ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات ترکیه لقب گرفت

رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات ترکیه لقب گرفترجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، طی یک سخنرانی در استانبول خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کرده اند که پس از شمارش تقریبا همه آرای مردم، رجب طیب اردوغان حدود ٥٣ درصد آرا را کسب کرده و محرم اینجه، رقیب اصلی آقای اردوغان از حزب جمهوریخواه خلق، حدود ۳۱ درصد آرا را به دست آورده است.

رجب طیب اردوغان عصر یکشنبه (۲۴ ژوئن) در استانبول گفت که مردم به وی وظیفه اعمال اختیارات ریاست جمهوری و سمت‌های قوه مجریه را "محول کردند."

او افزود: "من امیدوارم که هیچ کس درباره نتایج ابراز تردید نکند و برای پنهان کردن ناکامی خودش به دموکراسی صدمه نزند."

اردوغان در دور جدید، از اختیاراتی به مراتب بیشتر برخوردار خواهد شد که به اعتقاد منتقدان به دموکراسی ترکیه لطمه جدی می‌زند.
معرفی کامل کشور ترکیه / از مردم، اقتصاد و جمعیت تا شرایط زندگی
رجب طیب اردوغان پیروز انتخابات ترکیه شد
خبرگزاری رسمی ترکیه همچنین می گوید که حزب حاکم اسلامگرای "عدالت و توسعه" آقای اردوغان حدود ۴۳ درصد آرا را در انتخابات پارلمان کسب کرده است. حزب جمهوریخواه خلق ۲۳ درصد آرا را به دست آورده است.

رجب طیب اردوغان همچنین مدعی شد که ائتلاف تحت رهبری حزب وی اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود کرده است.

حزب دموکراتیک خلق‌ها - که از حمایت کردها برخوردار است - هم حدود ۱۱ درصد آرا را به دست آورده و از حد نصاب لازم برای حضور در پارلمان عبور کرده‌ است.

کمیسیون انتخاباتی ترکیه رسما نتایج نهایی را اعلام نکرده است ولی مخالفان از همین حالا نتایج را به چالش کشیده‌اند.

سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق در یک مصاحبه خبری گفت نتیجه شمارش کمتر از نیمی از آرا قطعی است و آقای اردوغان به حد نصاب ۵۰ درصد آرا نخواهد رسید. مخالفان دولت در توییتر اعتراض کرده‌اند که چرا رسانه دولتی ابتدا نتایح مناطقی را اعلام کرده که طرفدار آقای اردوغان هستند.

به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه ٨٧ درصد واجدان آرا در انتخابات شرکت کرده‌اند.

در استان اورفه، در مرز جنوبی با سوریه تخلفاتی گزارش شده که کمیسیون انتخابات ترکیه گفته این موارد را بررسی خواهد کرد.

اردوغان ۱۱ سال نخست وزیر ترکیه بود و بعد رئیس جمهور شد. تغییر قانون اساسی سبب شد قدرت اجرایی که پیشتر در دست نخست وزیر بود به رئیس جمهور منتقل شود و اکنون آقای اردوغان آماده شروع دومین دوره ریاست جمهوری خود می‌شود که تا پنج سال دیگر او را در قدرت نگه می‌دارد.

پاکسازی صدها هزار نفر از نهادهای مختلف دولتی، قضایی و نظامی و فشار بر خبرنگاران و رسانه‌ها بعد از کودتای نافرجام سبب شده نهادهای حقوق بشری به عملکرد دولت ترکیه بشدت اعتراض کنند اما دولت تمام اقدامات خود را بر مبنای قانون می‌داند و زندانیان و محکومان را کسانی می‌خواند که به "تروریست‌ها" کمک می‌کنند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.