ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

شرکت بوئینگ، قرارداد فروش هواپیما به ایران را رسماً لغو کرد

شرکت بوئینگ، قرارداد فروش هواپیما به ایران را رسماً لغو کردگروه هواپیماسازی بوئینگ آمریکا رسما اعلام کرده با توجه به بازگشت قریب الوقوع تحریم‌های ایران نمی‌تواند به قرارداد خود با این کشور عمل کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی بوئینگ روز چهارشنبه تصریح کرد که با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، این شرکت دیگر مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را ندارد.

بوئینگ یک ماه پیش و هم‌زمان با اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام هم گفته بود که به سیاست جدید کاخ‌سفید در برابر ایران پایبند خواهد بود اما تصمیمش برای فسخ یک طرفه قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری که به ایران وعده داده بود را رسما اعلام نکرده بود. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا یک ماه پیش (هشتم مه) گفته بود که در پی تصمیم دونالد ترامپ برای ترک برجام مجوزهای دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران لغو خواهد شد.

پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، بوئینگ در زمستان دو سال پیش (۲۰۱۶) از عقد قرارداد رسمی با ایران برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری خبر داد. در جریان برنامه اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه ۱+۵، ایالات متحده آمریکا با رفع تحریم فروش هواپیماهای مسافربری به ایران به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی این کشور موافقت کرده بود و این موضوع در متن برجام گنجانده شده بود.

ایرباس، دیگر تولیدکننده بزرگ هواپیماهای مسافربری در جهان هم پس از برجام با ایران برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیما قرارداد بست که با توجه به وابستگی خط تولید این شرکت فرانسوی به تولیدکنندگان قطعات در آمریکا، قرارداد ایرباس با ایران هم عملا غیراجرایی شده است.

در حالی بوئینگ هیچ کدام از هواپیماهای سفارشی خود را به ایران تحویل نداده، ایرباس سه فروند از سفارشات ایران را سال گذشته به این کشور تحویل داد.
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.