ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

کشف فسیلی جدید که حکایت از تاریخ کره زمین دارد!

کشف فسیلی جدید که حکایت از تاریخ کره زمین دارد!کشف فسیلی تازه از یک جانور کوچک در ایالات متحده، اطلاعات تازه‌ای درباره نخستین گروه‌های پستانداران و زمان شکل‌گیری قاره‌های متفاوت زمین به دانشمندان داده است.

این پستاندار کوچک که حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه بر زمین می‌زیسته سیفه‌لیودون نام دارد و جثه‌ای به اندازه یک خرگوش داشته است. فسیلی که از جمجه این جانور در ایالت یوتای آمریکا کشف شده نشان می‌دهد که این موجود گیاهخوار بوده، حس بویایی قویی داشته و احتمالا شب‌زی بوده است.

نخستین پستانداران در دوره تریاسه و همزمان با دایناسورها پدید آمده و رشد کردند؛ آنها مخلوقاتی بودند که خصوصیات خزنده و پستاندار را همزمان داشتند.

دانشمندان می‌گویند این دست‌نخورده‌ ترین فسیل در نوع خود است که تا کنون به دست آمده و بنابراین به درک زندگی پستانداران این دوره تاریخی کمک شایانی می‌کند. این جانور بر خلاف پستانداران بعد از خود مغزی ساده و کشیده داشته است و همچنین استخوان‌بندی پیشانی و بینی‌اش بسیار پیچیدگی ندارد.کشف فسیلی جدید که حکایت از تاریخ کره زمین دارد!
از سوی دیگر کشف و بررسی این فسیل اطلاعاتی درباره زمان شکل‌گیری قاره‌ها در اختیار می‌گذارد. قاره‌های باستانی آفریقا،‌ اورآسیا،‌ قطب شمال و هند که همه بخشهایی از یک قاره عظیم باستانی به نام پانگه‌آ بوده‌اند طی فرآیندی که «زمین‌ساخت صفحه‌ای» نام دارد از هم جدا شدند.

اما کشف فسیل این جانور که انواع مشابه آن در قاره آفریقا نیز یافت شده است نشان می‌دهد تا آن زمان پیوند میان قاره‌های زمین همچنان برقرار بوده و فرآيند جدا شدن این قاره‌ها دست‌کم ۱۵ میلیون سال پیش از برآوردهای پیشین روی داده است.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.