ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

ترامپ، با نالایق خواندن رئیس سابق CIA، دسترسی او به اطلاعات محرمانه را لغو کرد

ترامپ، با نالایق خواندن رئیس سابق CIA، دسترسی او به اطلاعات محرمانه را لغو کرددونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور دستوری، مجوز دسترسی اطلاعاتی جان برنان، رئیس سابق سازمان مرکزی اطلاعات، سیا، را لغو کرده است. آقای برنان بارها با انتقاد از رئیس‌جمهور آمریکا او را نالایق خوانده است.

لغو این مجوز آقای برنان را از دسترسی به گزارش‌های محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا قطع می‌کند.

این تصمیم را دیروز (چهارشنبه ۱۵ اوت) سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید در جریان کنفرانس خبری روزانه خود با خبرنگاران اعلام کرد.

او با قرائت اطلاعیه‌ای از سوی آقای ترامپ علت این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا را "رفتار و اعمال نامنظم و غیرقابل پیش‌بینی" جان برنان اعلام کرد.

آقای برنان که در یک سال و نیم گذشته همواره منتقد دونالد ترامپ بوده اخیرا و پس از دیدار جنجالی رهبران روسیه و آمریکا، عملکرد آقای ترامپ در این دیدار را "خائنانه" توصیف کرده بود.

رئیس سابق سازمان سیا سال گذشته هم گفته بود تحقیقات مرتبط با ارتباط ادعایی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ "به درستی" بنا گذاشته شده است.

این در حالی است که آقای ترامپ بارها چنین اتهامی را رد کرده و تحقیقات در این زمینه را "دسیسه‌چینی" برای بی‌اعتبار کردن پیروزی خود در انتخابات سال ۲۰۱۶ می‌داند.

جان برنان برای ۶ رئیس جمهور آمریکا (سه دموکرات و سه جمهوری‌خواه) کار کرده بود و در زمان یافتن و کشتن اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده، رئیس سازمان سیا بود.

آقای برنان دیروز (چهارشنبه ۱۵ اوت) هم دقایقی پس از لغو دسترسی اطلاعاتی‌اش به گزارش‌های طبقه‌بندی شده، در توییتر خطاب به دونالد ترامپ نوشت: "اعجاب‌آور است که شما تا کجا می‌توانید هنجارهای منزلت، شایستگی و پاکدامنی را تنزل دهید. به نظر می‌رسد شما معنای جایگاه ریاست‌جمهوری را هرگز درنخواهید یافت و حتی نخواهید فهمید که خوب، صادق و نجیب بودن چگونه ممکن می‌شود. این برای ملت ما بسیار خطرناک و دلهره‌آور است."

در اطلاعیه‌ای که دیروز به نقل از آقای ترامپ خوانده شد آمده: "به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس کل قوا به طور منحصر به فردی وظیفه دارم که از اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده محافظت کنم و این محافظت همچنین شامل کنترل بر دسترسی به این اطلاعات هم می‌شود."

آقای ترامپ در ادامه نوشته: "من تصمیم گرفتم مجوز امنیتی جان برنان، رئیس سابق سازمان مرکزی اطلاعات را لغو کنم."

"به طور تاریخی و سنتی، روسای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا بعد از ترک دولت اجازه دسترسی به گزارش‌های محرمانه را دارند چرا که فرض بر این است که روسای جدید همواره به همتایان سابق خود برای اشراف کامل بر تاریخچه رویدادها نیاز دارند."

"با وجود این، همه این پیش‌فرض‌ها شامل حال جان برنان و ادامه دسترسی او به اطلاعات محرمانه نمی‌شود."

در این اطلاعیه آمده که آقای ترامپ همچنین در حال بازبینی مجوز دسترسی جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، و جیمز کلپر، رئیس سازمان آژانس امنیت ملی است.

جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی که در ماه مه سال گذشته از سوی آقای ترامپ اخراج شد اخیرا کتابی در ارتباط با مکالمات و مناسبات اداری خود با دونالد ترامپ نوشته و جیمز کلپر هم که از او به عنوان یکی از "اعجوبه‌های تاریخ ااطلاعاتی آمریکا" یاد می‌شود از منتقدان جدی آقای ترامپ است که در قالب کارشناس و خبره به طور مستمر در شبکه خبری سی‌ان‌ان حضور پیدا می‌کند.

نکته جالب توجه این است که اطلاعیه به امضای آقای ترامپ رسیده درباره جان برنان تاریخ سه هفته پیش را دارد و همین باعث شده شبکه‌های خبری منتقد دولت بگویند کاخ‌سفید انتشار این دستور را به تاخیر انداخته تا در زمان مناسب با علنی کردن آن توجه رسانه‌ها را از اخبار روز "منحرف" کند.

شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی که از رسانه‌های منتقد آقای ترامپ محسوب می‌شود در بخش تحلیل خبری دیروز خود گفت به نظر می‌رسد کاخ‌سفید با علنی کردن این اطلاعیه در روز چهارشنبه قصد داشته توجه‌ها از نوار مکالمه تلفنی آقای ترامپ با دستیار ارشد اخراجی خود آمرسا نیومن منحرف کند.

خانم نیومن در چند روز گذشته با انتشار کتاب جدید خود و نوارهایی که مدعی است محرمانه در کاخ‌سفید ضبط کرده، صلاحیت آقای ترامپ را برای ریاست بر کاخ‌سفید زیر سوال برده است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.