ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

تجارت مشروبات الکلی در هند / از رانندگی در حالت مستی تا زیان اقتصادی

تجارت مشروبات الکلی در هند / از رانندگی در حالت مستی تا زیان اقتصادیجامعه هند در برخورد با مشروبات الکلی دچار مشکل است: خیلی از مردان در مصرف الکل افراط می‌کنند و اگر دولت آن را محدود کند، با مشکل دیگری روبرو می‌شود: ورشکستگی میکده‌ها و بارها.

در جامعه هند، به ویژه مردان هندی، در مصرف مشروب افراط می‌کنند و خیلی‌ها در همان حالت مستی و بی‌خبری پشت فرمان می‌نشینند و عواقب آن روشن است.

از اول ماه آوریل دادگاه عالی هند قانونی تصویب کرده که فریاد پیاله‌فروشان را به آسمان رسانده است: کافه‌‌ها و رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در شعاع پانصدمتری یا نیم کیلومتری اتوبان‌ها حق فروش مشروبات الکلی را ندارند.

با گذشت یک ماه از تصویب این قانون، پیامدهای منفی آن رو شده است: صدها کارخانه تولید مشروب و هزاران دکه مشروب‌فروشی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

افزون بر این دولت هم زیان می‌بیند، زیرا وزارت دارایی بابت خرید و فروش مشروب، مالیات سنگینی دریافت می‌کند که یکی از درآمدهای اصلی آن است.

مشروب‌فروشان برای دور زدن قانون به ترفندهای زیادی دست زده‌اند، از جمله این که شعبه‌ای دورتر از اتوبان باز کرده‌اند تا در فروختن مشروب مجاز باشند. برخی دیگر مشتریان خود را به طی مسافتی وادار می‌کنند تا قدری از اتوبان دور شوند.

زیان‌های چندجانبه

ایالت پرجمعیت مهاراشترا حدود ۲۵۶۰۰ پیاله‌فروشی دارد. از این تعداد حدود ۱۵۷۰۰ دکه در پانصد متری یک اتوبان هستند، یعنی حدود ۶۰ درصد پیاله‌فروشی‌های این ایالت از مدار فعالیت قانونی بیرون می‌افتند، که یا باید تغییر محل دهند و یا ضرری سنگین را متحمل شوند.

یکی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارد که با قانون جدید منع فروش مشروبات الکلی، اقتصاد هند سالانه حدود ده میلیارد دلار زیان می‌بیند.

او تأکید می‌کند که تنها صنعت مشروب نیست که آسیب می‌بیند، زیرا وقتی کافه یا رستورانی مشروب سرو نکند، طبعا هیچ مشتری به آنها وارد نمی‌شود تا غذا یا نوشابه دیگری سفارش بدهد.

قانون جدید بر هتل‌داری نیز تأثیر گذاشته است، زیرا میان ۱۵ تا ۳۰ درصد عواید هتل‌های هند از فروش مشروب الکلی است. طرفه آن که به طور طبیعی بیشتر هتل‌ها در حومه و حواشی اتوبان‌ها قرار گرفته‌اند.

بسیاری از مشروب‌فروشان امیدوار هستند که دولت خود دست به کار شود و برای مبارزه با زیاده‌روی در صرف مشروبات الکلی راه بهتری پیدا کند. مالیات الکل یکی از بالاترین درآمدهای دولت است و در بعضی از ایالت‌ها به یک چهارم کل عواید سالانه می‌رسد.

هند با جمعیت بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان مشروب الکلی در سطح جهان است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.