ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

هزاران سال تاریخ انسان‌ها با دی‌ان‌ای بازسازی شد

هزاران سال تاریخ انسان‌ها با دی‌ان‌ای بازسازی شدپژوهش‌گران با استفاده از دی‌ان‌ای یافته‌های باستانی توانسته‌اند هزاران سال تاریخ انسان‌های مقیم آفریقا را بازسازی کنند.

به گزارش BBC، آنها توانسته‌اند دی‌ان‌ای ۱۶ نفر را مرتب کنند که در سال‌هایی بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده‌اند.

این اطلاعات نشان می‌دهد چه‌طور اختراع کشاورزی و گسترش آن، تاثیر عمده‌ای در ژن انسان در آفریقا گذاشته است؛ همان‌طور که در اروپا و آسیا چنین شد.

این یافته‌ها در ژورنال علمی "سل" منتشر شده‌اند.

طبق این نتایج، جمعیت‌های مربوط به انسان‌های بومی جنوب آفریقا، در گذشته گسترش فراگیرتری داشته‌اند.

سابقه ژنتیکی شبیه به آفریقای جنوبی در شکارچی-گردآورندگان مالاوی و تانزانیا در شرق قاره آفریقا دیده شده است. این شکارچیان بین ۸۱۰۰ تا ۱۴۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده‌اند.

ولی بعدتر گسترش کشاورزان از آفریقای غربی، تاثیر عمده‌ای در آرایش ژنتیکی انسان‌ها در مناطق پیرامونی داشته است.

تحلیل بیشتر درباره این دی‌ان‌ای نشان داد که شکارچی-گردآورندگان در آفریقای شرقی، به‌گستردگی با کشاورزانی که سر رسیدند، آمیخته شدند.

پژوهش‌گران برآورد می‌کنند که این اختلاط بین ۸۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است.

این تحقیقات هم‌چنین شواهد احتمالی از مهاجرت از آفریقا به خاورمیانه نشان داده است. حدود ۳۸ درصد از تبار یک چوپان در تانزیانیا از ۳۱۰۰ سال پیش با کشاورزان قدیمی در منطقه شام یکی بوده است.

پانتوس اسکوگلونت، یکی از نویسندگان این مقاله، از دانشکده پزشکی هاروارد در آمریکا، می‌گوید: "این نتایج، مستنداتی برای منظره‌ای از جمعیت انسانی پیشاتاریخی است که تا قبل از این درباره‌اش نمی‌دانستیم. آنها نشان می‌دهند چه‌طور مهاجرت کشاورزان و چوپانان، شرق و جنوب آفریقا را در نوردید."

پژوهش‌گران هم‌چنین در انسان‌های باستانی شواهدی پیدا کرده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده تکامل تطبیقی بشر در ژن‌های مرتبط با ذائقه و مزه باشد؛ تغییراتی که ناشی از فشار محیط است. این ژن‌ها به گیرنده‌های چشایی مربوط می‌شوند که در تشخیص و شناختن گیاهان سمی برای دوری‌کردن از آنها مهم اند.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.