ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

ماجرای ستاره‌شناس آماتوری که شهرت جهانی کسب کرد!

ماجرای ستاره‌شناس آماتوری که شهرت جهانی کسب کرد!سازمان ناسا روز پنج‌شنبه اول فوریه 2018 تایید کرد یک ستاره‌شناس آماتور موفق شده سینگال‌هایی از یک کاوشگر فضایی دریافت کند که گمان می‌رفت 12 سال پیش گم شده بود. این موضوع می‌تواند به فعال‌سازی مجدد برنامه‌ فضایی منجر شود که فهم انسان را از دنیای نامرئی پیرامون زمین تغییر دهد.

به گزارش ام‌اس‌ان‌نیوز ناسا، اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا اعلام کرد کاوشگر فضایی ایمیج (IMAGE) که در ماه دسامبر 2005 ارتباط خود با مرکز کنترل زمینی را از دست داده بود، توسط یک ستاره‌شناس آماتور کانادایی به نام "اسکات تیلی" که به ردیابی سینگال‌های کاوشگر‌های دولتی علاقه‌مند است، شناسایی و سینگال‌هایی از این کاوشگر دریافت شد.ماجرای ستاره‌شناس آماتوری که شهرت جهانی کسب کرد!
کاوشگر فضایی IMAGE که نام آن به اختصار از "Imager for Magnetopause-to-Aurora Global Exploration" گرفته شده، در سال 2002 به آسمان فرستاده شد تا به اکتشاف دنیای نامرئی پیرامون زمین بپردازد. این کاوشگر بنا بود به بررسی میدان‌های الکتریکی پیرامون زمین که انسان، حیوانات، گیاهان و به طور کل زندگی روی کره زمین را از مضرات اشعه آفتاب در امان نگاه می‌دارد، بپردازد.

پیش از شروع فعالیت‌های کاوشگر IMAGE در سال 2000، انسان تنها چند دهه بود که از وجود یک اقیانوس نامرئی که زمین در آن شناور است، اطلاع داشت. دانشمندی به نام جیمز ال بورچ درباره آنچه زمین را در خود گرفته، گفت: «یک اقیانوس نامرئی، جایی که هیچ چیزی در آن نیست، نه برفی، نه ماسه‌ای، نه درختی و نه حتی ابری.»

در تابستان 2000 کاوشگر IMAGE توانست تصاویر متعددی از یک طوفان خورشیدی بزرگ به زمین ارسال کند و به دانشمندان این امکان را بدهد که ماهیت و ساختار این طوفان خورشیدی را به بهترین نحو ممکن درک کنند. IMAGE همچنین نشان داد محیط پیرامون زمین بسیار پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌شد و در این محیط پیچیده، غلاف زمین برای حمایت از خود در مقابل جریان‌های خورشیدی، نوعی اشعه آزاد می‌کند.

اسکات تیلی که یک مهندس برق است به واشنگتن پست گفت: «فضا به هیچکس تعلق ندارد و هرکسی باید اجازه داشته باشد به آن نگاه کند و بداند آن نقاط نورانی که در آسمان تاریک شب جابه‌جا می‌شوند، بمب نیستد.»

در ژانویه 2018 یک نهاد دولتی ناشناخته تحت پوشش یک شرکت خصوصی، یک ماهواره سری با نام رمز "Zuma" به آسمان پرتاب کرد. تیلی بدون آنکه از تلسکوپ استفاده کند، شروع به گوش دادن به سیگنال‌هایی کرد که از منطقه اقیانوس نامرئی دریافت می‌شوند. او پس از آنکه یک هفته در پی ردیابی سیگنال ماهواره زوما بود، در 20 ژانویه یک سیگنال دریافت کرد که در ابتدا آن را نادیده گرفت ولی با دریافت مجدد سیگنال به شکل قوی‌تر، شروع به جستجوی این سیگنال در کاتالوگ ماهواره‌ها کرد و دریافت که این سیگنال متعلق به کاوشگر IMAGE است، این در حالی بود که IMAGE به عنوان یک کاوشگر مرده و مفقود شده، ثبت شده بود.

اسکات تیلی موضوع را به ناسا اطلاع داد و مهندسان ناسا در حال حاضر تلاش می‌کنند با برقراری ارتباط مجدد با کاوشگر IMAGE به اطلاعات جدیدی درباره اقیانوس نامرئی پیرامون زمین دست پیدا کنند.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.