ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

معرفی کامل منزل شاپوری (باغ شاپوری) شیراز + تصاویر تماشایی

معرفی کامل منزل شاپوری (باغ شاپوری) شیراز + تصاویر تماشاییمنزل شاپوری (باغ شاپوری) مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است، در ادامه با این باغ منحصر بفرد شیراز آشنا شوید :
Shapouri House
برای بازدید از باغ شاپوری باید راهی منطقه مرکزی شیراز و محله قدیمی انوری شوید. در اینجا چشمتان به کاخی ۸۰ ساله می افتد که در احاطه باغ زیبایی ست. نوروز ۹۱ بود که این باغ به روی گردشگران مشتاق باز شد تا از معماری زیبای این عمارت و فضای سبز محوطه آن بازدید کنند.
اینکه این کاخ چه زمانی و برای چه ساخته شد به سال ۱۳۱۰ برمی گردد زمانی که یکی از تاجرهای پولدار شیراز به اسم «عبدالصاحب شاپوری» تصمیم می گیرد تا برای خودش یک کاخ و باغ درست کند تا در آن زندگی کند. او کار ساخت این کاخ را به یکی از معروف ترین معمارهای این شهر یعنی «ابوالقاسم مهندسی» واگذار می کند. ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۱۵ این کاخ با معماری چشم نوازش ساخته و مدت ها محل زندگی خانواده شاپوری شد. خانواده شاپوری تا دهه ۱۳۷۰ در این خانه زندگی و سپس این محل را ترک کردند تا اینکه در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این باغ را خرید و بعد از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۱ آن را به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز به گردشگران معرفی کرد.
Shapouri House
درختان میوه زیادی مثل درختان انار و نارنج در این باغ کاشته شده تا از میوه آن ها استفاده شخصی شود و بخشی از آن میوه ها هم در بازار به فروش برسد و به اقتصاد این خانواده کمک کند. یکی از جنبه های ارزشمند این باغ این است که شیوه زندگی یکی از اهالی ثروتمند شیراز را در چیزی حدود ۸۰ سال قبل به تصویر می کشد.
این مجموعه ۴ هزار مربع مساحت دارد؛ در ۲ هزار متر مربع آن بنای ساختمان کاخ و مسیرهایی که از میان باغ می گذرد قرار دارد و در بقیه قسمت های آن گل و درخت کاشته شده است. در این باغ دیگر خبری از باغ سازی اصیل ایرانی نیست و کاملا مشخص است که اندیشه سبک های اروپایی راه خود را به معماری این باغ باز کرده است. معرفی کامل منزل شاپوری (باغ شاپوری) شیراز + تصاویر تماشایی
در باغ هایی که در زمان صفویه و قاجار ساخته می شد یک حوض مستطیلی شکل بزرگ در راستای درب ورودی باغ و درب ورودی عمارت قرار می گرفت اما در این باغ حوض به شکل یک گل ۵ پر طراحی شده و کل معماری باغ را تغییر داده است. باغ به طور مربعی تقسیم بندی نشده و مسیر جوی های آبیاری آب هم دیگر مثل گذشته نیست و جالب است که سبک باغ های اروپایی حتی در چشم اندازهای باغ هم دیده می شود.
معرفی کامل منزل شاپوری (باغ شاپوری) شیراز + تصاویر تماشایی
در جای جای قسمت های باغ درختان انار و نارنج را می بینید، درختان نارنجی که در فصل بهار باغ را آکنده از عطر و بوی خوش بهار نارنج می کنند. در زمان های گذشته باغ پر از گل سرخ و شمعدانی بود که امروز دیگر به آن فراوانی گذشته نیستند. البته قسمت هایی از معماری باغ هم به شیوه ایرانی است مثل همین که در احاطه دیوارهای بلند است. در نمای اصلی ساختمان تزئینات زیبایی را می بینید که جلوه ای خاص به ساختمان داده اند. وجود ستون های مدور با نقش و نگارهای گچی نمای ایوان را جذاب کرده است. در پیشانی همین ایوان، کاشی کاری هایی با طرح های هخامنشی می بینید که زیبایی معماری را برایتان ملموس تر می کنند. به داخل این کاخ بروید و تزئیاتی را ببینید که مدت ها چشم هایتان را خیره می کنند. نقاشی ها، گچ بری ها، منبت کاری و … اوج هنر طراحان این بنا را به نمایش گذاشته است. مطمئنا با رفتن به داخل این عمارت چنان محو تماشا می شوید که دلتان نمی خواهد حالا حالاها از آن بیرون بیایید.

بعد از اینکه خوب قسمت های محتلف کاخ و باغ را دیدید احتمالا گرسنه می شوید در یکی از قسمت های دنج باغ رستورانی هست که می توانید در آن یک غذای خوشمزه شیراز ی سفارش دهید و در حالی که از طعم بینظیر آن لذت می برید محو تماشای چشم اندازهای باغ و عمارت زیبایش شوید. اگر فصل بهار را برای دیدن از این باغ انتخاب کنید عطر بهار نارنج ها طراوت دیگری به باغ داده است. در این رستوران موسیقی زنده هم اجرا می شود و شیوه دکوراسیون سنتی آن لحظاتتان را خاطره انگیز تر می کند. در قسمتی از این باغ نمایشگاه هایی از آثار هنری شیراز برگزار می شود که می توانید از آن ها هم دیدن کنید و اگر خواستید با خرید این آثار، سوغاتی ای اصیل با خود به خانه ببرید. این باغ ارزشمند در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و در سفر به شیراز می توانید از آن بازدید کنید و باغی متفاوت و در عین حال تاریخی را ببینید.
معرفی کامل شهر زیبای شیراز در استان فارس (Shiraz city)
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.