ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

شوک بزرگ در بازار خودرو کشور / قیمت خودروها لحظه ای افزایش می یابد

شوک بزرگ در بازار خودرو کشور / قیمت خودروها لحظه ای افزایش می یابدبا نوسانات بازار ارز، بازار خودروی ایران هم دچار شوک و چالش شدید شده است و گزارش‌های مختلف از تهران نشان می‌دهد که بسیاری از نمایشگاه‌دارن و نمایندگی‌های فروش خودرو، فعلا خودرو نمی‌فروشند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران به ایلنا گفته است «از شهریورماه سال گذشته تا امروز بازار آشفته است و درواقع هرچه زمان می‌گذرد وضعیت بدتر می‌شود و میزان خرید و فروش در صنف ما کاهش پیدا می‌کند».

البته برخی ناظران می‌گویند بازار ارز نباید تاثیر زیادی روی خودروهای داخلی داشته باشد ولی خودروسازان ایرانی با اینکه ارز بری بسیاری از خودروهای آنها پایین است از فضای به‌وجود آمده استفاده کرده‌اند و سعی در افزایش قیمت‌هایشان دارند.

آقای مؤتمنی می‌گوید « قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش پیدا کرده است که یکی از دلایل افزایش قیمت، عدم ورود خودرو به بازار از طریق سایپا و ایران خودرو است. در چند روز اخیر عرضه آن‌ها به حداقل رسیده است که به نظر می‌آید بالا رفتن قیمت دلار و عدم ثبات در بازار ارز مهم‌ترین دلیل آن باشد».

در خودروهای داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در ۲۴ ساعت قیمتش از ۳۴ میلیون و ۶۰۰ به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ رسیده است. نمایندگی رنو در ایران تمام خودروهای خود را گران کرده است به طوری که رنو تالیسمان در ۲۴ ساعت ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و قیمتش به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. رنو کولئوس نیز با همین مقدار افزایش، ۳۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود خودروی سانتافه که سال گذشته همین موقع ۱۹۷ میلیون تومان بود الان ۳۵۰ میلیون معامله می‌شود.

قیمت ارز حتی در بازار خودروهای دست دوم هم تاثیر گذاشته است. به طور مثال هیوندای توسان مدل ۲۰۱۰ که سال گذشته ۹۰ میلیون تومان بوده و بایستی قاعدتا امسال قیمت آن کاهش پیدا می‌کرد ۱۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این در حالی است که کمتر کسی اقدام به فروش خودروی خود در این بازار می‌کند و معامله در این بخش به حداقل رسیده است.

البته برخی فعالان بازار منتظر هستند تا تاثیر تک نرخی شدن قیمت ارز را ببینند. اما آیا دلار ۴۲۰۰ تومانی، بازار خودرو را تکان خواهد داد؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو به «اقتصاد آن‌لاین» گفته است «دلار با این نرخ ( ۴۲۰۰ تومان ) باید در بازار جاخوش کند تا شاهد اثرات آن باشیم».

آقای زاوه افزوده است: تعیین دلار تک نرخی در محدوده قیمت ۴۲۰۰ تومان، ۵۰۰ تومان از ارز مبادله‌ای ۳۷۰۰ تومان، بالاتر است که همین میزان، اثر افزایشی خواهد داشت. به طور قطع تصمیماتی از این دست منجر به سکته بازار شده و شوک شدیدی وارد خواهد کرد و خرید و فروش را چه از سوی خریدار و چه فروشنده دچار وقفه می‌کند. البته اگر این سیاست موفق شود شاهد ثبات قیمت‌ها بوده و بازار روند عادی خود را پیدا می‌کند».

محمود مخلص، دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره ارز تک نرخی معتقد است « اگر نرخ ۴۲۰۰ تومانی ثبات یابد شاهد رکود در بازار خودرو تا زمان به ثبات رسیدن قیمت‌ها خواهیم بود و بعد از این روند، شاهد رونق بازار خواهیم بود.»

با وجود این پیش بینی‌ها بازار خودرو ایران هم اکنون در شوک فرورفته است و شماری از خودروسازان داخلی نیز تلاش می‌کنند از بستر به‌وجود آمده برای افزایش قیمت‌هایشان استفاده کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران می‌گوید « در صنف ما هر چقدر قیمت‌ها بالاتر برود معاملات کمتر می‌شود زیرا قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. امروزه قدرت خرید مردم نسبت به شـش ماه پیش به شدت کاهش پیدا کرده و دیگر کسی نمی‌تواند خودروی خود را تبدیل به احسن کند».
منبع : / نویسنده : جواد عسگری - تصویر : Viteze.ro
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.