ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×

توقف تولید سریع ترین موتورسیکلت جهان!

توقف تولید سریع ترین موتورسیکلت جهان!شرکت سوزوکی که سازنده سریع ترین موتورسیکلت تولید انبوه جهان با نام ‌هایابوسا (Suzuki Hayabusa) است، قصد دارد تولید این موتور افسانه‌ای را متوقف کند.

شرکت سوزوکی در سال ۱۹۹۹ مدل ‌هایابوسا را معرفی کرد موتورسیکلتی که سریع ترین موتورسیکلت تولید انبوه جهان نام گرفت. وزن این موتور حدود ۲۵۰ کیلوگرم است که برای یک موتورسیکلت سنگین وزن محسوب می‌شود. با وجود اینکه این وزن زیاد قابلیت مانورهای شدید را از ‌هایابوسا می‌گیرد ولی به لطف موتور پر قدرت و آیرودینامیک بی‌نظیر، این موتورسیکلت می‌تواند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

هوندا و کاوازاکی رقیبان اصلی سوزوکی هم هرچه سعی کردند نتوانستند سوزوکی را در زمینه سرعت شکست دهند. موتورسیکلت هوندای سی بی آی ۱۱۰۰ و کاوازاکی نینجا رقبای اصلی این موتورسیکلت در جهان محسوب می‌شوند.سوزوکی تولید انبوه سریع ترین موتورسیکلت را آغاز کرد
هایابوسا در زبان ژاپنی به معنی شاهین است. شتاب صفر تا صد کیلومتر این موتورسیکلت سه ثانیه است. قدرت موتور ‌هایابوسا با حجم ۱۳۰۰ سی سی در حدود ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور تولیدی پیشرانه این موتورسیکلت ۱۳۸ نیوتن متر است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم موتور این موتورسیکلت به اندازه سه خودرو پراید قدرت دارد. هم اکنون قدرت معمول در موتورسیکلت‌های شهری در جهان ۱۵ اسب بخار است و از این نظر این موتورسیکلت بیش از ۱۰ برابر یک موتورسیکلت معمولی قدرت دارد.

البته در ادامه شرکت سوزوکی در سال ۲۰۰۸ نسخه جدید از این موتورسیکلت را با حجم موتور ۱۳۴۰ سی سی و قدرت ۱۹۶ اسب بخار معرفی کرد. این موتورسیکلت در زمان عرضه ۱۵ هزار دلار قیمت داشت. این قیمت سبب شده بود افرادی که عاشق سرعت هستند اما توان مالی آن‌ها برای خرید خودرو‌های فوق سریع مانند لامبورگینی و فراری کافی نیست به سمت خرید این موتورسیکلت کشیده شوند.

این موتورسیکلت با وجود سرعت، اما قوی ترین پیشرانه را ندارد. به عنوان مثال رقیب جدی ‌هایابوسا یعنی مدل کاوازاکی نینجا زد ایکس با حجم موتور ۱۴۴۱ سی سی ۲۰۷ اسب بخار قدرت دارد. دیگر رقیب این موتورسیکلت یعنی هوندا سی بی آر ۱۰۰۰ با موتوری به حجم هزار سی سی ۱۶۷ اسب بخار قدرت دارد.

در سال‌های اخیر استاندارد‌های سخت‌گیرانه برای موتورسیکلت‌های آلاینده وضع شده است. با اینکه چند سالی است که ‌هایابوسا از تیغ این استاندارد‌های سخت‌گیرانه در امان بوده اما این موتورسیکلت پس از ۱۸ سال دیگر نمی‌تواند استاندارد‌های جدید را پاس کند به همین دلیل تولیدش متوقف خواهد شد.

شرکت سوزوکی خالق ‌هایابوسا هم اکنون در زمینه ساخت خودرو و موتورسیکلت و موتور فعال است.

این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط میشیو سوزوکی تأسیس شد. وی در سال ۱۹۰۹ کارخانه نساجی سوزوکی را در روستای ساحلی کوچکی، در‌هاماماتسو راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۲۹، میشیو سوزوکی یک دستگاه بافت پارچه جدید اختراع کرد، که به کشورهای دیگر هم صادر شد. پس از آن این شرکت شروع به ابداع و ثبت اختراعات دیگری کرد و بیش از ۱۲۰ حق اختراع به نام خود ثبت کرد.

میشیو سوزوکی با وجود موفقیت در زمینه نساجی، به دلیل اشتیاق بالا و علاقه به تولیدات متنوع، در صدد تغییر کاربری کارخانه خود برآمد. او پس از بررسی فراوان سایر تولیدات و با توجه به نیاز آن زمان مردم، به این نتیجه رسید که تولید وسیله حمل نقل کوچک می‌تواند موثر و سوده ده باشد.

فعالیت جدید در سال ۱۹۳۷ شروع شد و پس از طی دو سال، سوزوکی چندین مدل اولیه مختلف ساخته بود. این خودروهای اولیه به وسیله موتورهای نوآورانه چهارسیلندر چهارزمانه به حرکت درمی‌آمدند. موتور این وسیله نقلیه با حجم ۸۰۰ سی‌سی و با داشتن میل‌لنگ و جعبه دنده آلومینیومی، تنها ۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

پس از جنگ جهانی دوم ، مردم ژاپن نیاز به وسیله حمل نقل کوچک و ارزان داشتند. با توجه به این نیاز سوزوکی اولین دوچرخه موتوردار خود، با نام پاور فری را تولید کرد. این دوچرخه دارای یک موتور دوزمانه با حجم ۳۶ سی‌سی، با قدرت یک اسب بخار بود. دوچرخه‌های برقی امروزه قدرت مشابهی دارند.

این موتور دوچرخه کوچک با استقبال دولت و مردم ژاپن روبه‌رو شد. پس از تولید این محصول سوزوکی روی به تولید موتورسیکلت آورد.

با آغاز دهه ۱۹۶۰ میلادی، سوزوکی شش هزار موتورسیکلت در ماه تولید می‌کرد و نام خود را رسماً به سوزوکی موتور تغییر داد. این شرکت پس از موفقیت‌هایش در زمینه موتورسیکلت، یک اتومبیل موفق‌تر به نام سوزوکی سوزولایت تولید کرد.

این شرکت هم اکنون در زمینه ساخت موتورسیکلت و خودروهای مختلف فعال است و در حدود ۴۵ هزار نفر در جهان برای این شرکت کار می‌کنند.
منبع : نویسنده : جواد عسگری
لیست گرانترین PS5 و XBOX
مشاهده قیمت
با 100,000 تومن طلا بخر!
نمایش قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.