندگان پسته می گوید سال گذشته ایران ۲۰۰ هزار تن پسته تولید کرده که ۸۰ در صد آن به خارج و عمدتا به چین صادر شده است.

شین هوا خبرگزاری چین در گزارشی از تهران به نقل از مقام های دست اندرکار تولید و صادرات این فراورده مرغوب ایران، بحران کم آبی و نمکی شدن خاک را دو عامل عمده کاهش تدریجی تولید پسته ایرانی می داند.

فایننشال تریبیون در گزارشی نوشت:
استان کرمان بزرگترین کانون تولید پسته ایران بشدت با مشکل کم آبی دست به گریبان است. این استان که تا چندی پیش ۷۰ درصد پسته مرغوب ایران را تولید می کرد اکنون به دلیل گفته شده، تنها ۳۰ درصد تولید این محصول را دراختیار دارد.

گفته می شود بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیر قانونی در ایران حفر شده و برای استفاده در کشاورزی، نه تنها آبهای سطحی بلکه سفره آبهای زیر زمینی را به سرعت خالی می کنند.

محسن جلال پور از اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران به فایننشال تریبیون گفته است به خاطر بی آبی مزمن، هرساله بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار هکتار از زمین های اختصاص یافته به تولید محصول پسته کاسته می شود .

ایران که پس از آمریکا بزرگ ترین تولید کننده پسته در جهان است، نیمی از بازار این فراورده در جهان را در اختیار دارد و ارزش صادرات پسته ایران در سال گذشته به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.