ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

اتهام مسموم کردن جاسوس روس توسط کشور جمهوری چک + واکنش دولت چک

اتهام مسموم کردن جاسوس روس توسط کشور جمهوری چک + واکنش دولت چکمارتین استروپنیتسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک، ادعای دولت روسیه که کشورش می‎تواند یکی از تولید کنندگان عامل شیمیایی مسموم کننده سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه در بریتانیا باشد را قویا رد کرده است.
وزیر امور خارجه جمهوری چک روز یکشنبه (۱۷ مارس) در شبکه توییتر اظهارات مقامات روس درباره منشا احتمالی عامل اعصابی که به گفته دولت بریتانیا علیه سرگئی اسکریپال استفاده شده است را "کامل اثبات نشده" و "بسیار گمان پردازانه" خواند.

آقای اسکریپال و دخترش یولیا روز یکشنبه (۴ مارس) پس از آن که در یک رستوران غذا خوردند، روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بیهوش شدند.

دولت بریتانیا می گوید سرگئی اسکریپال و دخترش توسط عامل شیمیایی نوویچوک که در روسیه تولید می شود هدف قرار گرفتند؛ روسیه دست داشتن در این واقعه را رد می‎کند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در تازه ترین واکنش خود گفته است که جمهوری چک، جمهوری اسلواکی، بریتانیا و سوئد به احتمال زیاد گاز اعصاب مذکور را تولید کرده و درباره آن "تحقیقات جدی" داشته اند.

وزیر امور خارجه جمهوری چک در اعتراض به اظهارات خانم زاخاروا در شبکه توییتر نوشته است: "این بهترین راه مخدوش کردن اطلاعات در عرصه عمومی است؛ انتشار یک اطلاعات بسیار گمان پردازانه بدون داشتن هیچ مدرکی."

آقای استروپنیتسکی افزود: "این اطلاعات چند روز پیش هم در وب سایت اطلاعات غلط، اسپوتنیک، آمده بود."

با افزایش تنش دیپلماتیک بین روسیه و بریتانیا، وزارت امور خارجه روسیه با احضار سفیر بریتانیا در مسکو اعلام کرده است که ظرف هفته آینده ۲۳ دیپلمات بریتانیایی از روسیه اخراج می‌کند. پیشتر بریتانیا ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج کرده بود.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین گفته است که شورای فرهنگی بریتانیا در روسیه را تعطیل و مجوز گشایش کنسولگری بریتانیا در سن پترزبورگ را لغو می‌کند.

روز جمعه بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت که به احتمال بسیار زیاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دستور حمله با عامل اعصاب را صادر کرده است.

روسیه تلویحا آمریکا یا بریتانیا را عامل این اقدام معرفی کرده و می‌گوید قابل توجیه نیست که روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، اقدامی بکند که واکنش بین‌المللی علیه روسیه به دنبال داشته باشد.

در داخل بریتانیا هم مواضعی متفاوت از دولت این کشور گرفته شده است، از جمله جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، ضمن محکوم کردن حمله، درباره واکنش عجولانه در این زمینه هشدار داده و گفته است باید شواهد موجود به دقت بررسی شود.

آقای کوربین گفته است شواهد حاکی از احتمال نقش روسیه است، اما همچنان که تجربه حمله آمریکا و بریتانیا به عراق نشان می‌دهد "احساسات و قضاوت عجولانه" می‌تواند مانع از تعقل و تصمیم‌گیری درست در تنش‌های بین‌المللی شود.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.