ارزانترین‌ها پرفروش‌ها بهترین محصولات گوشی آموزش آشپزی
×
لیست پرفروش ترین گوشی ایران
مشاهده قیمت

نگرانی رئیس بانک مرکزی، از افزایش سفرهای خارجی ایرانی ها

نگرانی رئیس بانک مرکزی، از افزایش سفرهای خارجی ایرانی هاولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفته است که سفرهای خارجی در ایران بیش از حد معمول است؛ او خواستار متعادل شدن این روند شده است. این اظهارات مرتبط به سیاست‌های ارزی اخیر بانک مرکزی است که در آن سقف ارز مسافرتی هزار یورو تعیین شده است.

آقای سیف دیروز (شنبه ۸ اردیبهشت) با شرکت در برنامه "نگاه یک" تلویزیون دولتی ایران البته درباره این سقف ارز برای مسافران گفته است: "برخی مسافران ممکن است بخواهند بیشتر از هزار یورو که سهمیه ارزی مسافران است و با قیمت بیشتری تهیه کنند."
زندگینامه (بیوگرافی) ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی دولت حسن روحانی
رئیس بانک مرکزی در همین خصوص و درباره کنترل بر بازار ارز در کشور افزوده: "ارزهایی از گذشته در دست برخی افراد است و ممکن است در فضاهایی به دور از کنترل نیروی انتظامی خرید و فروش‌هایی انجام شود."

دولت ایران قیمت و معامله دلار "به غیر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان" اعلام شده را قاچاق اعلام کرده است.

آقای سیف همچنین گفته است: "
تعیین تکلیف نیازهای ارزی دانشجویان، مسافران و بیماران از دغدغه های ما بود که تا حدودی تعیین تکلیف شدند و هر قدر جلوتر برویم طرح تکمیل‌تر می شود.
"

براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، ارز مسافرتی فقط برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران پرداخت می‌شود.

بر همین اساس، میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران کشورهای هم‌مرز ( به جز عراق) و کشورهای مشترک‌المنافع (جمهوری‌های شوروی سابق) ۵۰۰ یورو یا معادل آن اعلام شده است.

از زمان اعلام این بخشنامه انتقادهایی درباره به میزان ارز مسافرتی مطرح بوده است؛ از جمله اینکه در این بخشنامه ارقام بیشتر از هزار یورویی که بانک مرکزی تعیین کرده، برای مسافران دیده نشده است.

با افزایش قیمت ارزهای خارجی در ماه‌های آخر سال گذشته، پیش از عید امسال انتظار می‌رفت سفرهای نوروزی به مقصد کشورهای خارجی در ایام نوروز کاهش یابد.

اما علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از پایان تعطیلات نوروزی اعلام کرد مسافرت‌های خارجی در ایام تعطیلات افزایش یافته است.

آقای مونسان البته گفت: "بخش عمده گردشگری خروجی از مسیرهای زمینی انجام شد که برای ما حائز اهمیت بود چون به توزیع درآمد در داخل کشور منجر شد. بر این اساس ۲۷.۵ درصد سفرهای خروجی از راه زمین و ۷.۲ درصد سفرهای خروجی هوایی در نوروز رشد داشت."

در سال جاری (۱۳۹۷) دولت ایران عوارض خروجی را از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر در بار اول سفر افزایش داده است که عوارض جدید اجرایی شده است.

برهمین اساس این عوارض در سفر دوم با ۵۰ درصد افزایش به ۳۳۰ هزار تومان و در سفر سوم و بیشتر با صد درصد افزایش به ۴۴۰ هزار تومان برای هر نفر رسیده است.

در سال‌های اخیر بیشترین موارد سفرشهروندان ایرانی به مقاصد خارجی به کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، ارمنستان، گرجستان و کشورهای جنوب شرق آسیا صورت گرفته است.

وزارت گردشگری ترکیه در بهمن ماه در گزارشی اعلام کرد در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) بعد از روسیه، بیشترین تعداد توریست از کشورهای آلمان و ایران به ترکیه رفته‌اند.
عوارض خروج از ایران در سال ۱۳۹۷ (هزینه برای هر نفر)

سفر اول ۲۲۰ هزار تومان
سفر دوم ۳۳۰ هزار تومان
سفر سوم و بیشتر ۴۴۰ هزار تومان
وضعیت جدید بازار ارز در ایران باعث سردرگمی مسافران خارجی در ایران هم شده است.

در اطلاعیه‌های بانک مرکزی به شرایط تامین ارز گردشگران خارجی که به ایران آمده‌اند هم، اشاره‌ای نشده است.

به دلیل ممنوعیت‌های تازه، صرافی‌ها از فروش ارز خودداری می‌کنند و مسافران خارجی به ایران را به بانک‌ها ارجاع می‌دهند؛ بانک‌ها هم می‌گویند دستورالعملی در این باره ندارند.

دولت ایران هفته پیش سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) را راه‌اندازی کرد.

این سامانه یکی از سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است که در آن، خریداران و فروشندگان برحسب عرضه و تقاضا به صورت الکترونیک تبادل ارز، می‌کنند.
شامپو ضد ریزش
بهترین شامپو ضد ریزش مو
مشاهده لیست
خودکار
ارزانترین یخچال بازار
مشاهده قیمت
خودکار
بهترین پلی استیشن و ایکس باکس ایران
مشاهده قیمت


*لطفا از درج شماره تلفن و یا آدرس های اینترنتی مختلف اکیداً خودداری فرمایید.