ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

برگزاری آزمون برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی ممنوع اعلام شد

برگزاری آزمون برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی ممنوع اعلام شدوزارت آموزش و پرورش ایران در اقدامی که با هدف بهبود کیفی نظام آموزشی این کشور عنوان شده، برگزاری هرگونه آزمون برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کرده است.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران روز سه‌شنبه (۱۷ بهمن - ۶ فوریه) گفته این تصمیم با هدف تحقق اهداف "سند تحول" در نظام آموزش و پرورش ایران صورت گرفته و بنا دارد با کاهش استرس برای دانش‌آموزان به "یادگیری عمیق" در دوره ابتدایی کمک کند.

به گفته این مقام آموزشی ایران "آزمون‌ها به‌گونه‌ای است که فقط دانش‌آموزان باید به درس بپردازند و در درس هم یادگیری عمیق مطرح نیست بلکه (همه‌چیز متمرکز بر) تست‌زنی شده است."

در همین حال، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش حذف "آزمون‌های استرس‌زا" تلاشی برای "ایجاد انس و علاقه به مدرسه، شادی و نشاط و ایجاد علاقه به تحصیل و تفکر" در دوران ابتدایی ارزیابی کرده و گفته برگزاری "آزمون‌ها" و رواج فرهنگ "شب امتحانی" درس خواندن "تنها موجب انباشت حافظه و حتی کتاب‌زدگی" در میان دانش آموزان دوره ابتدایی می‌شده است.

"در این آزمون‌های پر استرس و اضطراب، تنها تعداد محدودی از بچه‌ها موفق به کسب نمره بالا می‌شوند که آثار سوء آن برای سایرین، این است که مُهر ناتوانی به پیشانی‌شان می‌خورد و اعتماد به نفس خیل وسیعی از دانش‌آموزان را نشانه‌گیری می‌کند. در واقع در نظام آموزشی دانش‌آموز تنبل نداریم؛ این حرف منسوخ شده‌ای است. ما تفاوت‌های فردی داریم اما دانش‌آموز تنبل نداریم."

در همین حال، خبرگزاری فارس از بیانیه معاونان آموزشی مدارس ابتدایی ایران خبر داده که با استقبال از حذف آزمون برای دبستانی‌ها، این تحول را "از مهم‌ترین و ارزشمندترین تصمیمات گرفته شده بعد از انقلاب" ارزیابی کرده‌اند.

روز گذشته رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد بر اساس تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش "برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک آموزشی و ورود موسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند همگی ممنوع شد."

به گزارش روز دوشنبه (۱۶ بهمن) خبرگزاری ایسنا، خانم حکیم‌زاده گفته همچنین دیگر آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان برگزار نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار بیش از هفت میلیون دانش آموز ابتدایی در ایران گفت: "اگر بگوییم فرزندان ما از این غول استرس‌زای آزمون ورودی رها شدند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم."

حذف نظام‌های آموزشی مبتنی بر آزمون در چند دهه اخیر یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته بوده است.

نتایج درخشان مدارس عمومی در کشورهای اروپایی نظیر فنلاند، دانمارک و سوئد که در یک دهه گذشته همواره در صدر جدول بهترین مدارس جهان قرار داشته‌اند، کشورهای دیگری چون ایالات متحده و بریتانیا را هم بر آن داشته که به سیستم‌های آموزش فعال و کیفی-محور بیشتر توجه نشان دهند.

هم‌زمان با گسترش این نوع دیدگاه که از نظریات روانشناسانی چون ژان پیاژه نشات گرفته‌ است در نقاط مختلف جهان، مراکز آموزشی چون مدارس مونتسری که در آنها دسته‌بندی و رتبه‌بندی میان دانش‌آموزان وجود ندارد گسترش یافته است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.