ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

خروج شرکت‌های سوئیسی از بازار ایران

خروج شرکت‌های سوئیسی از بازار ایرانیک روزنامه سوئیسی نوشت که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و با وجود تلاش اروپا برای امکان همکاری اقتصادی شرکت‌های اروپایی با ایران، شرکت‌های سوئیسی به همکاری با ایران پایان می‌دهند.

در حالی که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) راهکاری برای همکاری اقتصادی با ایران بیابد تا شرکت‌های اروپایی از پیامدهای اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در امان باشند، شرکت‌های سوئیسی در حال پایان دادن به همکاری خود با ایران و خروج از بازار این کشور هستند.

روزنامه «نویه زوریخر تسایتونگ» در این مورد نوشت که شرکت‌های ایرانی می‌خواهند تا پیش از آغاز شدن تحریم‌های آمریکا، تا جایی که می‌توانند خرید کنند.«تورج اعتضادی» مشاور اقتصادی و از بازرگانان سرشناس ایرانی در سوئیس معتقد است: « رابطه بازرگانی غرب با ایران مرده است.» همچنین «فیلیپ رایش» کارشناس تحریم‌ها هم این روزها کار زیادی دارد و در حال حاضر به شرکت‌های سوئیسی زیادی مشاوره می‌دهد. این شرکت‌ها می‌خواهند تا فعالیت‌های اقتصادی با ایران را که پیش از 8 ماه می (18 اردیبهشت)با ایران داشتند را ادامه دهند. هشتم ماه می، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورش از برجام خارج می‌شود.

در این گزارش آمده است که تعداد اندکی از بانک‌ها که با ایران ارتباط بازرگانی دارند، مهلت پرداخت ها را کوتاه کرده‌اند. آنها می‌خواهند مطمئن بشوند که تا پیش از اعمال مجدد تحریم ها هیچگونه معامله‌ای با ایران نخواهند داشت. رایش به دوران پس از اعمال تحریم‌ها هم خوشبین نیست و می‌گوید: «احتمالا بیشتر شرکت‌های سوئیسی تصمیم می‌گیرند تا فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کنند.» این اقدام فقط از بیم پیامدهای تحریم‌های آمریکا صورت نمی‌گیرد بلکه دشوار شدن شرایط در همکاری اقتصادی دلیل دیگر تصمیم شرکت‌های سوئیسی است. در همین راستا بسیاری از شرکت‌ها مدت‌هاست که در برابر پرداخت نقدی با ایران کار می‌کنند.

شرایط برای شرکت‌های سوئیسی که (هم‌اکنون هم) به راحتی کالا به ایران صادر نمی کنند، دشوارتر می‌شود و این موضوع شامل قراردادهایی می‌شود که برای سفارش ماشین و قطعات یدکی است و چنین معاملاتی هم می‌تواند شامل تحریم‌های آمریکا قرار گیرد.

البته اتحادیه اروپا در تلاش برای اقداماتی است که امکان همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران را پس از خروج آمریکا از برجام فراهم کند با این حال اعتضادی به این اقدامات امیدی ندارد و می‌گوید که شرکت‌های اروپایی هرگز به دلیل اینکه با ایران رابطه اقتصادی را ادامه دهند، شرکت‌های آمریکایی را رها نخواهند کرد. وی می‌گوید: «سهم آمریکا از تولید ناخالص داخلی جهانی 25 درصد است و شرکت‌های اروپایی در صورتی که با آمریکا درگیر شوند، خطر بزرگی آنها را تهدید می‌کند.»

رایش هم تلاش مقامات اروپایی را اقدامی دارای پیامی سیاسی می‌بیند و این نتیجه این اقدام را اندک می‌بیند. وی بر این باور است: «هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ اروپایی با بازار و ساختار مالی آمریکا ارتباط قوی دارند و به سختی می‌توان از خطرات ادامه همکاری اقتصادی با ایران جلوگیری کرد.»
منبع : yjc.ir
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.