ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

حمایت آنگ سان سوچی از ارتش میانمار + مین‌گذاری ارتش در مرز بنگلادش

حمایت آنگ سان سوچی از ارتش میانمار + مین‌گذاری ارتش در مرز بنگلادشآنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار (برمه) از نحوه گزارش‌دهی در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا انتقاد کرده و همزمان بنگلادش گفته است که ارتش میانمار در مرز دو کشور مین‌گذاری کرده است.

در واکنش به گزارش‌های مربوط به اقدامات خشونت‌آمیز ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین در جنوب غرب این کشور، روز چهارشنبه، ١٥ شهریور (٦ سپتامبر) آنگ سان سوچی، مشاور عالی دولت این کشور در مطلبی در فیسبوک رسمی دفتر خود نوشت که "وجود کوه یخ اطلاعات نادرست" در این مورد باعث ارائه "تصویری معوج" از واقعیات شده است.

روز ٢٥ اوت، شورشیان روهینگیا به پایگاه‌های ارتش و مراکز پلیس میانمار در راخین حمله کردند که به عملیات متقابل ارتش منجر شد. در روزهای بعد نیروهای دولتی متهم شدند که به تعقیب و آزار مسلمانان روهینگیا پرداخته که در نتیجه آن، دست کم چهارصد نفر کشته شده و هزاران نفر نیز خانه‌های خود را ترک کرده و به کوهستان‌ها یا بنگلادش در همسایگی میانمار پناه برده‌اند. گفته می‌شود در طول این مدت بیش از شصت هزار خانه متعلق به مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای دولتی و هواداران آنها به آتش کشیده شده است.

انتشار گزارش و تصاویری از وضعیت مسلمانان روهینگیا واکنش‌های تندی را از جمله از سوی برخی کشورهای مسلمان در پی داشته است که به خصوص سکوت آنگ سان سوچی، از برندگان صلح نوبل را هدف انتقاد شدید قرار داده‌اند.

واکنش آنگ سان سوچی، که قدرت اصلی را در دولت در دست دارد، پس از گفتگوی تلفنی او با رجب طیب اردوغان منتشر شد. آقای اردوغان رهبری اعتراض بین‌المللی علیه برخورد خشونت‌آمیز ارتش برمه با مسلمانان روهینگیا را برعهده گرفته است.

در مطلب منتشر شده در فیسبوک دفتر آنگ سان سوچی به خصوص از معاون نخست وزیر ترکیه انتقاد شده که هفته گذشته گزارش‌ها و تصاویری را در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا در حساب توئیتری خود منتشر کرد. به نقل از خانم آنگ سان سوچی آمده است که "تروریسم پدیده‌ای جدید برای میانمار است اما دولت تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا از گسترش آن به سراسر ایالت راخین جلوگیری کند."

برخی ناظران گفته‌اند که عملکرد آنگ سان سوچی در قبال بحران روهینگیا ناشی از ملاحظه‌کاری او در برابر ملیگرایان بودایی و نظامیان است که هنوز هم از نفوذ فراوانی در دولت برخوردارند.حمایت آنگ سان سوچی از ارتش میانمار + مین‌گذاری ارتش در مرز بنگلادش
ارتش برمه با کودتایی در سال ١٩٦٢ قدرت را در در دست گرفت و در دهه‌های بعد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اداره امور این کشور را در دست داشت. سرانجام در سال ٢٠١١ میلادی، در حالی که این کشور با فشار و تحریم خارجی مواجه بود، اصلاحاتی را به اجرا گذاشت که سرانجام به برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد سال ٢٠١٥ و پیروزی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی منجر شد. با اینهمه، ارتش همچنان موقعیت ویژه‌ا‌ی در تشکیلات سیاسی برمه دارد.

روز چهارشنبه، دولت بنگلادش هم ارتش میانمار را به مین‌گذاری در مرز دو کشور متهم کرد و گفت که در این مورد به دولت میانمار رسما شکایت کرده است. مقامات بنگلادش گفته‌اند که بیش از یکصد هزار مسلمان روهینگیا از بیم اقدامات خشونت‌آمیز ارتش و ملیگرایان تندرو با عبور از مرز وارد این کشور شده‌ و یک بحران انسانی عظیم را ایجاد کرده‌اند. به گفته آنان، ظاهرا ارتش میانمار به منظور جلوگیری از عبور مرزی شورشیان ضد دولتی، در بعضی گذرگاه‌های مرزی مین کار گذاشته‌ است.

براساس آمار غیررسمی، جمعیت اقلیت روهینگیا در برمه به حدود یک میلیون نفر می‌رسد و حدود یک میلیون نفر دیگر از این قوم هم در سایر کشورها به صورت مهاجر و پناهنده زندگی می‌کنند. اکثر جمعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار در ایالت راخین سکونت دارند.

از زمان قدرت گرفتن نظامیان در برمه در سال ١٩٦٢، جمعیت روهینگیا تحت فشار قرار گرفت و سرانجام در سال ١٩٨٢، دولت نظامی با تصویب قانون جدید تابعیت، این قوم را غیربرمه‌ای اعلام و شهروندی آنان را سلب کرد. در نتیجه، مردم روهینگیا در میانمار، که سازمان ملل آنان را بزرگترین جمعیت بدون ملیت در جهان دانسته، از دسترسی به بسیاری از خدمات اجتماعی در این کشور محروم هستند.

ایالت راخین با شورش مسلحانه گروه‌های تندرو راهینگا و همچنین درگیری قومی بین مسلمانان راهینگیا و بودایی‌ها مواجه بوده که گاه به گاه خشونت و خونریزی به همراه داشته است.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.