ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

60 درصد آب‌های آشامیدنی افغانستان آلوده به مدفوع است

60 درصد آب‌های آشامیدنی افغانستان آلوده به مدفوع استاداره مرکزی آمار افغانستان اعلام کرده که نظر به ارزیابی این نهاد از کیفیت آب‌های افغانستان، حدود ۶۰ درصد از آب‌های آشامیدنی افغانستان به مدفوع آلوده‌ است.

این ارزیابی در مدت ۵ ماه توسط اداره مرکزی آمار افغانستان با حمایت فنی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در ۹۰۰ خانه و ۱۰ ولایت انجام شده‌است.

این تیم‌ها آب‌هایی را که مردم در خانه‌های شان استفاده می‌کنند نمونه برداری کرده و بعد از آزمایش مشخص شده که آین آبها با مدفوع انسانی و حیوانی آلوده‌ است.

در این نمونه‌برداری ۶ مورد از هر ۱۰ نمونه، آلوده به مدفوع بوده و میزان آلودگی در این ده ولایت در روستاها ۶۸ درصد و در مناطق شهری ۵۲ درصد بوده‌ است.

به گفته این نهاد بیشتر آب‌ها بعد از این که از منابع اصلی گرفته می‌شود به دلیل نگهداری نادرست و حمل و نقل ناسالم آلوده می‌شود. این نوع آبها از هر ۵ نمونه ۴ مورد آن آلوده بوده ‌است.

اداره آمار افغانستان اعلام کرده که در این ارزیابی مشخص شده که منابع اصلی آب آنهایی که از چشمه، لوله‌های آب، شیرهای عمومی آب، چاه‌های پمپی و چاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، کمی بیشتر از نصف آنها آلوده‌ است.

مسئولان وزارت بهداشت افغانستان به مردم هشدار داده که مراقب منابع آبی ‌شان باشند و برای تصفیه آب از ماده پاک‌کننده مثل کلر استفاده کنند تا مانع شیوع بیماریهای مسری همانند اسهال شود.

این وزارت از مردم خواسته آب‌هایی را که امکان آلودگی آنها وجود دارد بعد از جوشاندن استفاده کنند. علاوه بر آن تلاش کنند که آب‌ها را به صورت سالم نگهداری کنند.

این ارزیابی در طول سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انجام شده و مرکز آمار افغانستان اعلام کرده که تا سال ۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹ درنظر دارد که وضعیت زندگی مردم افغانستان را در ۳۴ ولایت ارزیابی کند که کیفیت آب بخشی از آن است.

چندر روز قبل وزرات توسعه روستاهای افغانستان اعلام کرد که در سه سال گذشته سطح دسترسی روستاییان این کشور به آب آشامیدنی پاک به ۵۸ درصد رسیده است. پیش از آن، تنها ۳۰ درصد روستاییان به آب پاک دسترسی داشتند.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.