ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

استراتژیست ارشد دولت ترامپ اخراج شد

استراتژیست ارشد دولت ترامپ اخراج شداستیو بنن، استراتژیست ارشد دونالد ترامپ که نقش بسیار مهمی در پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت اخراج شده است.

آقای بنن تائید کرده است که به سایت راست افراطی برایبارت بر می‌گردد. این سایت، منبع مهمی برای جریان ملی‌گرای افراطی به شمار می‌رود.

آقای بنن گفته است او چهره‌های قدرت در سیاست، رسانه و دنیای بازرگانی را به چالش خواهد کشید.

در خواست اخراج آقای بنن ۶۳ ساله در چند روز اخیر بارها از سوی محافل سیاسی آمریکا طرح شده بود.

سارا سندرز هوکابی، سخنگوی کاخ‌سفید، روز جمعه (۱۸ اوت - ۲۷ مرداد) در کنفرانس خبری رسما اعلام کرد که امروز آخرین روز کاری آقای بنن در کاخ‌سفید بوده است.

کنار رفتن این چهره کلیدی در ستاد انتخاباتی آقای ترامپ، پس از آن قطعی شد که ژنرال جان کلی، رئیس دفتر جدید آقای ترامپ، جایگاه کاری آقای بنن را مورد بازبینی قرار داده بود.

آقای کلی اخیرا جای راینس پریبس، رئیس دفتر مستعفی آقای ترامپ را گرفته و تلاش دارد ساختار اداری و ارتباطاتی کاخ‌سفید را سامان بخشد.

رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که ژنرال جان کلی و استیو بنن بعد از یک جلسه دو نفره به این نتیجه رسیدند که امروز (جمعه) آخرین روز حضور آقای بنن در کاخ‌سفید باشد.

با وجود این، کنار گذاشتن استیو بنن، کسی که نقش بنیادی در شکل دادن به شعار "الویت اول آمریکا" آقای ترامپ داشت، بسیار دشوار به نظر می‌رسید چرا که بسیاری آقای بنن را نماینده بخش مهمی از حامیان آقای ترامپ می‌دانستند که توانسته بود با جلب آرای راست افراطی و لیبرال‌های راست‌گرا زمینه پیروزی آقای ترامپ در رقابت سال گذشته با هیلاری کلینتون را فراهم کند.

همزمان رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی‌های متعددی را مخابره کرده‌اند که "پاکسازی" ژنرال کلی در کاخ‌سفید "هنوز به پایان نرسیده" و ممکن است به زودی افراد دیگری که به حلقه استیو بنن نزدیک بودند "شغل خود را از دست دهند".

انتصاب آقای بنن، ۶۳ ساله، به عنوان استراتژیست ارشد کاخ‌سفید از همان روزهای نخست ورود آقای ترامپ به کاخ‌سفید با انتقادهای گسترده روبرو شده بود چرا که بسیاری او را ملی‌گرایی افراطی که خود را حامی گروه‌های راست معرفی کرده بود می‌شناسند؛ گروه‌هایی چون نئونازی‌ها یا کوکلاکس‌کلان‌ها که به علت عقاید یهودی‌ستیزانه و اعتقاد به برتری‌نژادسفید مطرود اکثریت جامعه آمریکا هستند.

با وجود این، آقای ترامپ تنها چند روز پس از ورود به کاخ‌سفید آقای بنن را حتی وارد جلسات شورای امنیت ملی کرد و بدین وسیله از حمایت قاطع خود نسبت به آقای بنن خبر داد. اما آن انتصاب زمان زیادی به طول نیانجامید و با اخراج ژنرال مایکل فلین از سمت مشاور امنیت ملی و جایگزین شدن ژنرال اچ.آر. مک‌مستر، استیو بنن هم صندلی خود را در این شورا از دست داد.

در چند ماه گذشته، بارها از اختلاف شدید میان ژنرال مک‌مستر و استیو بنن و همچنین بالا گرفتن اختلاف میان او و سایر مشاوران آقای ترامپ، از جمله داماد رئیس جمهور، جرد کوشنر، صحبت به میان آمده بود.

