ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

آمریکا به دستور ترامپ از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد!

آمریکا به دستور ترامپ از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد!دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا - یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده محیط زیست جهان - معاهده تغییرات اقلیمی پاریس را ترک می‌کند. آقای ترامپ خواهان مذاکره مجدد درباره این معاهده یا گفتگو با کشورهای دیگر برای رسیدن به یک توافق جدید "منصفانه" شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی سال گذشته بارها وعده داده بود که اگر قدرت را در دست بگیرد، ایالات متحده را از توافق پاریس - که در پی تلاش دیپلماتیک دولت باراک اوباما و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای کاهش گازها‌ی گلخانه‌ای منعقد شد - خارج کند.

آقای ترامپ روز پنجشنبه (یکم ژوئن) در محوطه کاخ سفید اعلام کرد که معاهده مذکور محدودیت‌های اقتصادی شدیدی برای شهروندان آمریکا ایجاد می‌کند و به بهبود وضع محیط زیست منجر نمی‌شود.

دونالد ترامپ گفت: "این معاهده توزیع عظیم ثروت آمریکا به کشورهای دیگر است."

وی افزود معاهده پاریس به سطح زندگی و کسب کار مردم آمریکا ضربه سنگینی وارد می‌کند زیرا چین و هند همچنان می‌توانند تا چند سال آینده صنایع زغال سنگ خود را توسعه بدهند اما آمریکا چنین اجازه‌ای ندارد.

هدف اصلی این معاهده گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است زیرا میزان انتشار گاز دی اکسید کربن از عوامل مهم در پدیده تغییرات اقلیمی به شمار می رود. توافق پاریس کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای به میزان ۳۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ دعوت می‌کند.

فقط سوریه و نیکاراگوئه به این معاهده ملحق نشدند. ۱۹۵ کشور به توافق پاریس پیوستند.

تصمیم آقای ترامپ واکنش های گسترده ای را در پی داشته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، با صدور بیانیه ای گفته است کشورهایی که تصمیم گرفته اند به این معاهده پایبند بمانند از مزایای اقتصادی آن بهره مند خواهد شد. او ابراز امیدواری کرد که ایالت ها، شهرها و شرکت های آمریکایی به طور مستقل از دولت فدرال استانداردهای توافق مذکور را رعایت کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق، نیز گفت که آقای ترامپ بارها وعده "اول آمریکا" را داده است اما حالا یک گام ویرانگر برداشته که آمریکا را "در آخر قرار می‌دهد."

بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک، نیز در شبکه توییتر تصمیم را "غیرقابل قبول" توصیف کرد. بیل پدوتو، شهردار پیتسبورگ، واقع در ایالت پنسیلوانیا، نیز اعلام کرد که شهرش استاندارهای توافق پاریس را رعایت خواهد کرد.

سناتور دموکرات برنی سندرز تصمیم آقای ترامپ را یک "آبروریزی بین المللی" خوانده است.

میت رامنی، سیاستمدار جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی سابق باراک اوباما، نیز با انتقاد از این تصمیم در شبکه توییتر نوشت که توافق پاریس فقط در مورد مساله تغییرات اقلیمی نیست بلکه پایبند ماندن به آن برای نقش رهبری جهانی ایالات متحده اهمیت داشت.

این در حالیست که سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام گفته است که از موضع آقای ترامپ برای مذاکره مجدد و ورود احتمالی دوباره به معاهده "پس از آن که به توافق بهتری برای آمریکا و شرکت ها تبدیل شد" حمایت کند.

پل رایان، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، نیز با حمایت از تصمیم دونالد ترامپ گفت که توافق پاریس "فقط یک توافق خام برای آمریکا بود."

پایبندی سایر قدرت‌ها
اکثر متحدان واشنگتن از جمله بریتانیا از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا حمایت نمی‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به تازگی اعلام کرده بود که در نشست سران گروه هفت بحثی "جنجالی" با دونالد ترامپ انجام شد و دیگر اعضای گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان تلاش کردند که آقای ترامپ را قانع کنند به توافق‌ پاریس پایبند بماند.

لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین، روز پنجشنبه اعلام کرد که پکن به تعهدات خود در رابطه با تغییرات اقلیمی پایبند می ماند.

نخست‌وزیر چین در سفر به آلمان گفت که مقابله با تغییرات اقلیمی برای خود چین نیز سودمند است و انتظار دارد کشورهای دیگر هم این تصمیم را دنبال کنند.

اریک سولهایم، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد گفت که حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد به معاهده پاریس پشت کند، ائتلاف مقابله با تغییرات اقلیمی شکسته نخواهد شد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.