در چند هفته گذشته گمانه‌زنی‌ها از احتمال برکناری آقای بنن افزایش یافته بود و زمانی به اوج خود رسید که آقای ترامپ روز سه‌شنبه گذشته همزمان با ایراد اظهارات جنجالی‌اش درباره درگیری‌های خونین شارلوتزویل، به خبرنگاران در مورد شایعه رفتن یا ماندن آقای بنن جواب صریحی نداد و گفت: "حالا بگذارید ببینیم چه می‌شود."

پس از این اظهارات بود که آقای بنن در یک مصاحبه کم‌سابقه با مجله دست چپی آمریکن پراسپکت با "دلقک" خواندن نئونازی‌ها و کوکلاکس‌کلان و راست‌گرایان افراطی که شنبه گذشته در شارلوتزویل تجمع کرده بودند، تلاش کرد میان خود و حامیان برتری نژاد سفید فاصله بیندازد.

با وجود این، او در این گفتگو "جنگ اقتصادی علیه چین" را پیشنهاد کرد و درباره استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت به نظر او تا زمانی که نشود امنیت جانی ۱۰ میلیون سکنه شهر سئول را تضمین کرد، استفاده از حمله نظامی علیه کره‌شمالی "بی‌معنا است".

این اظهار نظر که کاملا بر خلاف موضع آقای ترامپ علیه کره شمالی بود، بنابر گزارش‌ها، خشم رئیس‌جمهوری و مشاوران نظامی او همچون ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک و ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع را به دنبال داشت.

آقای بنن بعد از انتشار آن گفتگو در نشریه آمریکن پراسپکت به دستیارانش گفته بود گمان می‌کرده گفتگوی او با سردبیر این نشریه محرمانه باقی خواهد ماند.

همچنین، پس از درگیری خونین شارلوتزویل که طی آن یک نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند، بسیاری از نمایندگان کنگره و چهره‌های سیاسی از آقای ترامپ خواسته بودند با برکناری استیو بنن، برائت خود از راست‌گرایان افراطی را اعلام کند.

با این حال، آقای بنن، ساعتی بعد از رسمی شدن خبر اخراجش به نشریه بلومبرگ گفت او همچنان حامی آقای ترامپ است.

"بگذارید سوءتفاهم‌ها را برطرف کنم. من به نبرد خود به نفع ترامپ ادامه خواهم داد ولی این بار خارج از کاخ‌سفید؛ با همه دشمنان در کنگره، در داخل رسانه‌ها و دنیای ابرگروه‌های بازرگانی آمریکا ادامه خواهم داد."

رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که آقای بنن دوباره به نشریه دست راستی برایتبارت باز می‌گردد؛ جایی که در چند سال گذشته آن را به تریبون و به قول خودش "سلاح" ملی‌گرایان دست‌راستی تبدیل کرده بود.

او گفته: "اکنون دوباره آزاد شدم و می توانم دوباره تسلیحاتم را در دست بگیرم؛" اشاره‌ای به نشریه برایتبارت که آقای بنن در سال‌های اخیر از آن برای ترویج عقاید ملی‌گرایانه و راست-آلترناتیو، سود برده است.

استیو بنن آخرین چهره مطرح ستاد انتخاباتی آقای ترامپ است که تنها پس از حدود ۷ ماه از کاخ سفید اخراج می‌شود. پیش او هم آقای ترامپ از پنج چهره شناخته شده ستادش روی برگردانده بود:

ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی که سه هفته پس از انتصاب و در ۱۴ فوریه اخراج شد
مایکل دابکی، مدیر ارتباطات کاخ سفید که در پایان ماه مه کاخ سفید را ترک کرد
شان اسپایسر، سخنگوی جنجالی کاخ سفید که ۲۱ ژوئیه و همزمان با انتصاب آنتونیو اسکارموچی استعفا داد
راینس پریبس، رئیس دفتر آقای ترامپ که در ۲۸ ژوئیه کنار گذاشته شد
و بالاخره آنتونیو اسکارموچی که همچنان رکوردار کوتاه‌ترین زمان خدمت در کاخ‌سفید است و تنها ۱۰ روز به عنوان مدیر ارتباطات دوام آورد و در روز ۳۱ ژوئیه اخراج شد.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.